تلاش ایران برای تقویت روابط با شرق و پیشبرد توافق ۲۵ ساله با چین

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که ایران تلاش می کند تا توافق ۲۵ ساله اش با چین را پیش ببرد گفت: در واقع تلاش‌های بیشتری از سوی ایران صورت می گیرد تا روابطش را با شرق تقویت کند.

به گزارش رصد روز، یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که ایران تلاش می کند تا توافق ۲۵ ساله اش با چین را پیش ببرد گفت: در واقع تلاش‌های بیشتری از سوی ایران صورت می گیرد تا روابطش را با شرق تقویت کند.

عبدالرضا فرجی راد در تحلیل خود نسبت به گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس‌جمهور چین اظهار داشت: بعد از سفر پوتین به تهران که توافقات بیشتری بین ایران و روسیه صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند همچنان که به روسیه نزدیک می شود بتواند به نوعی توافق ۲۵ ساله با چین را پیش ببرد.

وی  با بیان این اعتقاد که بحث برجام به بن بست خورده و پیش بینی می شود این بن‌بست و تحریم‌ها تا حدودی ادامه داشته باشد،  یادآور شد: در واقع چینی‌ها با توجه به این که توافق‌های گسترده ای با عرب های خلیج فارس کرده و در پروژه های عظیمی مشارکت دارند و می خواهند مانند امارات، عربستان، بحرین و … از نزدیک بودن با ایران حساس نشوند بنابراین خیلی کُند با ایران پیش می روند و اخیرا هم پروژه های خاصی را در ایران به بهانه تحریم ها شروع نکرده‌اند.

سفیر سابق کشورمان در نروژ  همچنین بیان کرد: به عنوان مثال در زمینه پروژه ۴ میلیون مسکن نیز که طرف ایرانی پیشنهاد داده بود با نفت هزینه آن را بپردازد اما چینی ها نپذیرفتند و هیچ کدام از پروژه ها یا اجرایی نشده یا قراردادی منعقد نشده است.

فرجی راد در ادامه اظهار داشت: ایران در تلاش است تا اقتصاد را فعال کند و چینی ها را وارد  گود اقتصادی کند. چین بازار ایران را در اختیار دارد اکنون که روسای جمهور دو کشور گفت‌وگو داشته باشند باید یکی دو هفته صبر کنیم تا نتیجه این گفت‌وگو را ببینیم. اگر رفت و آمدی در سطح وزیر نفت، اقتصاد یا وزیر امور خارجه صورت گیرد به این مفهوم است که گفت‌وگوها نتیجه بخش بوده است.

وی ابراز عقیده کرد: تا تحریم ها برداشته نشود، فکر نمی کنم چینی ها اقدام جدی به عمل آورند، اگر می خواستند در حد آن ۴ میلیون مسکن انجام می دادند. چینی ها شرکت شان را در ریسک قرار نمی دهند چون احتمال تحریم شان بالاست ضمن این که بحث های هسته‌ای نیز تنش زا است. در نتیجه بعید می دانم چینی ها کار جدی را تا زمان روشن شدن تکلیف مساله هسته ای انجام دهند، البته روس ها نیز همین طور هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر تلاش های بیشتری از سوی ایران صورت می گیرد تا روابطش را با شرق تقویت کند به ویژه این که مساله برجام و توافق کُند شده و آینده امیدبخشی برای آن وجود ندارد.

فرجی راد درباره رعایت توازن در برقراری ارتباط با شرق و غرب گفت: طبیعتا منظور از غرب برای ما اروپاست، با آمریکا که رسما هیچ مبادله و گفت وگوی بدون واسطه‌ای صورت نمی گیرد. تصمیم نظام این است با شرق خوب و از نزدیک کار شود و کار هم نتیجه بخش باشد.

وی افزود: اما نباید اروپا را هم از دست دهیم، اروپا سیاست بدی ندارد و حتی تلاش می کند به آمریکایی ها فشار بیاورد تا کوتاه آمده و توافق انجام شود. از طرف دیگر با توجه به تحریم نفت و انرژی روسیه فرصت های خوبی به وجود آمده که اروپایی هر چه زودتر اقداماتی را در زمینه توافق انجام دهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ابراز داشت: باید رفت و آمدها با اروپایی‌ها ادامه داشته باشد، وزارت امور خارجه در ابتدای آغاز به کار دولت حرکتی انجام داد اما بعدش متوقف شد ممکن است دلایل خاصی داشته باشد ، البته چند وزیر از کشورهای اروپای شرقی به ایران آمدند باید در این زمینه برنامه ریزی منسجمی از سوی سفارت خانه ها انجام شود.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط