تداوم رشد قیمت طلای سیاه به دلیل محدودیت عرضه / قیمت نفت به ۸۰ دلار رسید

به دلیل بحران محدودیت عرضه نفت در سراسر جهان، قیمت طلای سیاه روز چهارشنبه نیز افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در طول چند سال اخیر رسید.

به گزارش رصد روز، به گزارش رویترز، درمیان نگران‌های عرضه جهانی انرژی و نشانه‌های محدودیت در بازارهای نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ، قیمت نفت خام آمریکا روز چهارشنبه برای پنجمین روز متوالی افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسید.

همچنین قیمت نفت خام برنت به دلیل نگرانی از وضعیت عرضه، به ویژه پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) روز دوشنبه تصمیم گرفتند که بر برنامه افزایش عرضه برنامه‌ریزی شده خود باقی بمانند، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت ۰.۸درصد معادل ۶۶سنت افزایش یافت و به ۸۳دلار و ۲۲سنت در هر بشکه رسید که بالاترین رقم آن در طول سه سال گذشته بود.

روز دوشنبه، اوپک پلاس توافق کرد که به پیمان ماه جولای خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز حداقل تا آوریل ۲۰۲۲ پایبند بماند و به محدودیت عرضه ۵.۸میلیون بشکه‌ای خود به تدریج پایان دهد.

تحلیلگران ای‌ان‌زد در یادداشتی اذعان داشتند: “از آنجا که سرمایه‌گذاران نگران محدودیت بازار به دنبال افزایش تقاضا با وجود بحران انرژی بودند، سود نفت خام گسترش یافت.”

“با توجه به بحران انرژی در سراسر جهان، افزایش عرضه اوپک پلاس بسیار کمتر از انتظار بازار بود. بدون تعجب، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که در صورت افزایش تقاضا این سازمان مجبور به اقدام پیش از نشست برنامه‌ریزی شده بعدی باشد.”

در اواخر ماه گذشته، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس اعلام کرد امسال انتظار کسری عرضه به میزان ۱.۱میلیون بشکه در روز را دارد که می‌تواند در سال آینده به ۱.۴میلیون بشکه در روز مازاد عرضه تبدیل شود.

قیمت نفت در سال جاری بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت، فشار تورمی برای کشورهای مصرف‌کننده نفت خام که نگران بهبود از بیماری همه‌گیر هستند را بیشتر می‌کند.

یکی از منابع پیش از نشست روز دوشنبه اوپک پلاس گفت، به رغم فشارها برای افزایش تولید، اوپک پلاس نگران بود که موج چهارم شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به تقاضا آسیب برساند.

با این حال، داده‌های موجودی ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، نشانه‌هایی از کاهش تقاضای سوخت را نشان داد.

موسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه گزارش کرد که موجودی نفت ایالات متحده در هفته منتهی به ۱اکتبر ۹۵۱هزار بشکه افزایش یافته است. در همین حال، موجودی ذخایر بنزین و سوخت نیز افزایش پیدا کرده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار