بیمه شدن ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی سهامداران

برآوردها نشان می‌دهد، بعد از رونمایی از بسته ۱۰ بندی سازمان بورس در حمایت از سهامداران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی برای یک سال بیمه شده است. اعتبار لازم برای این اقدام در قانون بودجه ۱۴۰۲ گنجانده خواهد شد. به گزارش رصد روز،مدیرعامل ...

برآوردها نشان می‌دهد، بعد از رونمایی از بسته ۱۰ بندی سازمان بورس در حمایت از سهامداران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی برای یک سال بیمه شده است. اعتبار لازم برای این اقدام در قانون بودجه ۱۴۰۲ گنجانده خواهد شد.

به گزارش رصد روز،مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اخیرا اعلام کرده است، در سال ۱۴۰۱ ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بازار سهام با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت وجود داشت اما در سال ۱۴۰۲ به جز ردیف بودجه تعهد دولت برای حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت، دو ردیف بودجه دیگر نیز وجود دارد که مربوط به تعهد برای پوشش زیان احتمالی اشخاص حقیقی و صندوق‌های با درآمد ثابت است. در واقع در سال آینده سه ردیف بودجه برای حمایت از بورس وجود دارد.

لازم به ذکر است، یکی ازمحورهای بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه مربوط به بیمه سهام و نماد سهام یار بود. بر این اساس تا کنون ۲۲۰ هزار نفر نماد سهام‌یار را خریداری کرده اند و برای این سهامداران اصل پول و ۲۰ درصد سود در یک سال بعد (آبان ۱۴۰۲) تضمین شده است. در طرح سهام یار پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهامداران متقاضی برای پرداخت سود ۲۰ درصدی تضمین شده است.

از طرف دیگر در اوایل آبان ماه امسال بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، یکی از خطرات بازار سرمایه، نکول و کاهش بازدهی صندوقهای درآمد ثابت از محل کاهش قیمت سهام در این صندوقها بود. بر این مبنا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از دارایی ۴۰ نماد مربوط به صندوقهای درآمد ثابت بیمه خواهد شد.

با توجه به دو مولفه مذکور یعنی بیمه با طرح سهام یار و بیمه ۲۰ هزار میلیاردتومان دارایی صندوقهای درآمد ثابت می‌توان گفت، بعد از رونمایی از بسته ۱۰ بندی سازمان بورس در حمایت از سهامداران، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی برای یک سال (آبان ماه ۱۴۰۲) با نرخ سود ۲۰ درصدی بیمه شده است. به نظر میرسد در صورتی که پرتفوی سهامداران خرد و صندوقهای درامد ثابت یک سال بعد در محدوده قیمتی اوایل آبان ۱۴۰۱ باشد دولت بایستی رقمی نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان بابت تضمین صورت گرفته پرداخت کند. این رقم باید در ردیفهای بودجه ۱۴۰۲ گنجانده شود.

بر این اساس طبق اعلام حدادی رئیس صندوق تثبیت بازار ، در بودجه سال آینده سه حکم مرتبط با بورس و حمایت از بازار سرمایه لحاظ خواهد شد، علاوه بر تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان  به صندوق تثبیت، یک ردیف مشخص برای بیمه سهام سهامداران خرد ( پرتفوی سهام زیر ۱۰۰  میلیون تومان اشخاص حقیقی و  طرح سهام یار) و یک ردیف برای تضمین سبد سهام صندوقهای درامد ثابت  گنجانده خواهد شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط