حکایت ۳% بیمه بیکاری دانشگاه آزاد حکایت استخوان لای زخم نگه داشتن است

کسر مبالغی به صورت ماهیانه از حساب افراد و واریز آن به صندوق سرمایه گذاری دانشگاه همه افرادی را که طی سالها از حقوقشان کسر و به حساب این صندوق واریز شده سهامدار می کند اما حکایت صندوق سرمایه گذاری و این 3 درصد حکایت متفاوتی است

به گزارش اختصاصی رصد روز ، موضوعی که در روزهای اخیر مطالبه بسیاری از اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد است به مسئله ۳ درصد بیمه بیکاری که به صندوق سرمایه گذاری دانشگاه واریز می شود مربوط است. کسر مبالغی به صورت ماهیانه از حساب افراد و واریز آن به صندوق سرمایه گذاری دانشگاه همه افرادی را که طی سالها از حقوقشان کسر و به حساب این صندوق واریز شده سهامدار می کند اما حکایت صندوق سرمایه گذاری و این ۳ درصد حکایت متفاوتی است که برخی اساتید دانشگاه آزاد در گزارشی به به صورت جامع به آن پرداخته اند.

 

دوستان، همکاران، کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

در روز های اخیر با توجه به مشکلات معیشتی و مالی فراوانی که برای پرسنل زحمتکش و اعضاء هیات علمی محترم دانشگاه بوجود آمده است در خصوص برخی موضوعات از جمله ۳% بیمه بیکاری و سرنوشت پول های کسر شده پرسش های بسیاری در گروه ها و فضای مجازی مطرح گردیده و موجب بحث های فراوانی شده که متاسفانه بنا به دلایلی از سوی مسئولین فعلی اطلاع رسانی و شفاف سازی قانع کننده ای انجام نپذیرفته است. لذا جهت روشن شدن موضوع و قضاوت بهتر و عادلانه موارد ذیل که نتیجه تحقیق و بررسی اینجانب است را به اطلاع می رساند:

۱) طی نامه شماره ۴۰۵۱ مورخ ۱۵/۰۲/۱۳۷۲ اداره کل درآمد تامین اجتماعی با درخواست دانشگاه آزاد مبنی بر عدم شمول کارکنان و اعضاء هیات علمی به قانون کار و عدم کسر و واریز ۳% بیمه بیکاری از تاریخ ۲۵/۱/۷۱ موافقت بعمل آمد و در نتیجه دستور به استرداد مبالغ اخذ شده از سوی شعب تامین اجتماعی به دانشگاه داده شد.

 

۲) مطابق نامه شماره ۸۲۸۹۴/۵۶ مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۷۲ معاون اداری مالی وقت ( آقای مصطفی کلهر) کلیه واحدها موظف به کسر و واریز وجوه ۳% بیمه بیکاری کارکنان به حساب ۱۹۲۰ سازمان مرکزی گردیدند.

 

 

۳) طی بخشنامه ۱۹۵۵۲۳/۵۶ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۲ با امضاء ریاست وقت دانشگاه ( آقای دکتر جاسبی) ضمن تاکید بر اجرای بخشنامه صندوق بیمه بیکاری با هدف صیانت از حقوق استخدامی کارکنان دانشگاه و حمایت آنان در برابر وضعیت عدم اشتغال یا بیکاری غیر ارادی و … مجددا بر ارسال وجوه مربوط به بیمه بیکاری از سال ۷۱ تاکید گردید.

 

 

۴) مقررات مربوط به صندوق بیمه بیکاری و نحوه استفاده از آن طی مواد ۳۷۷ الی ۳۸۵ از مجموعه مقررات اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی بوضوح توضیح داده شده است. طبق ماده ۳۸۵ مجموعه مقررات، موجودی حساب مذکور می تواند برای سرمایه گذاری های مطمئن استفاده شود.

۵) کلیه وجوه مذکور در حسابهای سازمان مرکزی، مشخص و ثبت گردیده است و مطابق برآورد اینجانب مانده دفتری حساب مذکور بیش از۳۱۰ میلیارد تومان می باشد که با به روز رسانی بر اساس نرخ تورم تمام این سال ها ارزش جاری آن حداقل مبلغی بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که نیاز به محاسبه دقیق توسط کارشناسان خبره مالی دارد.

 

آن چه بدیهی است  وجوه مذکور بصورت پول نقد نگه داری نشده  بلکه تبدیل به داراییها و املاک تبدیل شده اند که دراین صورت ارزش فعلی آنها بسیار قابل توجه بوده و همه آن ها متعلق به کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشگاه می باشند.

متاسفانه عدم توضیح و شفاف سازی موارد فوق این شائبه را ایجاد می کند که عده ای علاقه مندند ضمن ایجاد و تشدید نارضایتی بین پرسنل نسبت به عملکرد گذشته و القاء اشتباه مدیران قبلی، همه مشکلات فعلی و ناکارآمدی های موجود را به گذشته دور نسبت دهند !

حال این سوالات مطرح است: با فرض وجود ایراد عدم واریز ۳% بیمه بیکاری به تامین اجتماعی چرا پس از گذشت نزدیک به۱۰ سال از تعویض آقای دکتر جاسبی و آمدن بیش از ۴ رئیس پس از وی اقدام به اصلاح روند مذکور به هر نحو مقتضی نگردید؟ (البته آقایان دکتر دانشجو و دکتر رهبر بدلیل کوتاه بودن مدت زمان ریاست قابل صرفنظر هستند.)

چرا مدیریت فعلی نسبت به بروز رسانی و اصلاح و ارتقاء آیین نامه صندوق بیمه بیکاری با رویکرد حل مشکلات جاری اقدامی صورت نداده است؟ آیین نامه مذکور مربوط به سال های گذشته است و در زمانی تهیه شده که دانشگاه با این مشکلات مواجه نبوده و در بسیاری از موارد ساکت است که براحتی قابل به روز رسانی می باشد، چرا اقدامی صورت نپذیرفته است ؟

مزید بر اطلاع بر خلاف نظر برخی افراد مبنی اینکه : مبلغ ۳% بیمه بیکاری توسط دانشگاه تامین شده است و ارتباطی به پرسنل ندارد باید یادآوری کرد کسر و اختصاص ۳% بیمه بیکاری جزو تکالیف الزامی همه کارفرمایان نسبت به کارکنان هر موسسه ای بوده ومالکیت مبلغ مذکور متعلق به صندوقی است که مربوط به همه کارکنان و اعضاء هیات علمی خدوم و زحمتکش دانشگاه می باشد که هدف از تشکیل آن هم به صراحت در بخشنامه های همان سال های گذشته تصریح گردیده است. توجه نمایید که مطابق توافق انجام شده بین دانشگاه و تامین اجتماعی فقط جای صندوق مذکور از تامین اجتماعی به دانشگاه تغییر یافته است که با هدف مدیریت و سرمایه گذاری منابع در نوع خود اقدامی هوشمندانه تلقی می گردید.

لذا از مسئولین محترم تقاضا می شود:

الف)  نسبت به شفاف سازی و اعلام و اختصاص دارایی معادل ارزش روز مانده حساب صندوق بیمه بیکاری اقدام لازم بعمل آید.

ب) نسبت به اصلاح و بروز رسانی آیین نامه صندوق بیمه بیکاری با هدف صیانت حقوق کارکنان اقدام لازم صورت پذیرد. از جمله تعیین هیات مدیره، مدیر مالی و حسابرس جداگانه، نظارت مستقیم نماینده کارکنان و هیات علمی بر صندوق مذکور و … و سرمایه گذاری و بهره مندی پرسنل از دسترنج سال های عمرشان.

ج) هرچه سریعتر نسبت به انتشار فهرست دقیق و جامع املاک و اموال دانشگاه در کلیه شهرها اقدام نمایند.

همکاران بزرگوار توجه فرمایند: درستی یا نادرستی عدم واریز مبلغ بیمه بیکاری و تشکیل صندوق مذکور در دانشگاه کاملا وابسته به نحوه نگرش و برخورد مسئولین دانشگاه است. چنانچه رویکرد مثبتی وجود داشته باشد تشکیل صندوق مذکور یک اقدام درست و یک سرمایه گذاری برای روزهای مبادا بوده است.

 

در پایان از مسئولین دوراندیش و دلسوز فعلی (که دایه های مهربان تر از مادر برای ما هستند و یقینا رشد و توسعه ۳۰ سال ابتدایی فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی حاصل کوشش، حمایت، زحمات شبانه روزی و نبوغ فکری ایشان بوده است) خواهشمندیم چنانچه در گذشته اشتباهی یا کوتاهی صورت پذیرفته، عفو فرموده  و بزرگواری فرموده اکنون اصلاح نمایند و بیش از این استخوان را لای زخم نگه ندارند!

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

7 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

موسوی

پاسخ دادن

۲۵ خرداد ۱۴۰۰


ما کارکنان دانشگاه آزاد خواستار شفافیت مالی سازمانی ها هستیم در مورد منابع مالی افزایش ۳۰۰ درصدی خود نیز توضیح دهند در مورد ساختمان ها و زمین های پاسدارن و هروی و شریعتی شمال توضیح دهند در مورد منابع شهریه ای و هزینه حقوق ها و حتما حتما در مورد فیش های نجومی یاران اتوبوسی توضیح دهند

هیات علمی دانشگاه آزاد

پاسخ دادن

۲۶ خرداد ۱۴۰۰


شفافیت مالی دانشگاه آزاد حداقل کاری است که ارکان سازمان مرکزی باید انجام دهند، هیات علمی باید تحت شمول قانون کار قرار گیرد، بخشنامه های تبعیض آمیزی مثل الفبا ملغی شود، نقل و انتقال هیات علمی به آسانی صورت گیرد و همسان سازی حقوق باید اتفاق بیفتد.

سعید

پاسخ دادن

۲۶ خرداد ۱۴۰۰


درود بر شما.مطلب را عالی بیان کردید۹

هیات علمی

پاسخ دادن

۲۶ خرداد ۱۴۰۰


اصلاح ساختار و شفافیت مالی اولین گام در جهت رفاه حال همه کارکنان و اساتید و حتی دانشجویان این دانشگاه است

حسن

پاسخ دادن

۲۷ خرداد ۱۴۰۰


امیدوارم شفافیت رخ بدهد.

پیمان صمدی

پاسخ دادن

۰۱ آذر ۱۴۰۰


من در سال 99 بازخرید نموده ام اما همواره بابت این مساله 3 درصد اعتراض داشته و دارم چون این حق قانونی ماست انشالله که شفاف سازی صورت گیرد

پیمان صمدی

پاسخ دادن

۰۱ آذر ۱۴۰۰


من 22 سال زحمت کشیدم اما در حال حاضر نه شامل بیمه بیکاری می شوم نه حقی از آن 3 درصد به من تعلق گرفته است واقعا جای تاسف دارد مامنتظر احقاق حقوق خود هستیم