بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات + جزئیات مرگ

بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات که روی نیمکت تیمهای ایرانی نیز نتیجه جالبی گرفته بود برای فوتبالدوستان خالی از لطف نیست. اولین کاپیتان تیم ملی کرواسی در شرایطی به ایران آمد که قرار بود هدابت تیم پرسپولیس را طولانی مدت در اختبار داشته ب...

به گزارش رصد روز ، بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات که روی نیمکت تیمهای ایرانی نیز نتیجه جالبی گرفته بود برای فوتبالدوستان خالی از لطف نیست.

 

اولین کاپیتان تیم ملی کرواسی در شرایطی به ایران آمد که قرار بود هدابت تیم پرسپولیس را طولانی مدت در اختبار داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه او خیلی زود به نیمکت سپاهان رفت و در آنجا توانست زردپوشان اصفهانی را فاتح رقابت های لیگ برتر کند.

 

بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات

 

در ادامه بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات می خوانیم ؛  وی فوتبالش را از ۱۰سالگی در دینامو زاگرب کرواسی آغاز کرد (۱۹۶۶) و تا سال ۱۹۸۳ در ۵۵۶ بازی برای این تیم توپ زد(۹۸ گل زده).

کرانچار به عنوان مهاجم در تیم‌های دیناموزاگرب، راپید وین و سن پولت سابقه بازی دارد.

وی در تیم‌های ملی فوتبال یوگسلاوی سابق (۱۱ بار) و کرواسی (۲بار) نیز سابقه بازی دارد.

کرانچار یکی از بازیکنانی بود که پس از فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و تشکیل کشور کرواسی در نخستین بازی تیم ملی فوتبال این کشور برابر آمریکا در سال ۱۹۹۰ به میدان رفت و نخستین کاپیتان تاریخ تیم ملی فوتبال کرواسی به شمار می‌آید.

کرانچار در سال ۱۹۹۰ کفش‌هایش را آویخت و یک سال بعد به دنیای مربیگری قدم گذاشت.

او به عنوان مربی در تیم‌هایی همچون کرواسیا زاگرب و الشباب امارات سابقه‌ مربیگری دارد.

کرانچار در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ در ۱۸ بازی هدایت تیم ملی فوتبال کرواسی را نیز بر عهده داشت.

وی همچنین سرمربی تیم فوتبال کرواسی در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز بوده است.

در ادامه بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات می خوانیم ؛ آخرین تیم او دوناسکا استردا ۱۹۰۴ اسلواکی بود که در سوپر لیگ این کشور بازی می‌کند.

کرانچار به خاطر استفاده از دست‌هایش در کنار زمین برای انتقال تاکتیک‌های مورد نظر به بازیکنانش شناخته شده است.

نیکو کرانچار فرزند او نیز در تیم ملی فوتبال کرواسی عضویت دارد.

وی در زمانی که به عنوان بازیکن در فوتبال فعالیت می کرد، سابقه پوشیدن پیراهن تیم هایی همچون دیناموزاگرب، راپید وین و سنت پولتن را در کارنامه داشت. کرانچار که به عنوان مهاجم ایفای نقش می کرد، مجموعا موفق شد طی ۴۷۴ بازی رسمی، ۲۰۶ گل به ثمر برساند که آمار جالب توجهی محسوب می شود.

در عرصه ملی نیز کرانچار سابقه پوشیدن پیراهن یوگسلاوی و کرواسی را در کارنامه ورزشی خود دارد.

پس از اتمام دوران بازیکنی، زلاتکو کرانچار روی به عرصه مربیگری آورد. وی در تیم های متعددی روی نیمکت نشسته است و به طور کل سابقه پرباری دارد.

شاید اوج دوران کاری او در عرصه مربیگری نشستن روی نیمکت تیم ملی کرواسی طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ باشد. کرانچار با حضور در پرسپولیس فعالیتش را در فوتبال ایران آغاز کرد.

او در ۳۰ تیر ماه ۱۳۸۸ به‌عنوان سرمربی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شد و در ۷ دی ۱۳۸۸ کرانچار در حالیکه تیم کرانچار پس از گذشت ۲۱ هفته در رده سوم جدول قرار داشت، از سرمربیگری پرسپولیس برکنار شد و علی دایی به‌عنوان جانشین وی انتخاب شد.

در ادامه بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات میخوانیم ؛  کرانچار در دو مقطع زمانی مختلف هدایت طلایی پوشان دیار نصف جهان را برعهده داشت. او در ۶ آبان ۱۳۹۰ به‌عنوان سرمربی سپاهان اصفهان انتخاب و موفق شد این تیم را در لیگ برتر ۹۱–۱۳۹۰ و جام حذفی ۹۲–۱۳۹۱ به مقام قهرمانی برساند. کرانچار در ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ از هدایت تیم سپاهان استعفا داد و دوباره در ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ برای دومین بار به‌عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد اما در ۳۰ دی ۱۳۹۶ با توافقی دوطرفه از این تیم جدا شد. کرانچار مجموعا ۱۴۷ بار هدایت زردپوشان را بر عهده داشت.

کرانچار سرانجام در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط حمید استیلی، مدیر تیم ملی فوتبال امید به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران تا سال ۲۰۲۰ انتخاب شد  اما در ۱۵ اردیبهشت با اعلام مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران این مربی کروات از سمت سرمربیگری تیم ملی امید ایران برکنار شد.

 

فوت زلاتکو کرانچار

 

این مربی کروات که در تاریخ ۱۸ فوریه ( ۳۰ بهمن ۹۹ ) برای درمان مشکلات کبدی در بیمارستان بستری شده بود در نهایت به درمانها پاسخ نداد و در ۱ مارچ ۲۰۲۱ مصادف با ۱۱ اسفند ۹۹ درگذشت.

 

واکنش برانکو و اسکوچیچ به درگذشت کرانچار

 

در ادامه بیوگرافی زلاتکو کرانچار مربی کروات می خوانیم ؛ زلاتکو کرانچار در ایران نیز سابقه فوق‌العاده و طولانی دارد و با تیم فوتبال سپاهان سابقه قهرمانی باشگاهی ایران را دارد و یک جام حذفی را نیز با این تیم کسب کرده است؛ آخرین شغل زلاتکو کرانچار در ایران، سرمربیگری تیم ملی امید ایران بود که بعد از صعود از مرحله اول، به دلیل اختلافاتی سمت خود را ترک کرد. کرانچار هم‌چنین در مقطعی هدایت پرسپولیس را  برعهده داشته و یکی از نزدیک‌ترین دوستان برانکو ایوانکوویچ نیز محسوب می‌شد.

01577481

01577482 (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط