تخصیص سهام به فرزندان سوم به بعد خانواده‌های ایرانی/ ارائه مسکن و زمین ارزان به خانواده‌های دارای فرزند

علی اصغرعنابستانی با اشاره به مهمترین موارد در طرح جوانی جمعیت می گوید: بحث افزایش تسهیلات ازدواج به رقم حداقل ۱۰۰میلیون تومان و برنامه ریزی برای ارائه زمین و مسکن مناسب با اولویت زوج های جوان و خانواده های دارای فرزند از جمله مهمترین موا...

به گزارش رصد روز، نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به اخباری که در خصوص افزایش تسهیلات ازدواج منتشر می شود، گفت: مصوبات دیروز کمیسیون اجتماعی مجلس در واقع بخش کوچکی از بسته کاملی است که در کمیسیون ویژه جوانان، جمعیت و تعالی خانواده در حال بررسی است. به نظرم، بهتر است تا زمانی که طرح «جوانی جمعیت»به صورت کامل ارائه نشده ، شرح و بسطی در خصوص جزئیات آن نداشته باشیم. اما به طور کلی، مساله حیاتی در این برهه تاریخی کشور، فرصت اندکی است(حدود ۷الی ۸سال) که ایران برای استفاده از پنجره جمعیتی خود دارد. یعنی اقتصاد و مدیریت کشور، کمتر از یک دهه فرصت دارد تا از این پنجره جمعیتی به نفع توسعه پایدار کشور استفاده کند.

 عنابستانی در ادامه گفت: چنانچه برای تداوم رشد جمعیت و تسهیل ازدواج فکر عاجلی نشود ، با بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، جبران خسارات برآمده از آن برای اقتصاد، معیشت و اساسا تمدن ایرانی و اسلامی بسیار دشوار خواهد بود. اعداد، ارقام و آمارها هم به شکل تاسف آوری حاکی از آن است که متاسفانه ایران به سمت کاهش دامنه های جمعیت پیش می رود.

سخنگوی کمیسیون جوانان، جمعیت و تعالی خانواده ضمن تشریح آمارهای این حوزه گفت: در حال حاضر نرخ باروری به ازای هر بانوی ایرانی، ۱.۷درصد از نرخ استاندارد کمتر است. در حالی که نرخ نقطه سر به سر باروری، ۲.۱درصد است. یعنی ایران ۴دهم درصد از نقطه سر به سر نیز پایین تر است و در رنکینگ جهانی از منظر نرخ باروری جزء کشورهای انتهایی جدول جهانی قرار دارد. این را می گویم که مخاطبان بدانند اهمیت مساله چیست و متوجه شوند که اگر هرچه سریعتر در این زمینه اقدامات معقول و فوری صورت نگیرد، تبعات جبران پذیری در روند توسعه کشور خواهد داشت.

نماینده مردم سبزوار افزود:۹سال است که مقام معظم رهبری، ضمن ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در این زمینه هشدار می دهند. اما اقدام قابل توجهی که بتواند رویه را تغییر دهد، نه در ساختار اجرایی و نه در ساختار تقنینی مشاهده نشد. مجلس فعلی با درک فرصت اندک کشور، طرح جوانه جمعیت را مطرح و بلافاصله پس از آن بحث استفاده از ظرفیت اصل۸۵ قانون اساسی را ارائه کرد. خوشبختانه مجلس هم به این طرح رای داد. مبتنی بر ظرفیت اصل۸۵قانون اساسی، هر ایده ای را که کمیسیون جوانان و جمعیت تصویب کند به صورت آزمایشی در یک دوره ۵ساله به صورت قانون در می آید.

تلاش برای حفظ دامنه های جمعیتی کشور

عنابستانی در پاسخ به این پرسش که مجلس در این طرح چه گزاره هایی را برای حفظ پنجره جمعیتی کشور مورد توجه قرار داده؟ گفت: رویکرد کلی کمیسیون آن است که هم ازدواج تسهیل شود، هم فرهنگ ازدواج در جامعه تغییر کند و هم فرزندآوری و ازدیاد نسل از این طریق ترویج شود. از سوی دیگر باید امید و اعتماد والدین را نسبت به آینده و رفاه فرزندانشان تضمین کند. ضمن اینکه هزینه های سنگین فرزندآوری یا درمان ناباروری را نیز پوشش دهد. چنین مواردی، طبیعتا نیازمند تهیه بسته قانونی کاملی از همه موارد تشویقی، تنبیهی و ممنوعیت ها است که در طرح جوانی جمعیت، ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته و به زودی راهی صحن برای تصویب می شود.

او در ادامه افزود:از جمله مهمترین موارد در این بسته قانونی، بحث  افزایشتسهیلات ازدواجبه رقم حداقل ۱۰۰میلیون تومان است. مورد بعدی برنامه ریزی برای ارائه مسکن مناسب و افزایش تسهیلات مسکن با اولویت زوج های جوان و خانواده های دارای فرزند است. ضمن اینکه مجلس برنامه ریزی کرده تا با تولد هر فرزند، سهام ویژه و قابل توجهی در اختیار خانواده ها قرار بگیرد. سهام سودآوری که خانواده ها می توانند از آن به عنوان پشتوانه ای برای آینده استفاده کنند. در عین حال وظایف دستگاه ها برای فرهنگ سازی ازدواج و فرزندآوری در این بسته پیش بینی شده تا بخش های آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و…بر اساس یک راهبرد واحد عمل کنند.

عنابستانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در روزهای پایانی هفته که کمیسیون ویژه جوانان و جمعیت به صورت فشرده جلسه خواهد داشت، چکش کاری های نهایی برای ارائه طرح انجام شود تا طرح روز شنبه برای ارائه به صحن آماده شود. البته نمایندگان بر اساس تجویز اصل ۸۵ وارد بررسی طرح نمی شوند و فقط زمان آزمایشی اجرای طرح که بر اساس پیشنهاد کمیسیون ۵ساله است مشخص خواهد شد. بعد از طی این مراحل، طرح مصوب راهی شورای نگهبان می شود و به سرعت در مسیر عملیاتی شدن قرار می گیرد. امیدوارم خانواده های ایرانی قبل از پایان سال بتوانند از تسهیلات و رویکردهای تشویقی طرح بهره مند شوند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار