تعلل در افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون مغایرت آشکار با تحقق شعار سال

بانک توسعه تعاون از جمله بانکهای توسعه ای کشور است که در سالهای گذشته با ارائه خدمات قابل توجه در زمینه اشتغال پایدار خصوصاً برای جمعیت روستایی و عشایر گام مهمی در این زمینه ها برداشته اما همچنان با مشکل افزایش سرمایه روبروست.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، چالش های نظام بانکی کشور به سبب وجود چرخه معیوب خلق پول بسیار زیاد است. پاشنه آشیل بانکها خصوصی در تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط دیده می شود که در سالهای گذشته آسیب های جدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است. از تسهیلات برای ایجاد بنگاههای زنجیره ای تا خرید خودروهای لوکس و هزاران مسئله مشابه دیگر که باعث شد چهره نظام اقتصادی کشور در بین هزاران رسانه خارج نشینی که منتظر چنین گافهایی هستند خدشه دار شود. بانکهایی که به سبب چنین مانورهایی زمینه زیان انباشته هنگفت را برای خود فراهم کردند و طی سالهای گذشته حتی موفق به افزایش سرمایه برای ادامه روند فعلی و آسیب رسان شدند. در حالیکه بسیاری از کارشناسان نظام اقتصادی کشور عقیده دارند که فعالیت این بانکها  باید محدود شود اما در عمل  چنین اراده ای وجود ندارد و البته تجربه بزرگترین ادغام بانکی و تبعات آن برای بسیاری از کارمندان و سهامداران نشان داد که حتی تجمیع این بانکها نیز ممکن است خروجی مناسبی نداشته باشد.

در عین حال وضعیت بانکهای توسعه ای کشور به سبب نوع خدماتی که به تعاونی ها و نظام تولیدی ارائه می دهند مطلوب به نظر نمی رسد. بانکهایی که علیرغم کمک حال بودن برای سیستم تولیدی کشور با معضل افزایش سرمایه روبرو هستند این درحالیست که چرخه توسعه صنعت کشور بدون شک در حوزه های تعیین کننده از شاهراه تسهیلات ارزان قیمتی می گذرد که در این بانکها پرداخت می شود.

کمتر از ۱۰ درصد سپرده های بانکی کشور در اختیار بانکهای توسعه محور است اما ۲۵ درصد از کل تسهیلات اعطایی در این بانکها ارائه می شود اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می نماید که نگاهی به ماهیت وام گیرندگان در این بانکها بیندازیم. بنگاههای بزرگ ، مجتمع های تولیدی و تعاونیهای اشتغالزا از مهمترین مشتریان تسهیلات بانک های توسعه محور هستند که اهمیت آنها برای نظام اقتصادی کشور مشخص است.

بانک توسعه تعاون از جمله بانکهای توسعه ای کشور است که در سالهای گذشته با ارائه خدمات قابل توجه در زمینه اشتغال پایدار خصوصاً برای جمعیت روستایی و عشایر گام مهمی در این زمینه ها برداشته اما همچنان با مشکل افزایش سرمایه روبروست. نکته جالب اینجاست که این بانک در خرداد ماه سال جاری موفق به دریافت نشان ممتاز جهش تولید شد اما هنوز موفق به افزایش سرمایه نشده است.

از آثار مهم افزایش سرمایه برای بانکها ، افزایش سطح تسهیلات به بخشهای مختلف است که جدا از درآمد تسهیلات اعطایی که برای بانک دارد کمک بزرگی برای بنگاههای اقتصادی کشور خواهد بود که همیشه از تسهیلات گران قیمت در نظام بانکی گلایه دارند.

 

در سالی که یکی از کلیدی ترین محورهای اجرایی آن موانع زدایی است باید گامهای عملیاتی در جهت توسعه تولید و ایجاد اشتغال برداشت که تحقق افزایش سرمایه بانکهایی مانند توسعه تعاون با توجه به ویژگیهای آن می تواند یکی از آثار مهم این موضوع و عمل به منویات رهبر انقلاب باشد.

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار