بهترین برنامه تغذیه ای در ماه مبارک رمضان چیست؟

مدت زیادی تا شروع ماه مبارک رمضان باقی نمانده است، تغذیه در ماه رمضان اصول خاصی دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانی بدون هیچ نگرانی به استقبال آن رفت.  

به گزارش رصد روز، فردا اولین روز شروع ماه مبارک رمضان است. با اینکه ماه رمضان یکی از ماه‌های پربرکت الهی است اما ترس از گرسنگی وتشنگی برای مدت طولانی، این ماه مبارک را برای بعضی از افراد تلخ می‌کند. تغذیه در ماه رمضان اصول خاصی دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید بدون هیچ ترسی به استقبال آن بروید.

فواید روزه گرفتن

کمک به کاهش وزن، سلامت قلب، تقویت مغز، تقویت سیستم ایمنی، حفظ قدرت عضلانی بدن، کاهش سطح چربی خون، کاهش خطر آلزایمر و پارکنیسون، افزایش سوخت و ساز بدن و …
با توجه با اینکه در ماه رمضان دو وعده غذایی سحر و افطار را داریم برای پایداری سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر تشنگی و گرسنگی لازم است تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن در این دو وعده جایگزین شود.

توجه ویژه به وعده سحر

از آنجایی که سحری مهم ترین وعده غذایی روزه داران محسوب می شود، رعایت اصول خاص در هنگام صرف این وعده غذایی حائز اهمیت زیادی است.

سحری باید به گونه ای باشد که از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند، برای این منظور بهتر است سحری وعده اصلی محسوب شود، رعایت این این مسئله خصوصا در افرادی که فعالیت فکری زیاد(مانند دانشجویان و دانش آموزان) و یا فعالیت جسمانی زیاد(مانند ورزشکاران و کارگران)   اهمیت بیشتری است.

مصرف زیاد قندهای ساده و موادغذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک ترشح زیاد انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه کاهش قند خون شده و فرد زودتر گرسنه می شود.

هنگام صرف سحری از خوردن غذاهای خشک مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کباب های گوشت قرمز و جوجه کباب خودداری کنید. این غذاها خصوصا زمانی که با ادویه زیادطبخ شوند موجب تشنگی شدید و ترش کردن و ورم معده می شوند.

در وعده سحری مقدار مناسبی سبزیهای مختلف مانند سبزی خوردن مصرف شود زیرا سبزیها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامینها مواد معدنی و مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

 از نوشیدن دوغ (به جهت نمک و چربی موجود در آن)، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین خصوصا شربت هایی که با شکر سفید شیرین شده اند خودداری نمائید. از نوشیدن بیش از اندازه چای خصوصا چای پررنگ و نیز سایر نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه و کولا کمتر استفاده نمایید زیرا کافئین، ادرار را زیاد می‌کند و به همین جهت فرد را در طی روز دچار کم آبی و احساس تشنگی می‌سازد.

وعده‌ افطار  

بهتر است که  وعده غذایی افطار را با سوپ شروع کنید  تا معده بعد از ساعات‌ها خالی بودن آمادگی پدا کند.  از آنجا که ماه رمضان در بیشتر نقاط با گرمی هوا همراه است توصیه می‌شود سوپی با مواد مغذی تازه میل کنید تا بدنتان بعد از ساعت‌ها روزه‌داری، مواد مغذی ضروری را دریافت کند.

در وعده   افطار از پرخوری اجتناب کرده و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی -ویتامین ها و مواد معدنی- هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش و انواع میوه استفاده کنید.

از خوردن تنقلات در فاصله افطار تا سحر خودداری کنید زیرا علاوه بر مضر بودن حجم معده را پر می‌کند و سیری کاذب می دهد و همین امر موجب احساس سیری در وعده سحر و در نتیجه موجب ضعف بدن در طول روز می‌شود.

با توجه به فواید روزه داری لزوم پیروی از یک رژیم غذایی مناسب نیز از همیت ویژه ای برخوردار است که با رعایت اصولی آن تا پایان ماه رمضان علاوه بر تقویت سیستم امینی، بدن با مشکلی مواجه نخواهد شد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

آنا

مطالب مرتبط