جزئیات پروتکل‌های بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ اعلام شد

روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا، ستاد ملی مقابله با کرونا به چندو‌چون برگزاری انتخابات و میتینگ‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها ورود کرد.

به گزارش رصد روز،۲۶ روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا، ستاد ملی مقابله با کرونا به چندو‌چون برگزاری انتخابات و میتینگ‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها ورود کرد و ازممنوعیت برگزاری میتینگ‌های تبلیغاتی در فضا‌های سربسته و کارناوال‌های انتخاباتی و افزایش ساعت برگزاری انتخابات و افزایش صندوق‌های سیار برای جلوگیری از ازدحام آرا در شعب اخذ رأی خبر داد.

در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص اولویت‌های انتخاباتی دولت با توجه به ازدحام احتمالی شعب اخذ رأی در ۲۸ خردادماه امسال، گفت: «حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ماست، انتخابات با مشارکت حداکثری هم مسئولیت دوم ماست که باید هر دو را در کنار هم قرار دهیم؛ یعنی هم جان مردم حفظ شود و هم انتخابات ما شکوهمند باشد و این درصورتی است که در هفته‌های اولیه خرداد کاملا مراقبت کنیم و بیشتر بتوانیم در این ایام روی تخلفات حساس باشیم، برای اینکه در روز‌های انتخابات، سلامت کامل مردم و حفظ جان مردم به‌خوبی انجام بگیرد.»

پیش از این نیز وزارت کشور از برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شورا‌های شهر در مراکز ۲۴ استان در شرایط ویژه پاندمی کرونا خبر داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه از یک هفته مانده به انتخابات باید شرایط آرامی از لحاظ کرونا در کشور وجود داشته باشد، گفت: «اگر خدای ناکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم خرداد، در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم، معنی آن این است که نمی‌توانیم یک انتخابات مطلوب و انتخاباتی که باشکوه باشد داشته باشیم؛ مردم را می‌ترسانیم و به‌هرحال مردم وقتی ببینند موج شیوع اوج گرفته، موج جدید و این ویروس دومرتبه اوج گرفته، برایشان حضور در انتخابات مشکل می‌شود.»

روحانی با اشاره به شروع تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از هفتم خردادماه افزود: «به‌نظر من مشکل‌ترین دوران، دوران تبلیغات انتخاباتی است. البته برای روز انتخابات هم باید فاصله‌ها را مراعات کنیم و زمان را بیشتر کنیم. امروز تصمیم مهمی در جلسه اتخاذ شد برای اینکه زمان را کمی برای ساعات انتخابات توسعه دهیم. وزارت کشور از پیش تصمیم گرفته صندوق‌ها را هم اضافه کند و افزایش دهد و اپلیکیشنی که شعبه یاب است، سریع در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم در روز انتخابات بتوانند از روی موبایل خود تشخیص دهند که آن‌جایی که الان دور و بر خودشان خلوت‌تر است کجاست و همانجا بروند که هم کمتر معطل شوند و هم با ازدحامی مواجه نشویم. وزارت کشور ما هر کجا اگر ببیند ازدحامی است، فوری باید صندوق سیار را به آنجا برساند. این‌ها همه ان‌شاءالله برای روز انتخابات مراعات می‌شود.»

تجمع در فضای سربسته ممنوع

او با اشاره به تصمیمات اخیر این ستاد، گفت: «مصوب شد که اجتماعات در فضای سربسته نباید داشته باشیم. اگر در شهری هزار، یا ۲ هزار نفر می‌خواهند اجتماعی داشته باشند، در فضای سربسته نمی‌شود.
ضمن اینکه می‌خواهیم شور انتخاباتی باشد، ولی اگر جمعیتی هست حتما باید یک فضای بزرگ و باز پیدا کنیم، با پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. فاصله‌هایی که باید داشته باشند، در موقع ورود و خروج باید مراعات کنند، در فضای بسته هم اگر جلسه کوچکی است، باز هم در چارچوب پروتکل‌ها باید باشد.
در جایی که قرمز است، حداکثر باید چند نفر باشند، جایی که نارنجی، جایی که زرد است پروتکل‌ها را دقیق مراعات کنیم برای اینکه سلامت مردم حفظ شود. برای این کار، هم خود نامزد‌ها باید احساس مسئولیت کنند، هم ستاد‌های آن‌ها باید احساس مسئولیت کنند، هم مسئولان استانی اعم از استاندار، فرماندار، بخشدار، همه آن‌ها باید احساس مسئولیت کنند. هم نیرو‌های ما، نیروی انتظامی در قدم اول، بسیج، سپاه، همه به هر حال مقرراتی که در ستاد ملی کرونا وضع و ابلاغ می‌شود در شرایط کرونا حکم قانون دارد و همه باید مراعات کنند. همه موظف هستند مراعات کنند برای اینکه ان‌شاءالله تبلیغات ما حداقلی نشود. تبلیغات حداکثری باشد، اجتماع حداقلی شود. اجتماع می‌خواهیم حداقلی باشد، اما تبلیغات ما منتها از طریق دیگر حداکثری شود.»

تبلیغات در صداوسیما و فضای مجازی باشد

رئیس‌جمهور با اشاره به تفاوت تبلیغات این دوره از انتخابات با ادوار سابق به‌علت بیماری کرونا، تأکید کرد: «آن وقت تبلیغات در اجتماعات بود، امروز تبلیغات عمدتا باید از طریق صداوسیما و فضای مجازی باشد؛ لذا هم امروز در مصوبه ما از صداوسیما خواسته شده و هم از وزارت ارتباطات خواسته شده و هم از اپراتور‌ها خواسته شده که همه باید به وظیفه خود عمل کنند و فضای بازتر و بیشتری را در اختیار نامزد‌ها قرار دهند که آن‌ها بتوانند برنامه‌ها و نظرات‌شان را از طریق فضای مجازی اعلام کنند و ان‌شاءالله بتوانیم انتخابات شکوهمندی داشته باشیم و همچنین سلامت مردم هم حفظ شود.»

واکسیناسیون ۱۵ میلیونی تا تیرماه

روحانی در پیش‌بینی خود از میزان واکسیناسیون تا ابتدای تابستان امسال و بعد از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «بیش از ۵ میلیون واکسن توزیع شده است، تا حالا بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند و همینطور این روند ادامه پیدا می‌کند. امیدواریم کاری کنیم ۱۴، ۱۵ میلیونی که هدف ما هستند هم از لحاظ سالمند‌بودن، هم از لحاظ بیماری‌های زمینه‌ای، بتوانیم تا آخر خرداد و اوایل تیر‌ماه ان‌شاءالله به هدف برسیم و تا پایان دولت بتوانیم قدم مهمی را در مسئله واکسیناسیون برداریم و یک آرامشی ان‌شاءالله برای جامعه ما به‌وجود بیاید.»

چند نکته از قوانین جدید

در کنار تدابیری که روحانی برای کنترل پاندمی کرونا برشمرد، دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابلاغ پروتکل بهداشتی انتخابات خبر داد و در تشریح جزئیات آن گفت: برگزاری هرگونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته از جمله در مساجد و سالن‌های اجتماعات و سالن‌های بسته ورزشی و راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع است. براساس گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی توضیح داد: برای برگزاری سالم انتخابات پروتکل‌های بهداشتی برگزاری انتخابات تدوین و ابلاغ شده است. براساس این پروتکل‌ها، به‌جز نشست‌های خاص که در صداوسیما با جمعیت محدود برگزار می‌شود، بقیه نشست‌های انتخاباتی باید در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک‌زدن همه شرکت‌کنندگان برگزار شود و برگزاری نشست‌های انتخاباتی در فضا‌های باز ورزشی و مدارس
بلامانع است. معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: در نشست‌های انتخاباتی در مراکز باز باید ۸ مترمربع برای هر فرد فضا وجود داشته باشد و ورزشگاه‌ها می‌توانند با حداکثر ۳۰درصد ظرفیت برای نامزد‌های انتخاباتی نشست تبلیغاتی و سخنرانی برگزار کنند. به‌گفته رئیسی؛ «تعداد صندوق‌های رأی‌گیری افزایش پیدا کرده و حدود دو برابر دوره قبل شده است. در روز رأی‌گیری باید پروتکل‌های خاصی رعایت شود ازجمله اینکه باید صف‌های شرکت‌کنندگان به‌صورت منظم در فضای باز با رعایت فاصله مناسب باشد و محل ایستادن در صف خط‌کشی شده باشد. گر‌چه ممکن است صندوق رأی در فضای بسته باشد.»

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار