تردیدهای جدی در سودآوری شستا

اما انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت را می‌توان اخطاری جدی برای سهامداران این شرکت و حتی سرمایه گذاران آتی در سهام این شرکت دانست.

به گزارش رصد روز ، بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرش شده در “بورس” در سال‌های گذشته، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که متاسفانه با وجود ضعف مفرط بازارگردانی سهامداران این شرکت شاهد رشد عجیب و حباب گونه قیمت سهام این شرکت در ماه‌های اخیر بازار بودیم.

عدم عرضه سهام شستا از سوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی آنهم در روز‌هایی که شاهد تشکیل صفوف سنگین خرید در قیمت‌های بیش از ۲۰۰۰۰ ریال تا ۶۰۰۰۰ ریال بودیم، تنها بخشی از عدم توان بازارگردانی صحیح در بازار سهام کشور آنهم از سوی سازمان‌های مدعی بود.

اما انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت را می‌توان اخطاری جدی برای سهامداران این شرکت و حتی سرمایه گذاران آتی در سهام این شرکت دانست.

بخش عمده‌ای از سود محقق شده این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ مربوط به سود‌های حاصل از فروش سهام در سال گذشته بوده که با توجه به شرایط کنونی و در ادامه سال بازار سهام کشور به نظر می‌رسد شاهد کاهش چشمگیر درآمد‌ها و احتمالا نزول قیمت سهام این شرکت باشیم.

شناسایی بیش از ۱۱۷.۵۵۴ میلیارد ریال درآمد سود سهام و همچنین درآمد چشمگیر بیش از ۷۷.۶۱۹ میلیارد ریالی حاصل از خرید و فروش سهام در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال مالی ۱۳۹۹ منجر به شناسایی بیش از ۱۹۴.۷۵۳ میلیارد ریال درآمد‌های ناخالص و رشد بیش از ۲۸۶درصدی این درآمد‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌گردد بیش از ۶۷ درصد از کل درآمد‌های شستا در سال مالی ۱۳۹۹ از محل فروش سهام در بازار سرمایه بوده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به سهم ۴۳.۷۳۲ میلیارد ریالی فروش در صبا تامین و ۲۱.۷۷۸ میلیارد ریال از محل فروش مستقیم سهام صبا تامین در عرضه اولیه این شرکت بوده که نقش پر رنگ این شرکت را در سود شستا آشکار می‌سازد.

سودی که به نظر نمی‌رسد در سال مالی ۱۴۰۰ قابل تکرار باشد و به حتم شاهد تقلیل چشمگیر سود این شرکت‌ها و البته شستا در خواهیم بود.

اما باید دید آیا بسته نگه داشتن نماد این شرکت و تقلای معنادار و شاید طنز گونه مسئولین سازمان بورس خواهد توانست مانع افت محتمل و منطقی قیمت سهام این شرکت شود و یا این نوع کنش‌ها همچون مصوبات نخ نما و غیر کارشناسانه این روز‌های بازار سرمایه محکوم به شکست است؟

 

بورس نیوز

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

مجتبی

پاسخ دادن

۰۱ مهر ۱۳۹۹


دشمنتیتون با شستا چیه؟ همین الان هم شستا از 90% سهام های بازار ارزندگی بهتری داره. سودآوری زیر مجموعه های شستا مثل صبا ، تاپیکو و... برای سال مالی آینده رشد چشمگیری داشتن همین الان هم با اصلاح نرخ خوراک کلی تغییر در سود تاپیکو به وجود خواهد آمد که همه اونها میرسه به شستا.

    امین رجب خواه

    پاسخ دادن

    ۰۱ مهر ۱۳۹۹


    مبنای برآورد در علم اقتصاد نسبت ها و مناسبات است که از صورتهای مالی شرکت ها و بنگاهها استخراج می شود در این صورت باید از کنار هم قرار دادن نسبتها چه نتایجی حاصل می شود تا بتوان از آن به عنوان مصدری برای تحلیل شرکتها و بخشهای مختلف بهره برد. بنابراین با چنین رویکردی هیچگاه خصومت و دشمنی مطرح نیست بلکه زبان اقتصادیست که تبیین کننده است