تکذیب و تأئید عرضه دارا دوم و زیان میلیاردی سهامداران

ریزش چند ده هزار واحدی شاخص بورس و زیان قابل تامل بسیاری از سهامداران باعث شد که مردم هر گمانه ای در مورد دستکاری دولت در بازار سرمایه را محتمل بدانند

به گزارش اختصاصی رصد روز ، از ابتدای مردادماه سال جاری قرار بر عرضه صندوق دارا دوم در بورس بود که متشکل از سهم های نفت تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز می شد این موضوع که در رصد فعالان بازار سرمایه قرار داشت و بسیاری از خریدها با محوریت پالایشگاه صورت می‌گرفت ناگهان با خبر رئیس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عرضه این صندوق در شهریور ماه خرید این نمادها را با کمی تعدیل همراه کرد به طوری که صف خرید آنها به صورت متراکم از بین رفت.
۲۰ مردادماه باز هم سازمان خصوصی‌سازی بود که این عرضه را منتفی دانست و اعلام کرد که سهام موجود در ETF دوم به صورت بلوکی عرضه خواهد شد با اعلام این خبر موجی از بی اعتمادی در بازار بورس تهران شکل گرفت به طوری که در پایان معاملات ۲۱ مردادماه شاهد ریزش ۶۵ هزار ۳۷۵ واحدی شاخص کل و ١٠ هزار و ۵١٧ واحدی شاخص هم وزن بودیم. سایت سازمان خصوصی سازی همچنین از علت منتفی شدن این عرضه رونمایی کرد و دلیل آن را عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور دانست و عنوان کرد به زودی این سهام به صورت بلوکی عرضه خواهد شد زنگنه در واکنش به انتقاداتی که به وزارتخانه متبوع خود می دید در مصاحبه ای گفت: به هر شکلی که بخواهند در زمینه عرضه دارا دوم ما همکاری می‌کنیم و از این بابت مشکلی وجود ندارد. وی انتقادات مطرح شده درباره این موضوع را شیطنت عنوان کرد. حالا اما حسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توییتی اعلام می‌کند که وزیر نفت متقاعد شده است که دارا دوم به صورت ETF عرضه شود! این عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرده که تا دوم شهریور ماه این عرضه انجام خواهد شد.
در بحبوحه این اشکالات عمده که به عملکرد چند دستگاه اجرایی به خصوص وزارت نفت وارد است مردم متضرر شدند و چیزی که در این میان از بین رفتن اعتماد مردم بود که این روزها با سخت ترین شرایط اقتصادی زندگی و امرار معاش می‌کنند ریزش چند ده هزار واحدی شاخص بورس و زیان قابل تامل بسیاری از سهامداران باعث شد که مردم هر گمانه ای در مورد دستکاری دولت در بازار سرمایه را محتمل بدانند امیدواریم که سازمان‌های مربوطه در این رابطه با توجه به قصوری که متوجه آن هاست با هماهنگی های لازم معاملات دو روز گذشته را حداقل در بخش پالایشی ابطال کند تا شاید با این کار بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به آنها برگردد.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار