تاثیر مثبت طرح استیضاح وزیر صمت در بازار خودرو

به گزارش رصد روز،شاهین، کوییک اتوماتیک، تارا اتوماتیک و دنا پلاس دستی چهار خودرویی هستند که طی هفته گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند، به نظر می رسد خبر استیضاح اثر مثبت در کاهش قیمت ها دارد. بازار؛ گروه خودرو: بازار خو...

به گزارش رصد روز،شاهین، کوییک اتوماتیک، تارا اتوماتیک و دنا پلاس دستی چهار خودرویی هستند که طی هفته گذشته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند، به نظر می رسد خبر استیضاح اثر مثبت در کاهش قیمت ها دارد.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو در روزهای منتهی به «استیضاح» وزیر صمت روند نزول قیمت را در پیش گرفته است. اخبار «واردات خودروهای سواری کارکرده» نیز در کاهش قیمت ها بی اثر نبودند، چرا که براساس کارنامه وزارت صمت دولت سیزدهم به نظر می رسد «واردات خودروهای سواری کارکرده» نیز به سر نوش «واردات خودرو صفر کیلومتر» دچار شود. باتوجه به کاهش قیمت خودروها، بازار خودرو از حالت رکود خارج و به سمت افزایش معاملات در حال حرکت است. هرچند که فاصله «قیمتی» غیر منظقی میان کارخانه تا بازار برای خودرو وجود دارد، بنابراین نمی توان پیش بینی از بهترین زمان برای خرید خودرو داشت. در ادامه به بررسی قیمت چهار خودرو پر فروش بازار خواهیم پرداخت:

کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت شاهین

شاهین به عنوان سدان جدید گروه خودروسازی سایپا ابتدای ماه جاری با قیمت ۷۲۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۷۰۵ میلیون تومان رسیده است، کاهش ۱۵ میلیون تومانی قیمت شاهین در بازار نشان از تداوم نزول قیمت خودرو در شرایط فعلی دارد. هرچند که گروه خودروسازی سایپا سال گذشته با نظام فروش جدیدی موفق به کاهش اختلاف قیمت محصول مذکور از کارخانه تا بازار شده بود، شاید اگر وزارت صمت در برنامه فروش خودروسازان دخالت نمی کرد، شاهین امروز فاصله قیمتی از کارخانه تا بازار نداشت.

کوییک در لاین پایداری قیمت

کوییک اتوماتیک به عنوان ارزان ترین خودرو اتومات حال حاضر بازار در نسخه صفر کیلومتر شناخته می شود، این خودرو از ابتدای ماه جاری تا امروز با قیمت ۵۱۵ میلیون تومان در لاین پایداری قیمت قرار دارد. رفتار بازار نسبت به پایداری قیمت کوییک اتومات نشان از کاهش قیمت این خودرو در روزهای آینده دارد، چرا که همزمان با عرضه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار، تقاضا کاذب کاهش و حباب قیمتی نیز از بین خواهد رفت.

کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو| تاثیر مثبت استیضاح در بازار خودرو

سقوط ۲۰ میلیون تومانی قیمت تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک به عنوان یکی از سدان های جدید گروه صنعتی ایران خودرو در بازار شناخته می شود، تارا در بدو ورود به بازار به عنوان محصول «بد فروش» شناخته می شد. اما تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای، منجربه انتخاب دلالان برای خرید تارا و افزایش قیمت شده است. ابتدای ماه جاری تارا در نسخه اتوماتیک با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما از اواخر هفته گذشته قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسیده است. هرچند کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت این محصول را نمی توان کاهش بها نام گذاشت، اما پارامترهای بازار نشان از سقوط قیمت این محصول در روزهای آینده دارد.

 

کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو| تاثیر مثبت استیضاح در بازار خودرو

دنا پلاس دنده ای چند؟

دنا پلاس به عنوان یکی از سدان های پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار شناخته می شود، این خودرو به دلیل پیشرانه قوی انتخاب اصلی مشتریان حقیقی برای خرید در بازار فعلی است. دنا پلاس در نسخه دنده دستی ابتدای ماه جاری با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما از اواخر هفته گذشته تا امروز قیمت این محصول ۱۰ میلیون تومان کاهش و به بهای یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان رسیده است. هرچند سقوط ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو را نباید کاهش بها نام گذاشت، اما پارامترهای بازار نشان از تداوم روند نزولی قیمت این محصول دارد.

وضعیت بازار چه خواهد شد؟

باتوجه به ضرب العجل دولت در امر واردات خودروهای دست دوم می توان انتظار داشت بازار خودرو طی سه ماهه آینده در شوک های خبری متعدد و نوسان شدید قیمت خودرو به سر خواهد برد. چرا که از زمان اعلام واردات خودرو تا امروز به گفته کارشناسان حتی یک دستگاه خودرو خارجی شماره گذاری نشده است. اگر وزارت صمت بخواهد با این شرایط اقدام به واردات خودروهای سواری کارکرده کند، بنابراین تقاضای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی انباشته خودرو در بازار کاهش نخواهد یافت. بنابراین مشتریان حقیقی که به خودرو نیاز دارند، در روزهای جاری اقدام به خرید خودرو کنند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار