تسهیلات عجیب یک بانک خصوصی در اسفند ۱۴۰۰ با کفایت سرمایه منفی ۱۹ درصد

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] بانک شهر در جدول رده بندی کفایت سرمایه بانکهای بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ با منفی ۱۹ درصد از آخر جایگاه سوم را در اختیار دارد و زیان انب...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””] بانک شهر در جدول رده بندی کفایت سرمایه بانکهای بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ با منفی ۱۹ درصد از آخر جایگاه سوم را در اختیار دارد و زیان انباشته ۲۲۳ هزار ریالی را ثبت کرده در عین حال مشاهده می شود که روند اعطای تسهیلات این بانک در اسفند ۱۴۰۰ دارای ابهاماتی است که منظر پاسخگویی مدیران آن خواهیم ماند. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، هنوز ابهامات انتخاب مدیرعامل بانک شهر در بین برخی فعالان بانکی پابرجاست که انتشار صورتهای مالی این بانک در پایان سال قبل باعث شد تا تردیدها نسبت به موارد پرداخت تسهیلات آن زیاد شود.

۳۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات در اسفند ۱۴۰۰ با کفیت سرمایه منفی ۱۹ درصد

 

در حالیکه بسیاری از بانکهای کشور در آخرین ماه سال از پرداخت تسهیلات شانه خالی می کنند اما مشاهده می شود که بانک شهر با زیان انباشته ۲۲۳ هزار میلیارد ریالی در اسفندماه ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت بیش از ۳۳ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال تسهیلات کلان کرده که بررسی ها در خصوص برخی از آنها با توجه به رقم و تاریخ تصویب هیئت مدیره برای پرداخت، ابهاماتی را ایجاد می کند ضمن اینکه با توجه به نامشخص بودن مرجع تصویب برخی از تسهیلات در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ لازم است تا توضیح شفاف و روشنی در این باره شنیده شود.

به عنوان مثال شرکت فرآوری روغن های نباتی گل بهار جاده ابریشم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ با تصویب کمیته اعتبارات بانک ۳ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر دریافت می کند.

توسعه خدمات ساختمانی پارس کیمیا نیز موفق به دریافت ۱ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر با کفایت سرمایه منفی ۱۹ درصد در تاریخ ۲۱ اسفند سال قبل با مصوبه کمیته عالی این بانک می شود.

کشت و صنعت سرو زرع نوین قزوین نیز دیگر شرکتی است که در فاصله ۴ روز مانده به پایان روزهای کاری بانک یعنی در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ با مصوبه هیئت مدیره، ۲ هزار و ۳ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر دریافت می کند.

توسعه و بسته بندی پاک دیده دیگر شرکتی است که در فاصله کمتر از دوهفته به روزهای کاری بانک یعنی در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ بیش از ۱ هزار و ۲ میلیارد ریال از این بانک تسهیلات گرفت.

بانک شهر بهشت شهرداری ها برای دریافت تسهیلات

 

شهرداری کرمانشاه شاید یکی از عجیب ترین تسهیلات کلان را دریافت کرده باشد. این شهرداری در تاریخ ۲۸ اسفند سال قبل ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر را با مصوبه کمیته اعتبارات آن در صندوق خود می بیند.

شهرداری تبریز نیز با مصوبه کمیته اعتبارات در تاریخ ۲۴ اسفند سال قبل ۱ هزار ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانک شهر را برای خود می کند.

سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۰ با مصوبه کمیته اعتبارات ۱ هزار و ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر دریافت کرد.

مسئولیت پرداخت ۳ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال تسهیلات با کیست؟

 

اما مسئله عجیب تر در مورد پرداخت چنین تسهیلاتی اینجاست که مرجع تصویب برخی از آنها مشخص نیست. به عنوان مثال شرکت کشت و صنعت اکسون در دو تاریخ ۲۶ و ۲۸ اسفند سال قبل به ترتیب ۱۲۱ میلیارد و ۸۵۵ و ۳ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات از بانک شهر دریافت می کند که مرجع تصویب پرداخت این تسهیلات مشخص نیست. به عارت دیگر مسئولیت پرداخت ۳ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال تسهیلات این بانک مشخص نیست برعهده کیست؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار