بی توجهی به واکسیناسیون فوری کارمندان بانکی ؛ آتش زیر خاکستر کرونا

اگر چه به تازگی آمار جدیدی درخصوص قربانیان نظام بانکی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر نشده اما برآوردها نشان می دهد که مجموعه بانکی کشور در بین اداره ها و سازمان ها بیشترین آمار فوت و ابتلا به بیماری کووید 19 را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نظام بانکی کشور که اقتصاد ایران را مبتنی بر خود می بیند، حتی در ایامی که به واسطه پیک های پی در پی کرونا تمامی اداره ها و سازمان ها تعطیل بودند خدمات بانکی ارائه کرده است. کم توجهی و عدم اطلاع رسانی درست در این زمینه در ابتدای انتشار ویروس کرونا در کشور باعث شد تعداد قابل توجهی از قربانیان کرونا از سیستم بانکی باشد؛ تا جایی که بسیاری از رسانه های داخلی در همان زمان با بیان اینکه “کشتی سلامت کشور از سمت نظام بانکی سوراخ است” به انتقاد از عدم تمهیدات لازم در این باره پرداختند. این اتفاق در شرایطی می افتاد که دولت به خوبی می دانست تعطیلی بانک ها برای نظام اقتصادی کشور تبعات زیادی به دنبال دارد. اگر چه به تازگی آمار جدیدی درخصوص قربانیان نظام بانکی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر نشده اما برآوردها نشان می دهد که مجموعه بانکی کشور در بین اداره ها و سازمان ها بیشترین آمار فوت و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از مشکلات در این مورد به خلف وعده ها درخصوص دولت الکترونیک به معنای کاربردی آن مربوط می شود که بی اطلاعی جمعیت قابل توجهی به بانکداری الکترونیک شاهد این مدعاست. در حالی که رسانه ملی به عنوان پیکان اطلاع رسانی کشور باید رأساً در این زمینه اقدام به تهیه و تدوین برنامه هایی می کرد که در آن سطح آشنایی مردم با بانکداری الکترونیک بیشتر می شد تا مراجعه حضوری به شعب بانکی برای انجام  عملیات بانکی کمتر صورت می گرفت.

 

تمهیدات لازم کافی نبود

 

افزایش سقف کارت به کارت، امکان تمدید تاریخ انقضای کارت های بانکی بدون نیاز به مراجعه به شعب، امکان احراز هویت غیر حضوری از جمله تصمیم هایی بود که برای کاهش آمار ابتلا به کرونا در میان کارمندان شبکه بانکی اتخاذ شد اما مسئله ای که توجه لازم و کافی به آن نشد این بود که اثرگذاری چنین اقداماتی در تهران و چند کلانشهر اصلا قابل مقایسه با شهرستان ها نیست و درمان عاجل این مسئله تنها با واکسیناسیون امکان پذیر است.

گزارش های میدانی نشان می دهد که در بسیاری از شهرستان ها شیوه نامه های بهداشتی با مشکل روبروست و نظارت کافی در مورد آن صورت نمی گیرد که بدون شک تبعات این ماجرا را به زودی شاهد خواهیم بود. نگاهی به آمار دریافت کنندگان واکسن کرونا در بین ارگان های مختلف یک سؤال را به ذهن متبادر می کند ” میزان ارتباط مستمر این ارگان ها با مردم چگونه و به چه میزان است؟ ”

 

فاصله گذاری حتی در منزل با شکاف عاطفی

 

ارتباط کارمندان نظام بانکی با مردم کمتر از ارتباط جامعه پزشکی نیست، اما همچنان در چک لیست    دریافت کنندگان واکسن کرونا خبری از اسم کارمندان سیستم بانکی وجود ندارد. موضوعی که هم اکنون به یک چالش تبدیل شده چرا که هزینه های چنین کاری برای نظام اقتصادی کشور آنقدر بالاست که نمی توان به راحتی از کنار اهمیت آن گذشت.

سویه های متنوع ویروس کرونا در کشور و ارتباط مستمر کارمندان شبکه بانکی با مردم، حتی روند درمانی آنان را بعد از ابتلا به این ویروس با مشکل روبرو کرده زیرا تا تشخیص قطعی نوع کرونا، زمانی از دست می رود که هر لحظه اش می تواند حیاتی باشد.

مدت هاست که تعامل کارمندان نظام بانکی با همسر و فرزندانشان با مشکل مواجه شده که این مسئله بحران های روحی و اثرگذاری در کیفیت کاری را به دنبال دارد. به گفته برخی از کارمندان سیستم بانکی   فاصله گذاری ها وارد منزل آنان شده زیرا ترس های زیادی در این باره مطرح است و دوست ندارند حالا که به آنان بی توجهی می شود خانواده هایشان قربانی این تبعیض شوند.

مسئولان تصمیم گیر در این خصوص و متولیان امر منتظریم بشنویم که بیشترین ارتباط شما به عنوان یک شهروند با کدام ارگان و سازمان بیشتر است؟

مطالب مرتبط

آخرین اخبار