جزئیات انهدام ۳ خودروی آمریکایی در ایران

سازمان اموال تملیکی سه خودروی قاچاق آمریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را منهدم کرده است.

به گزارش رصد روز، سازمان اموال تملیکی سه خودروی قاچاق آمریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را منهدم کرده است.

عبدالمجید اجتهادی-رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در رابطه با اقدام اخیر برای امحای چند خودرویی که از سال‌ها قبل جهت تعیین تکلیف در اختیار این سازمان قرار داشت، توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه خودروهایی که جهت تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد، تحت شرایطی امحا می‌شود، گفت: وقتی خودرو امکان فروش در داخل کشور و یا  فروش به شرط صادرات را ندارد و در مجموع هیچ راهی برای استفاده نداشته باشند امحا خواهد شد، خودروهایی که اخیرا امحا شد امکان فروش داخل را نداشت چرا که آمریکایی و  بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بود که واردات آن ممنوع بوده و قابلیت شماره‌گذاری ندارد، در عین حال این خودروها فاقد هر گونه نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ایران هستند.

به گفته اجتهادی، در مواردی، ‌ خودروهایی که قابلیت شماره‌گذاری برای عموم را ندارد برای استفاده در برخی نهاده‌های امنیتی، انتظامی و نظامی، شماره امنیتی شده و به آنها واگذار می‌شود ولی برای این سه خودرو چنین امکانی هم وجود نداشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای این خودروها امکان فروش به شرط صادرات نیز وجود نداشت، توضیح داد: با وجود اینکه سازمان اموال تملیکی، این خودروها را برای فروش به شرط صادرات به مزایده گذاشت، خریدار نداشت که از جمله دلایل، این بود که این خودروها، حدود سالی ۱۰ سالی در انبارها مانده و به مرور زمان در شرایط  آب و هوایی مختلف و آفتاب، کیفیت ظاهری خود را هم حتی از دست داده بود، در عین حال بخشی از قطعات‌ آنها در این سال‌ها جدا شده و متاسفانه به سرقت رفته و یا در هنگام  جابجایی آسیب دیده بودند. از سویی دیگر اکنون در کشورهایی دیگر مدل‌های بالاتری از این خودروها وجود دارد و دیگر خریدار ندارند که مشتری در ایران آن را برای صادرات، خریداری کند.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی افزود: بر این اساس با توجه به قاچاق بودن  خودروهای مورد نظر و صدور رای قطعی از سوی مرجع قضایی و عدم امکان هر گونه استفاده از آنها، نسبت به امحای این خودروها جهت تعیین‌تکلیف اقدام شد؛ به طوری‌که به غیر از موتور و گیربکس، تمامی قطعات آن امحا  و این دو بخش خودرو دراختیار دانشگاه‌های فنی، موسسات دانش بنیان و یا هنرستان‌ها گذاشته می‌شود تا جهت آموزش فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

وی این را هم گفت که خودروهای از این دست که باید امحا شوند محدود به انبارهای تهران نیست و در انبارهای تملیکی سایر شهرها نیز وجود دارد که در صورت رای قطعی، تعیین تکلیف خواهد شد.

در این رابطه یادآور می‌شود که در حال حاضر، ‌ حداقل ۷۳ دستگاه خودروی آمریکایی و بیش از ۱۵۰ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی دیگر در گمرک بلاتکلیف مانده که باقی مانده همان ۱۲ هزار و ۲۶۱ یک دستگاهی است که قبل از ممنوعیت واردات خودرو(سال ۱۳۹۷) به گمرک رسیده ولی هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار