بزرگترین نمایشگاه سال بدون حضور خارجی‌ها/ جدیدترین وضعیت قیمت گذاری لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور خارجی‌ها خبر داد و درباره نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش رصد روز، عباس هاشمی در نشستی خبری با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور خارجی‌ها و بازدیدکنندگان مردمی برگزار می‌شود، گفت: بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی پس از انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجی‌ها برگزار می‌شود.

وی در ادامه درباره نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی، با اشاره به مجوز سازمان حمایت در اوایل سال جاری برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلویزیون و ۲۵ درصدی چهار قلم دیگر از کالاهای اساسی این بخش یعنی یخچال، فریزر، لباسشویی و اجاق گاز، گفت: در همان جلسه با سازمان حمایت توافق کردیم که با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت لوازم خانگی این افزایش قیمت در حال حاضر پذیرفته می‌شود، اما هرگونه تغییر در نهاده‌های تولید این حق را برای واحدهای تولیدی محفوظ می‌دارد که قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت نهاده‌های تولید افزایش دهند یا تعدیل کند.

وی افزود: بنابراین میزان ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش قیمت به عنوان اساس تغییر قیمت در سال جاری و متناسب با نرخ ارز در مقطع زمانی تعیین شده بود، اما در همین مدت نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان هم رسید.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نرخ ارز نیمایی با نرخ سایر روش‌های تامین ارز مثل ارز متقاضی و اشخاص تفاوت چندانی ندارد گفت: به طور کلی در حال حاضر واحدهای تولیدی برای اعلام قیمت‌های جدید از طریق انجمن اقدام می کنند و انجمن لوازم خانگی قیمت‌ها را به سازمان حمایت منعکس می‌کند. با توجه به اینکه سازمان سابقه زیادی به ویژه در قیمت‌ کالاهای جدید ندارد این اطلاعات برای آنها به صورت یک منبع است و از طرف دیگر اطلاعات قیمت مواد اولیه در بورس قابل بررسی است، عموما آنها را می پذیرند و فرآیند تعیین قیمت کوتاه‌تر شده است.

البته به گفته  این مقام مسئول، تولیدکنندگان لوازم خانگی طی یک ماه و نیم اخیر افزایش قیمتی نداشته‌اند.

وی همچنین نسبت به مصوبه ستاد هماهنگی دولت و همچنین موافقت بانک مرکزی علی رغم میل خود با آن برای استفاده از ارز متقاضی، اشخاص، حاصل از صادرات و حتی بدون انتقال ارز ابراز خشنودی کرد و گفت که اجرای این مصوبه وضعیت تامین مواد اولیه و به طور کلی به بخش تولید کمک کرده است.

هاشمی همچنین از حضور برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین قطعه‌سازان مرتبط با صنایع لوازم‌خانگی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه چهار روزه از روز جمعه آینده، پنجم دی‌ماه آغاز خواهد شد و با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع و واحدهای صنعتی تا دوشنبه، هشتم دی‌ماه، ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه، با توجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از ابتدای امسال تاکنون محسوب می‌شود، تصریح کرد: با وجود درخواست این انجمن از کارگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای چین و ترکیه، به دلیل محدودیت‌های پروازها و مشکلات قرنطینه، در نمایشگاه امسال خارجی‌ها حضور نخواهند داشت.

البته به گفته دبیرکل انجمن لوازم خانگی، با هماهنگی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، همزمان با برگزاری فیزیکی این نمایشگاه، نمایشگاه مجازی برای واحدهایی که موفق به حضور نشده یا بازدیدکنندگان فراهم شده و برنامه ریزی شده تا طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، وبیناری با حضور مسوولان و تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار شود.

وی همچنین درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: با استقرار تونل‌های ضدعفونی در ورودی سالن‌ها، استقرار تیم‌های پزشکی و اورژانس، مواد ضدعفونی‌کننده، الزام به ماسک زدن افراد و همچنین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در زمان غرفه‌سازی، پروتکل‌های بهداشتی مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت خواهد شد و ناظران مختلف برای مدیریت کنترل‌شده تعداد بازدیدکنندگان حضور خواهند داشت.

چه کسی مقصر گرانی لوازم خانگی است؟

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گران فروشی لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد یا فروشندگان، تصریح کرد: تولیدکنندگان قیمت اقلام خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت می کنند و امکان گرانفروشی برای آنها وجود ندارد. فروشندگان عضو اتحادیه نیز تحت کنترل و نظارت اتحادیه قرار دارند. به عبارتی علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه در پی افزایش نرخ ارز و در مواردی مشکلاتی است که در تامین مواد اولیه به ویژه ورق فولادی و مواد پتروشیمی ایجاد شده به طوری که برای مثال در مواردی برخی مواد پتروشیمی که در بورس به تولیدکننده نمیرسد در بورس کیلویی ۲۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بنابراین به گفته این مقام صنفی در چنین شرایطی بهتر است ستاد تنظیم بازار به جای تنظیم بخشنامه های جدید و در موارد متناقض با هم و نظارت بر ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۰ هزار واحد صنفی، توزیع و قیمت مواد اولیه را ساماندهی کند. به عبارت دیگر اگر مواد اولیه با قیمت جهانی تامین می‌شود و به عبارتی اقتصاد آزاد در کشور پذیرفته شده، نمی‌توانیم قیمت محصولات را کنترل کنیم. در حال حاضر هم قیمت فولاد و پتروشیمی بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در کشور تعیین می‌شود.

هاشمی همچنین در باره کاهش قیمت در پی عرضه اختصاصی فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: قیمت لوازم خانگی به قیمت مواد اولیه بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت الزاما کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، اما بر بازار بی اثر نیست. به عبارت دیگر تامین مستمر ورق فولاد برای تولیدکنندگان منجر به کاهش التهاب و احتمالا کاهش قیمت در دراز مدت خواهد شد.

عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی چقدر است؟

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تاکنون با برگزاری میزهای ساخت داخل در وزارت صنعت معدن و تجارت حدود ۲۲۰ میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی اتفاق افتاده، اظهار کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تشکیل دپارتمان قطعه‌سازی به دنبال توسعه این بخش است و تاکنون هم در بحث برد های الکترونیک و موتور جاروبرقی پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

به گفته وی به طور کلی میزان عمق ساخت داخل بسته به نوع محصول متفاوت است اما به طور میانگین در صنعت لوازم خانگی ۷۰ تا ۷۵ درصد عمق ساخت داخل داریم. به طور مثال عمق ساخت داخل در یخچال و فریزر ۷۵ درصد، لباسشویی ۷۰ تا ۷۵ درصد، بخاری گازی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد و در کولر آبی ۱۰۰ درصد است، اما در تلویزیون پایین‌ترین عمق ساخت داخل معادل ۳۵ درصد ایجاد شده است که این مسئله در تمام دنیا صادق است، چراکه ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش تلویزیون مربوط به صفحه ماژول آن است که فقط سه یا چهار تولید کننده در دنیا دارد و سرمایه‌گذاری برای تیراژهای پایین در این بخش اقتصادی نیست. با این حال اخیراً اخباری از راه‌اندازی تولید صفحه ماژول در کشور شنیده شده است.

ساخت خط مونتاژ در کشورهای همسایه

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین با بیان اینکه میزان ساخت داخل در صنایع جدید مثل اسپلیت یونیت و مایکروفر کمتر است، صادرت لوازم خانگی را به طور میانگین سالانه ۲۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: برخی واحدهای صنعتی در صادرات تا حدی پیشرفت کردند که خط مونتاژ تولید خود را در چند کشور همسایه مستقر کرده و قطعات را به صورت منفصل (سی کی دی) صادر، در خط مونتاژ تولید و عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رشد پایدار صادرات باید برخی زیرساخت‌ها و قوانین اصلاح شود و به سمت صادرات اقلام با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در بین کشورهای همسایه،   سی آی اس و آسیای میانه به لحاظ تکنولوژی تولید لوازم خانگی به موازات ترکیه ارجحیت دارد و پتانسیل افزایش صادرات در کشور وجود دارد

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید    

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار