تأثیر مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو / اصلاح بازار خودرو پس از سالها امکان پذیر می شود؟

به گفته برخی کارشناسان  طرح مالیات بر عایدی سرمایه سبب اصلاح بازار خودرو و حرکت به سمت شناسایی متقاضیان واقعی خواهد شد هرچند که این موضوع منتقدانی نیز دارد اما در این گزارش قصدا داریم تا به بررسی نقاط قوت این طرح و تأثیر آن بر بازار خودرو...

به گفته برخی کارشناسان  طرح مالیات بر عایدی سرمایه سبب اصلاح بازار خودرو و حرکت به سمت شناسایی متقاضیان واقعی خواهد شد هرچند که این موضوع منتقدانی نیز دارد اما در این گزارش قصدا داریم تا به بررسی نقاط قوت این طرح و تأثیر آن بر بازار خودرو بپردازیم

به گزارش اختصاصی رصد روز، با شروع مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودرو  موضوع دلالی در بازار خودرو بار دیگر مورد توجه منتقدان قرار گرفته و برخی بر این باورند که بدون اعمال روشهای بازدارنده واقعی نمی توان امیدوار به کاهش دلالی در بازار خودرو  بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه یکپارچه، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد و شامل مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود و حسب ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می گیرد.

نقاط قوت طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو

یکی از مهمترین اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه  غیرجذاب شدن معاملات بخش غیر مولد اقتصاد است که باعث خواهد شد هزینه معاملات غیرشفاف با بستر مالیات اتفاقی بالا رفته و به این ترتیب دیگر دلالان نخواهند توانست با پنهان کردن بخش بزرگی از درآمدهایشان همچنان به جیب و مال مردم دست درازی کنند چرا که با وجود دو سامانه املاک و اسکان کشور  و سامانه تکمیلی مودیان موضوع پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب سال ۱۳۹۸ عملاً هزینه های مالیاتی بالا امکان گردش های مالی غیرشفاف را به حداقل می رساند و باعث می شود تا بازار هدف با مسیر خود را در بین مصرف کنندگان واقعی کالا و خدمات پیدا کند.

در جریان تدوین بودجه سال ۱۴۰۲، انواع جدیدی از مالیات بر سود دارایی‌ها تصویب شدند. این مالیات‌ها شامل خودرو، مسکن، طلا و ارز می‌شوند. آن‌چه مالیات عایدی خودرو یا مالیات بر سود فروش خودرو نام دارد، یکی از انواع این مالیات‌های جدید است.

در واقع با این طرح سودی که دلالان از فروش خودرو به دست می آورند شامل مالیات بر عایدی سرمایه می شود. کاهش پلکانی مالیات بر خرید و فروش خودرو طی سه سال از جمله طرحهای خرید و فروش تورم زا در حاشیه بازار خودرو است که بسیاری از نمایندگان آن را با طرح مالیات بر سوداگری می شناسند.

به عبارت دیگر در سال اول مالیات بر عایدی خودرو شامل ۳۰ درصد مبلغ مابه التفاوت خرید و فروش خواهد بود که این میزان در سال دوم به ۲۰ درصد و در سال سوم به ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند و نکته مهم این طرح شناسایی مصرف کنندگان واقعی است. بررسی ها نشان می دهد که اغلب معاملات صوری حاشیه بازار خودرو در سال اول و دوم اتفاق می افتد بنابراین آنچه که در این طرح مورد هدف است کاهش معاملات این چنینی و مرتفع شدن سفته بازی در بازار و در نتیجه شناسایی مصرف کنندگان واقعی کالا و خدمات است.

بررسی ها نشان می دهد که سه روش خرید خودرو به قیمت پایین، نگهداری برای مدت محدود و فروش به قیمت بالاتر راههای کسب سودهای نجومی دلالان بازار خودرو است که با طرح مالیات بر عایدی سرمایه می توان انتظار داشت که که تقاضای کاذب از بازار خودرو کاهش پیدا کند.

مالیات بر عایدی سرمایه در سایر کشورها

به گفته محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، امروزه مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۹۰ کشور جهان اجرایی می‌شود و حتی کشورهای سرمایه‌دار برای جلوگیری از هدایت سرمایه‌ها به سمت سوداگری، مالیات بر عایدی سرمایه را به‌طور جد اجرا می‌کنند.

صفایی خاطرنشان کرد: در کشور کانادا ۴۲ درصد مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته می‌شود که این میزان در کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس ۲۸ درصد است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار