حاشیه‌های پیام کهتری انور چهره نزدیک به جلیلی با حقوق نجومی وزارت نفت

اخیرا فیش حقوقی منتسب به پیام کهتری انور مشاور جواد اوجی وزیر نفت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد او با دستور ویژه وزیر حقوق ۳۲ میلیون تومانی می‌گیرد. اما پیام کهتری انور کیست که شایسته چنین لطفی شده که آرزوی تقریبا تمام جوان...

به گزارش رصد روز، هشتم شهریور ماه بود که جواد اوجی وزیر نفت در حکمی پیام کهتری انور را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی منصوب کرد. حالا دو ماه از حضور پیام کهتری انور در وزارت نفت می‌گذرد و اخیرا سندی درباره او منتشر شده که نشان می‌دهد در این مدت حدود ۷۰ میلیون تومان حقوق گرفته است.

خبرگزاری فارس که در دولت روحانی در صف اول افشاگری حقوق‌های نجومی بود، حالا در تحلیلی نوشته «افراد عادی جامعه دسترسی به اطلاعات و اسناد محرمانه ندارند. گاهی مشاهده می‌شود به یکباره سندی افشا می‌شود، یا مدرکی رونمایی می‌شود؛ خب این سند و مدرک از کجا می‌آید؟ طبیعی است مسیر طبیعی و دسترسی معمولی نیست. فردی که سند محرمانه یک گزارش سازمان بازرسی یا نامه فلان وزیر به رئیس جمهور را منتشر می‌کند، از کجا این سند را به دست آورده است؟ پاسخ روشن است: افراد و جریان‌هایی برای حذف رقبای خود، یا برای تسویه حساب سیاسی با چهره‌های مشهور به عدالتخواهی ارتباط می‌گیرند و سندی به دستشان می‌دهند تا افشاگری کنند. کسی فکر نمی‌کند که سندی از هزاران سند رونمایی شده است و معلوم نیست واقعا تمام ماجرا چیست؟»

واکنش به حقوق نجومی پیام کهتری انور

یک کاربر دیگر هم با اشاره به مباحثی که درباره استخدام داماد زاکانی مطرح شده بود نوشته است ‏‎پیام کهتری از نزدیکان سعید جلیلی که به رئیس دفتر وزیر نفت منصوب شده، اولین حقوق نجومی خودش رو دریافت کرده ۳۲ میلیون تومان! این‌ها سکوت می‌کنند تا دولت آفتاب زیر سوال نرود. آن‌ها سکوت می‌کنند که دولت سایه زیر سوال نرود!

شاید کنایه این کاربر به مطلب روز گذشته سایت نزدیک به زاکانی باشد که نوشته بود چرا فقط به داماد شهردار تهران ایراد گرفته شده است؟ «صداوسیما با پرداخت به موضوع زاکانی می‌خواهد نشان بدهد که جناح سیاسی با تابلوی انقلابی‌گری و اصولگرایی را نیز نقد خواهد کرد، اما عدالت سیاسی دقیق‌تر این است که فراتر از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید عدالت سیاسی را در میان حتی گروه‌های درون انقلابی نیز رعایت کرد. به عنوان نمونه در همین فاصله کوتاه اخباری از انتصابات فامیلی توسط برخی مسئولان در برخی نهاد‌ها پخش شده و صداوسیما هنوز واکنشی نشان نداده است.»

البته فعالان فضای مجازی به فیش حقوقی این چهره نزدیک به سعید جلیلی ایراد‌هایی هم گرفته‌اند. یکی از کاربران نوشته ۱۲۰ ساعت اضافه کاری در ماه یعنی چی؟ یعنی در ۲۲ روز کاری، هر روز ۵:۴۵ ساعت اضافه کاری کرده است؟ یعنی از ۳:۳۰ صبح تا ۹ شب سر کار بوده است؟ این ۱۲۰ ساعت را انگار روتین توی وزارت برای همه پر می‌کنند. این چه وضعی است؟ می‌خواهید حقوق اضافه بدهید این همه بند و تبصره و چیز‌های عجیب من‌درآوردی برای چیست؟ از آقای جلیلی هم می‌پرسیم که برای حقوق نجومی افرادش مثل قضیه سیلی استاندار سریع و انقلابی ورود می‌کند؟

سایت اصولگرای مشرق نیز که تا کنون اخبار حقوق نجومی دولت روحانی را به صورت ویژه پوشش می‌داد، ناگهان مدافع حقوق نجومی کهتری انور شده و در گزارشی از حقوق نجومی پیام کهتری انور دفاع کرده و نوشته «ساعت کاری پیام کهتری تقریبا در تمامی ۳۰ روز ماه از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب است… و طبیعی است که وظیفه محول شده به او در حد وزیر نفت سنگین و دشوار بوده و نیازمند حضور ۲۴ ساعته دوشادوش وزیر در وزارتخانه است.»

کاربران ارزشی فضای مجازی نیز که عضو باند‌های حقوق‌بگیر نیستند، به این حقوق نجومی ایراد گرفته‌اند. یکی از آن‌ها نوشته است «آقای اوجی ‎وزیر نفت شناگر خوبی بوده فقط دنبال آب می‌گشته، این دریای نفت و بذل و بخشش حاتم گونه از بیت المال. هنوز ۲ ماه از وزارت شما نمی‌گذرد، از استخدام رانتی گرفته تا دستور محرمانه برای پرداخت حقوق ۳۲ میلیونی به مشاور خود پیام کهتری! نسبتش با وزیر چی هست؟»

پیام کهتری انور کیست؟

پیام کهتری انور متولد سال ۱۳۶۵ اهل روستای نصرت‌آباد لک لک بخش پیرسلمان و دارای کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف است و پیش از این در سازمان بازرسی کل کشور خدمت می‌کرد و به عنوان کارشناس نفتی با رسانه‌هایی مثل خبرگزاری فارس، روزنامه جوان و … مصاحبه می‌کرد.

او خودش را اینگونه معرفی کرده است: «بنده در روستای «نصرت آباد لک لک» زندگی کردم و در پایگاه بسیج و مسجد آنجا فعال بودم که در آن فعالیت داشتم. در حقیقت بخش اعظمی از فعالیت‌هایم در مسجد روستا و پایگاه بسیج خلاصه می‌شود. در دانشگاه هم عضویت فعال بسیج دانشجویی را داشتم و در بخش علمی بسیج، مسئول کارگروه اقتصاد و نفت بوده‌ام.»

او در انتخابات مجلس یازدهم از اسدآباد نامزد شده بود که با ۷۰۰ رای از راهیابی به خانه ملت بازماند. در آن انتخابات هیچ نامزد اصلاح‌طلبی شرکت نکرده بود و کهتری انور بین نامزد‌های اصولگرا، شکست را تجربه کرده بود. کهتری انور با این رای حتی امکان حضور در شورای شهر اسدآباد را هم نداشت. البته فعالیت سیاسی او به عنوان یکی از چهره‌های موثر «دولت در سایه» سعید جلیلی در بخش نفت در نهایت او را به حقوق سی و چند میلیونی وزارت نفت رساند!

پیام کهتری انور کیست

در جریان انتخابات مجلس یازدهم، پیام کهتری انور قرار بود «صدای مردم» باشد و «عدالت» را در همه جامعه جاری سازد: «هدفم از داوطلب شدن در نمایندگی انتخابات مجلس خدمت عمومی به مردم است، نه خدمت به قشر خاص یا مجموعه خاص یا جناح خاص یا روستای خاص. خدمت عمومی نیاز به تخصص دارد. فردی ممکن است واقعاً هدف خدمت داشته باشد، اما چون تخصص ندارد، نمی‌تواند آن طور که باید و شاید از حق مردم دفاع کند و به نحوی که شایسته آنان است، صدای مردم در مجلس باشد.»

او در همان مصاحبه که پیش از انتخابات با سایت محلی عصر همدان انجام شده، اتفاقا به نکته جالی اشاره کرده و گفته شفافیت مالی باید طوری باشد که در صورت پست جدید یک مدیر یا نماینده، تغییر حقوق و درآمد فرد، در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم بدانند این فرد چقدر حقوق می‌گیرد: «شفافیت مالی نمایندگان برای مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور، ضروری است و به عنوان یک مطالبه اصلی باید از سوی رسانه‌ها منعکس و پیگری شود تا ملت مطلع باشند. مردم باید بدانند یک نماینده در طول ۴ سال نمایندگی خود، چه نقش‌آفرینی در قانونگذاری داشته و حتی نداشته و میزان تغییر درآمد وی به چه میزانی و با چه کمیت و کیفیتی بوده است.»

کهتری نژاد گفته قبلا فقط هفت میلیون تومان حقوق می‌گرفته: «یک واحد آپارتمان ۸۰ متری واقع در منطقه نواب تهران که با وام مسکن در سال ۹۶ خریداری شده است دارم و یک خودرو سمند مدل ۸۷ به نام همسرم. سقف درآمدم ماهانه حدود ۷ میلیون از سازمان بازرسی کل کشور است و همسرم خانه‌دار بدون درآمد است.»

خودش گفته باید ویژه‌خواران برخورد کرد: «با توجه به محل خدمت فعلی‌ام و اینکه گردش مالی بزرگی در آن حوزه هست، به هیچ وجه با ویژه‌خواری مماشات نکردم، چون اصلاً اغماض و چشم‌پوشی در این خصوص مردود است. بنده معتقدم که ویژه‌خواران جایی برای ملاحظه ندارند و باید قاطعانه با آنان برخورد شود.»

پیام کهتری انور پیش از این توانسته بود با حقوق سازمان بازرسی به چیزی که آرزوی بسیاری از جوانان ایرانی است، برسد و حالا حقوقی می‌گیرد که چندین برابر یک کارمند است. حقوقی که حتی دو برابر حقوق استاندار در این کشور است. باید منتظر ماند و دید حقوق درشت وزارت نفت چه تاثیری بر زندگی این جوان ایرانی خواهد گذاشت.

باورنکردنی است که این جملات توسط کسی مطرح می‌شود که به ناگاه حقوقش با حکم مخفی به ۳۲ میلیون تومان رسیده و اگر سند این حکم مخفی امضا نمی‌شد، همچنان پرداخت این حقوق ادامه داشت؛ کما اینکه با وجود انتقاد‌ها همچنان ادامه هم دارد تا به این ترتیب نشان دهد جواد اوجی وزیر نفت و مدیر ارشد این مجموعه که چنین احکامی امضا کرده، محصول چه تفکری است.

جواد اوجی پیش از این هم با درخواست استخدام بدون ضابطه دختر رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی موافقت کرده بود تا نشان دهد در همین دو ماه دست‌کم دو خطای بزرگ داشته است. فکر کنید در چهار سال آینده که او کاملا در وزارت نفت جا بیفتد، چه پیش خواهد آمد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار