توقف رشد قیمت نفت

قیمت نفت روز دوشنبه با سودگیری سرمایه‌گذاران از رشد اخیر قیمت‌ها، کاهش یافت و روند رشدی که به مدت پنج روز معامله گذشته داشت را متوقف کرد. به گزارش رصد روز،بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، حداکثر ۱.۱ درصد کاهش داشت و آخرین بار ب...

قیمت نفت روز دوشنبه با سودگیری سرمایه‌گذاران از رشد اخیر قیمت‌ها، کاهش یافت و روند رشدی که به مدت پنج روز معامله گذشته داشت را متوقف کرد.

به گزارش رصد روز،بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، حداکثر ۱.۱ درصد کاهش داشت و آخرین بار با ۸۵ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۹۷ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر، با ۸۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۹۱ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید.

فعالیت خدماتی در چین، ماه میلادی گذشته از محدودیتهای کرونایی، متاثر شد و برای نخستین بار در چهار ماه گذشته، رشد منفی پیدا کرد. کندی اقتصاد چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان پس از آمریکاست، به نگرانیها نسبت به وقوع رکود احتمالی پس از افزایش پرشتاب نرخهای بهره از سوی بانکهای مرکزی بزرگ جهان افزوده است.

استفن اینس، مدیرکل شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: رشد قیمت نفت در مقابل سه عامل ضعف اقتصادی چین، تحکیم سیاست پولی آمریکا و برداشت آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک، متوقف شد. اینس به احتمال برداشت بیشتر نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در ماه آینده، اشاره کرد که در واکنش به تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید گروهی به میزان دو میلیون بشکه در روز، انجام گرفت.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس، بزرگترین رشد هفتگی از مارس را تجربه کردند.

تصمیم برای کاهش تولید نفت که در آستانه اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه توسط اوپک پلاس اعلام شد، عرضه در بازار را دچار محدودیت بیشتری خواهد کرد. تحریمهای اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، در دسامبر و فوریه اجرایی خواهد شد.

تحلیلگران موسسه مالی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: این کاهش تولید در حال حاضر برای بازار مثبت است. با این حال، روشن است که ابهامات زیادی در بازار از جمله وضعیت عرضه نفت روسیه پس از اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه هفت و دورنمای تقاضا به دلیل وخامت تصویر کلان، وجود دارد.

تحلیلگران بانک‌های سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها، پیش بینی خود از قیمت نفت را بالا برده و انتظار دارند نفت برنت در ماه‌های آینده به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گفته منابع آگاه، با وجود کاهش تولیدی که قرار است عربستان سعودی انجام دهد، شرکت آرامکوی سعودی به هفت مشتری در شمال آسیا اعلام کرد حجم نفت قراردادی را به صورت کامل در نوامبر دریافت خواهند کرد. این امر نشان می‌دهد تغییر چندانی در عرضه فیزیکی نفت حداقل برای خریداران آسیایی نفت عربستان سعودی وجود نخواهد داشت. این کشور که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، بخش بزرگی از کاهش تولید را برعهده خواهد گرفت.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اظهار کرده است که کاهش واقعی تولید اوپک پلاس کمتر و حدود یک تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود. تحلیلگران انتظار دارند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت قسمت اعظم کاهش تولید را برعهده بگیرند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت مشاوره FGE انتظار دارد تولید نفت عربستان سعودی در نوامبر نسبت به ماه گذشته، حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط