بیمه نوین امتناع از قانون با چاشنی ابهام آفرینی

شرکت بیمه نوین از اخذ سهام وثیقه از یکی از اعضای هیئت مدیره خود که به منظور رفع ضرر و زیان از تصمیمات مدیریتی تأمین می گردد خودداری کرده که باید دید کدام از اعضای هیئت مدیره این شرکت بیمه چنین مصونیتی داشته؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، اخذ سهام وثیقه از اعضای هیئت مدیره یکی از مسائلی است که در شرکتهای سهامی به منظور رفع ضرر و زیان ناشی از تقصیر اعضاء از آنان اخد می شود. به عبارت دیگر سپردن سهام وثیقه به این معناست که چنانچه شرکت با تصمیمات فردی از اعضای هیئت مدیره دچار ضرر و زیان شد این سهام از او به منظور جبران خسارت دریافت شود. مطالعه و بررسی برخی ازشرکتهای فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که برخی از انجام درست قانون امتناع کرده و اینطور به نظر می رسد که اراده ای برای انجام درست قانون در آنها وجود نداشته است. بیمه نوین از جمله شرکتهائیست که از انجام این مسئله سر باز زده و باید از مدیران آن پرسید که چرا برخی در این شرکت بیمه ای مصونیت قانونی دارند؟

بیمه نوین از جمله شرکتهای زیر مجموعه بانک اقتصاد نوین است که ۱۹.۸۹ درصد سهام آن در تملک بانک است. اعضای هیئت مدیره شرکت بیمه نوین را در حال حاضر افراد زیر تشکیل می دهند ؛

آرام رشیدی ، عیسی شهسوار خجسته ( رئیس هیئت مدیره  ) ، حسین کریم خان زند ( نائب رئیس هیئت مدیره  ) جواد گیوه چین و رضا ایرانی تبار . لازم به ذکر است حسین کریم خان زند مدیریت این شرکت بیمه ای را بر عهده دارد.

آنچه که از بررسی صورتهای مالی بیمه نوین بر می آید این شرکت از اخد سهام وثیقه یکی از اعضای هیئت مدیره خود خودداری کرده که ابهام پر رنگی است از جهت که در سه حالت ذیل مدیر مکلف است سهام وثیقه را ظرف یک ماه تکمیل و به شرکت بدهد :

۱. افزایش تعداد سهام وثیقه
۲. انتقال قهری سهام وثیقه
۳. نداشتن یا مالک نبودن تعداد لازم از سهام وثیقه

در این سه حالت ، مدیر باید ظرف یک ماه تعداد سهام لازم را تهیه و به صندوق شرکت بسپارد وگرنه مستعفی ( استعفای قهری یا اجباری ) محسوب خواهد شد و تصمیمات جلسات هیات مدیره بدون حضور او معتبر است. مستعفی محسوب شدن به معنای استعفای قهری یا غیرارادی می باشد و نیاز به دخالت دادگاه نیست.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار