جدول دخل و خرج سه ماهه بودجه + جزئیات

در سه ماهه ابتدایی امسال میزان تحقق درآمدهای نفتی و درآمدهای حاصل از فروش و مولدسازی اموال دولت کمتر از 3 درصد بوده و حدود 53.1 هزار میلیارد تومان یعنی 28 درصد از رقم منابع و مصارف بودجه از محل تنخواه گردان خزانه تامین شده است.

به گزارش رصد روز، براساس گزارش خزانه داری کل کشور، عملکرد منابع و مصارف بودجه در سه ماهه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۸۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۸ درصد از رقم مذکور از محل تنخواه گردان خزانه تامین شده است.

براساس این گزارش، مجموعا ۱۳۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع بودجه در بهار امسال محقق شده که بخش اعظم آن ناشی از تحقق درآمدها بخصوص درآمدهای مالیاتی و گمرکی بوده است.

در این دوره زمانی، حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و گمرکی محقق شده که نشاندهنده تحقق ۷۶.۳ درصدی رقم مصوب بودجه است.  میزان تحقق درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوب، ۸۷ درصد و میزان تحقق درآمدهای گمرکی نسبت به مصوب، ۲۴ درصد بوده است.

در سه ماه ابتدایی امسال، صرفا بالغ بر ۲.۵ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از صادرات نفت و فرآورده های نفتی حاصل شده که حدودا ۳ درصد رقم مصوب بودجه برای این دوره زمانی است.

همچنین میزان درآمد حاصل از فروش و مولدسازی اموال دولت در بهار امسال هم صرفا ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان می دهد دولت در این زمینه همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

بخش اعظم درآمد ۴۸.۶ هزار میلیارد تومانی ناشی از فروش و اگذاری اوراق مالی اسلامی در سه ماه ابتدایی امسال، بخاطر انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده که به پرداخت اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا همان بودجه عمرانی اختصاص یافته است. در این دوره زمانی، حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است.

در بهار امسال، صرفا ۲.۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی یعنی صرفا حدود ۱۶ درصد رقم مصوب بودجه برای این دوره زمانی به فروش رسیده است که نشان می دهد دولت روحانی در این زمینه هم کارنامه مناسبی نداشته است.

براساس این گزارش، مجموعا ۱۸۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مصارف بودجه در سه ماه ابتدایی امسال محقق شده که بخش اعظم آن ناشی از پرداخت هزینه ها عمدتا پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و بازنشستگان بوده است.

 سقف استفاده دولت از تنخواه گردان خزانه براساس قوانین و مقررات رقمی بالغ بر ۴۱.۲ هزار میلیارد تومان بود ولی براساس مصوبه شماره ۳۳۶۰۴/ت ۵۸۷۴۰ ه مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ هیات دولت، این رقم به مبلغ ۵۴ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و دولت با استفاده از ظرفیت همین مصوبه، توانست کسری بودجه در خردادماه را جبران نماید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار