برقراری خط ریلی ایران_افغانستان در ماه آینده

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از ماه آینده ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان برقرار می‌شود.

به گزارش رصد روز ، محمد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی با بیان اینکه تا پایان دولت چهار استان دیگر به شبکه ریلی متصل می‌شوند، اظهار داشت: تا پایان عمر دولت دوازدهم استان‌های اردبیل، کردستان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین یکی از مهمترین مسیرهای ریلی کشورمان تکمیل کریدور شمال – جنوب با اتصال چابهار به شبکه ریلی است که بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود.

اسلامی همچنین از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات در ماه آینده خبر داد و گفت: از ماه آینده ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان برقرار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مسیر ریلی خواف- هرات ادامه داد: در راستای افزایش ترانزیت، اقدامات متعددی را به کار گرفتیم که یکی از آنها ساخت مسیرهای ریلی مرزی و اعمال تعرفه‌های واحد در این مسیرهای ترانزیتی است.

اسلامی با بیان اینکه از سال گذشته با اهتمام ویژه‌ای استفاده از تولیدات داخل را شتاب دادیم، گفت: در همان روزها و ماه‌های کرونایی هم توانستیم ناوگان جدیدی را که در داخل بازسازی و نوسازی شده بودند را به مسیر ریلی اضافه کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال، ماهانه مراسم‌های بهره‌برداری از ناوگان‌های نوسازی و بازسازی شده را برگزار کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۲۰۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی نوسازی و بازسازی شده است، بیان داشت: مراسم بهره‌برداری از ناوگان نوسازی و بازسازی شده در مهرماه را هم به زودی برگزار می‌کنیم و این به یک نهضت پایدار تبدیل شده است.

اسلامی افزود: در حالی که ساخت ریل داخل از سال‌ها پیش دنبال می‌شد، در سال ۹۸ تولید ریل ملی محقق شد و امروز دعوا برای بیشتر تحویل گرفتن این تولید داخل است.

وی گفت: در شرایط اقتصادی و حرکت جهشی نرخ‌ها هر کسی به صورت فردی و سازمانی مهمترین تکلیفی که دارد این است که تقاضا برای ارز را به چالش بکشد و بتواند با تولید داخل تقاضای ارزی را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود سفره‌ای است که آماده کردیم برای تمام کسانی که در راستای افزایش تولید داخل خدمت می‌کنند.

اسلامی ادامه داد: توسعه صنعت ریلی از تاکیدات رهبری و سیاست‌های کلی نظام است اما بنده به صورت هفتگی از سوی رئیس جمهوری برای پیگیری موضوعات ریلی زیر سوال هستم و رئیس جمهور هم به صورت مداوم این پیگیری‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت خطوط ریلی را در این دولت تا ۴۰ درصد افزایش دادیم، اظهار داشت: این رقم تا پایان دولت به حدود ۶۰ درصد می‌رسد که تحول جدی در زیرساخت‌های ریلی محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: حجم باری که از بندر شهید بهشتی و بندر امام به قطار رسیده تقریبا دو برابر میزان سال‌های گذشته بوده است و بنا داریم در سال آینده این عدد را از سهم ۱۵ درصدی در کل کشور و ۲۵ درصدی در نقاطی که بار وجود دارد افزایش دهیم.

ایلنا

مطالب مرتبط