حجم تجارت خارجی کشور به ۵۲ میلیارد دلار رسید

 رییس کل گمرک ایران گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

به گزارش رصد روز، از گمرک، «مهدی میراشرفی» اظهار داشت: مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۷ و ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: این میزان صادرات با توجه به به شرایط ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تحریم‌های ظالمانه آمریکا نشانه تلاش و همت دست‌اندرکاران حوزه صادرات و همچنین تولیدکنندگان کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

میراشرفی اظهارداشت: مقاصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در این مدت چین با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و افغانستان با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودند.

رییس کل گمرک ایران همچنین گفت: سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی ۲۵ میلیون تن و از نظر ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: از ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد.  ۷۰ درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.

میراشرفی اظهار داشت: مبدأ کالاهای وارداتی در ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد دلار، امارات متحده عربی با سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد دلار، هند با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، در این مدت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از قلمرو ایران به کشورهای همسایه ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۹ کاهش را نشان می‌دهد.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال جاری بیشتر مرزهای کشور بسته شدند و این روند تا اردیبهشت ماه ادامه داشت اما با بازگشایی تدریجی مرزها و عادی شدن عبور، تجارت ایران با جهان از سر گرفته شد و اکنون نیز در حال جبران افت سه ماهه نخست سال هستیم.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار