تصمیمات جدید ستاد تنظیم بازار برای بازار برنج و روغن

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ۳۰ هزار تن برنج از محل ذخایر کشور به بازار و ۳۰ هزار تن روغن خام به منظور تامین مایحتاج مورد نیاز خانوارها به ۴۷ کارخانه تولید روغن نباتی عرضه خواهد شد

به گزارش رصد روز ، در اطلاعیه ستاد تنظیم بازار به ذخایر کافی برنج و مقادیر قابل اتکای این کالای رسوبی در بنادر اشاره شده و گفته شده که این ذخایر بر اساس بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از بنادر کشور، در حال ترخیص هستند و بازار به هر میزانی که نیاز باشد از محل ذخایر و موجودی برنج بخش‌خصوصی، تامین خواهد شد. بنابراین در راستای تنظیم موثر بازار برنج، ستاد تنظیم بازار عرضه ۳۰ هزار تن برنج ذخایر را جهت حفظ تعادل بازار مصوب و به بازار عرضه خواهد کرد.

همچنین محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار طی ابلاغیه‌ای به انجمن واردکنندگان برنج و سازمان‌های صمت استان‌های مبدا تولید را مکلف کرده تا با هماهنگی اعضا و تولیدکنندگان تحت پوشش خود، برنج را به صورت حداکثری در بازار عرضه کنند. سازمان‌های صمت استان مازندران، گیلان، اصفهان و خوزستان نیز مکلف شده‌اند با هر گونه واسطه‌گری که منجر به زیان تولیدکنندگان و کشاورزان برنج‌کار و نیز احتکار کالا توسط سلف‌خران است، برخورد جدی کنند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت در مرداد امسال مربوط به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بوده که قیمت آن با ۹۵.۸ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است. البته قیمت برنج تایلندی، داخلی هاشمی درجه یک و طارم اعلا نیز در این مدت به ترتیب ۳۹.۲، ۱۵.۷ و ۱۴.۸ درصد افزایش داشته و در مرداد امسال به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰، ۲۶ هزار و ۲۰۰ و ۶۷۰۰ تومان رسیده است.

عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام برای تامین مصارف خانوارها

در مصوبات ستاد تنظیم بازاروضعیت ذخایر روغن خام کشور نیز “بسیار مطلوب” توصیف شده و بر این اساس ستاد تنظیم بازار دستور عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام به منظور تامین مایحتاج مورد نیاز خانوارها به ۴۷ کارخانه تولید روغن نباتی را صادر کرده است.

بر اساس این مصوبه این تصمیم در جهت تولید روغن مصارف خانوار اتخاذ شده و سهمیه‌ای معادل ۲۰ هزار تن نیز در اختیار کارگروه‌های تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته تا نیازهای مصارف صنف و صنعت تامین شود.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته روغن جامد در بازار کمیاب شده است و براساس مشاهدات میدانی، خرده فروشی های سطح شهر تهران یا اکثرشان روغن جامد ندارند یا اینکه آن را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند. احیرا هم دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران گفته بود که در تامین مواد اولیه روغن های نیمه جامد که به صورت حلبی هستند به دلیل تحریم های ظالمانه و مشکلات ارزی و انتقال آن با مشکلاتی روبه رو شده ایم و به همین دلیل تولید آن کاهش یافت. طبق اعلام  انجمن صنفی روغن نباتی ایران ۵۰ تا ۵۵ درصد مواد اولیه روغن های جامد، وارداتی و ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از دانه‌های روغنی تولید داخل استحصال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار