بهره‌وری بهینه از منابع با اقتصاد هوشمند محقق می‌شود

وزیر اقتصاد گفت: مسیر تحول هوش انسانی و هوش مصنوعی با سرعت در حال طی شدن است و اقتصاد هوشمند لازمه موفقیت در این مسیر است.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش اقتصاد هوشمند که به‌صورت مجازی و به‌میزبانی پژوهشکده امور اقتصادی این وزارتخانه برگزار شد گفت: کشورمان با وجود اینکه منابع زیادی دارد اما وقتی درباره شاخص‌های رفاه اجتماعی صحبت می‌کنیم باید بپرسیم که درآمد سرانه و رفاه اجتماعی ما چگونه است؟

دژپسند بیان کرد: استفاده بهینه تفکری است که در مدرن‌سازی ابزار‌ها برای افزایش توانمندی انسان در بهره‌مندی از طبیعت و منابع مالی به کار گرفته می‌شود و اقتصاد هوشمند مسیر استفاده از منابع را موثر تر می‌کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهره وری بهینه از منابع تولیدی کشور با کمک اقتصاد هوشمند محقق می‌شود، گفت: انسان و ابزار دیروز یک الگوی بهینه را به ما ارائه می کرد و ابزار و انسان امروز و فردا یک الگوی متفاوت به ما ارائه می‌کند. استفاده بهینه تفکری است که نوسازی، مدرن‌سازی ابزارها برای افزایش توانمندی انسان از بهره‌مندی از طبیعت و عوامل تولیدی را در پی دارد.

مدیریت رمزارزها از نگاه دژپسند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بودجه سال گذشته بدون استقراض از بانک مرکزی تامین شد، گفت: مدیریت در حوزه رمزارزها باید فعال و به دور از مدیریت انفعالی باشد و ضرورت دارد از مزایای رمزارزها به صورت حداکثری استفاده کرده و معایب آن را به حداقل برسانیم.

دژپسند با اشاره به افزایش تجارت الکترونیک در دوره کرونا گفت: سهم تجارت الکترونیک در این دوره ٢.٢ برابر شده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هیچگاه به پایان هوش انسانی نمی‌رسیم و همواره در حال تکامل است، گفت: اقتصاد هوشمند به این دلیل مورد توجه قرار دارد که مسیر استفاده از منابع را میسرتر از پیش می‌کند و موجب استفاده اعلا از امکانات و منابع می‌شود تا اتلاف و اصراف نداشته باشیم.

دژپسند بیان کرد: با اقتصاد هوشمند، مودی مالیاتی در مقام پرداخت کردن یا نکردن مالیات قرار نمی‌گیرد و فضای فرار مالیاتی را بسته است. وقتی که به اقتصاد هوشمند رسیدیم، فلسفه حضور دولت تغییر می‌کند. اقتصاد هوشمند، اقتصاد دیجیتال نیست. ما نباید خود را گرفتار اقتصاد دیجیتال کنیم. اگر چه باید این مسیر طی شود اما نباید منتظر باشیم به بلوغ برسد و بعد به دنبال مرحله بعدی برویم.

وی با بیان اینکه اقتصاد هوشمند وفور اطلاعات را برای ما فراهم کرده است، گفت: باید بدانیم مسیر تحول هوش انسانی و هوش مصنوعی با سرعت در حال طی مسیر است که در این زمینه برنامه‌ریزی باید انجام شود و اقتصاد هوشمند این فرصت را برای ما فراهم می‌کند.

دژپسند در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی گفت: سال ٩٩ از نظر تامین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و از بودجه ۵٧١ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان را از طریق فروش نفت تامین کردیم.

تامین بودجه سال ۹۹ بدون استقراض از بانک مرکزی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال ٩٩ را تامین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم. همچنین در بخش مالیات در سال گذشته تحقق ١٠٧درصدی داشتیم. وی ادامه داد: در اقتصاد هوشمند، فرایند ورودی‌ها باید با خروجی متناسب باشد و در فرایند تولید اگر یک واحد ورودی داشتیم باید خروجی آن بیشتر از یک واحد باشد. فناوری‌های نو همواره متناسب با توسعه ابزارها توسعه پیدا می‌کنند و باید از عوامل تولید به بهترین نحو استفاده کنیم. برای مثال اگر میزان برداشت گندم امروز میانگین ٣ تن در هکتار است با این ابزارها باید آن را به ٩ تن در هکتار برسانیم.

فروش ۲۱۳ هزار میلیارد اوراق در سال گذشته

دژپسند با اشاره به میزان انتشار اوراق در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته در یک مرحله ١٩٣ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم که در پایان سال آن را به ٢١٣ هزار میلیارد تومان رساندیم. همچنین از طریق خصوصی سازی هم برای تامین مالی اقدام کردیم به طوری که درآمدها از محل خصوصی سازی در سال گذشته ۶ برابر سال ٩٨ بود.

پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند مرکز فاوا این وزارتخانه روز پنجشنبه سی ام اردیبهشت ماه همایش اقتصاد هوشمند را در شش محور برگزار کرد.

در این همایش مجازی، مواردی همچون اصول و چالش‌های حکمرانی اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد مبتنی بر بلاک چین، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوشمند، صنعت و تجارت هوشمند، تأمین مالی هوشمند و رمز پول موردبحث و بررسی قرار گرفت.

مطالب مرتبط