تورم ترکیه در ماه آگوست از ۸۰ درصد گذشت

 بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی دفتر آمار ملی ترکیه که دقایقی پیش منتشر شد، نرخ تورم این کشور در ماه آگوست به بالاترین میزان در 24 سال گذشته رسیده و نرخ 80.21 درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده است.

به گزارش رصد روز، بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی دفتر آمار ملی ترکیه که دقایقی پیش منتشر شد، نرخ تورم این کشور در ماه آگوست به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته رسیده و نرخ ۸۰.۲۱ درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده است.

کاهش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه از یک سو و افزایش شدید هزینه‌های زندگی از سوی دیگر از جمله دلایل بالا رفتن نرخ تورم در این کشور بوده است.

به طور کلی از پاییز سال گذشته تاکنون شاهد روند بالا رفتن پی در پی تورم در ترکیه هستیم. در آن زمان بانک مرکزی این کشور به یکباره نرخ بهره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۵ درصد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند.

ماه گذشته هم بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک درصد دیگر پایین آورد.

بیشترین روند افزایش قیمت‌ها مربوط به حوزه حمل و نقل با ۱۱۶.۸ درصد بوده است. در حوزه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است.

تبعات اقتصادی درگیری نظامی روسیه با اوکراین هم به بالا رفتن تورم در ترکیه دامن زده زیرا به کاهش ارزش لیر منجر شده است. لیر ترکیه سال گذشته ۴۴ درصد و امسال ۲۷ درصد از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده است.

دولت ترکیه همچنین امروز پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در این کشور برای سال ۲۰۲۲ به ۶۵ درصد خواهد رسید.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط