خبر خوش آخر سالی برای بازنشستگان

بیست و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد. به گزارش رصد روز، حقوق بازنشستگان یکی از پرحاشیه ترین موضوعات اقتصادی به شما میرود چرا که بسیاری از بازنشستگان از میزان دریافتی خود رازی نمیباشند. ...

بیست و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش رصد روز، حقوق بازنشستگان یکی از پرحاشیه ترین موضوعات اقتصادی به شما میرود چرا که بسیاری از بازنشستگان از میزان دریافتی خود رازی نمیباشند. حقوق بازنشستگان نسبت به بودجه کشور داده میشود.  اما در سال جدید شاهد افزایش بیست درصدی حقوق بازنشستگان خواهیم بود. ما در سایت سرگرمی روز جدیدترین اخبار مربوط به حقوق بازنشستگان را برای شما قرار میدهیم. در ادامه میتوانید بروزترین خبر از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

بیست و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد.

جلسه علنی نوبت سوم ( یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان قرار دارد. نمایندگان از شنبه گذشته بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه را آغاز کرده و بررسی این بخش از بودجه را به پایان رسانده اند.

نمایندگان در بررسی بخش هزینه ای لایحه نیز تا تبصره ۱۲ که به تعیین حقوق و دستمزد باز می گردد پیش رفته اند.

تا پایان بررسی بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس شورای اسلامی روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

مخالفت مجلس با حذف سقف افزایش حقوق ۵۵ میلیون تومانی برای اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر برداشتن سقف افزایش حقوق ۵۵ میلیون تومانی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، پیشنهاد محمد علی محسنی بند پی مبنی بر حذف سقف افزایش حقوق ۵۵ میلیون تومانی برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات را بررسی کرده اما در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

محمد علی محسنی بند پی در توضیح پیشنهاد خود، بیان کرد: از بین ۲۲ هزار و ۲۸ اعضای هیات علمی وزارت بهداشت تنها ۱۷۹ نفر از آنها حقوق ماهانه بالای ۵۵ میلیون تومان دریافت می کنند، اگر ما این ۲۲ هزار و ۲۸ نفر را تقسیم بر ۱۷۹ کنیم یعنی از هر ۱۰۰۰ نفر اعضای هیات علمی تنها ۸ نفر از آنها بالای ۵۵ میلیون تومان دریافتی دارند که این افراد نیز اعضای هیات علمی، استاد تمام هستند. تعیین سقف برای این افراد یعنی سقف گذاشتن برای کارآمدی، شایسته سالاری یعنی سقف گذاشتن برای  ارتقای توانمدی اعضای هیات علمی و سلب انگیزه از  نسل آینده‌.  متاسفانه نخبگان کشور را به بخش خصوصی و از آنجا به خارج از کشور هدایت می کنیم.

در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان حداقل حقوق/ افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده

نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و حداقل حقوق نیز ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،  جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

بر این اساس، در سال ۱۴۰۲ حقوق گروههای مختلف ‌حقوق‌بگیر در دستگاههای ‌اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت‌علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار شاغل در این دستگاهها به شرح زیر افزایش می یابد:

ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جزء(۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود. حکم این جزء شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

تفاوت تطبیقی موضوع ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیقی موضوع جز ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت تطبیقی بند ی تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در حکم حقوق بدون تغییر باقی می ماند.

حقوق بازنشستگان در سال آینده تعیین شد

نمایندگان مجلس در مصوبه ای حقوق بازنشستگان در سال آینده را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲  را تصویب کردند.

بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای ‌اجرائی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱، موضوع جزء(۲) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش جزء (۲) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود.

میزان کمک معیشتی ماهیانه جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند ب تبصره ۱۲ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ب تبصره ۱۲؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر، ماهانه کمک معیشت به میزان حداکثر شصت میلیون (۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و بالاتر و معلولین شدید و خیلی شدید حداکثر پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر پرداخت نماید.

۱- میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با ‌دهک های درآمدی گروههای مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به نحوی که ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر در چهارچوب آئین‌نامه ‌اجرائی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار گردند.

۲- جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این تبصره که توانایی انجام کار داشته و ‌علی‌رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

۳- ‌فرایند آزمون وسع جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد با تاکید بر پرداخت کمک معیشت به ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷)، تعیین تکلیف دریافت‌کنندگان کمک معیشت که در ‌دهکهای (۸) تا (۱۰) قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و نیز مشمولینی که ‌علی‌رغم واجد شرایط بودن، موفق به دریافت کمک معیشت نشده‌اند، مطابق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (‌مسؤول)، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران خواهد رسید

ساز و کار مجلس برای ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستگاه های ‌اجرائی را ملزم به پرداخت‌های غیرمستمر براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ پیشنهاد و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران خواهد رسید، کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند ج تبصره ۱۲ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ج تبصره ۱۲؛ ‌به‌منظور ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی در دستگاه های ‌اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارائه خدمات مؤثر به ذی‌نفعان‌، دستگاههای ‌اجرائی موظفند پرداخت‌های غیرمستمر را براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور (‌مسؤول) و سازمان اداری و استخدامی کشور حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ پیشنهاد و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران خواهد رسید، پرداخت نمایند.

۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حداقل حقوق سربازان در سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۷ بند الف تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، در اجرای ماده (۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹با اصلاحات و الحاقات بعدی، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی معادل شصت درصد (۶۰%) حداقل دریافتی پایور (چهل و هشت میلیون (۴۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال)، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) حداقل دریافتی پایور (شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال) و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متأهل بدون فرزند معادل نود درصد (۹۰%) حداقل دریافتی پایور (هفتاد و دو میلیون (۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال) می‌باشد. دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات، درجات و تعداد فرزند آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود.

تمامی پرداخت‌ها به کارکنان فقط در یک فیش درج می‌شود

دستگاه های اجرایی مکلف شدند که تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک فیش به‌صورت ماهانه درج کنند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،‌ بندهای (ح)، (ط)، (ی) و (ک) تبصره ۱۲ را تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس در بند ح:

۱- تمامی دستگاه‌های ‌اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که به‌موجب مصوبات قانونی مراجع ذی‌صلاح و یا به هر نحوی از انحاء از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده‌اند به جز نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی مکلفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نظام‌های پرداخت خود را به‌تصویب‌ شورای حقوق و دستمزد برسانند.

۲- برابر تبصره(۵) ذیل ماده(۱۴) قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب سال ۱۳۷۰ و تبصره(۱) ماده(۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری ضوابط مربوط به تغییر و تجدیدنظر در مقام و ارتقاء گروه قضات بالاتر از گروه(۱۲) با در نظر گرفتن سوابق تجربی در امور قضایی، تحصیلات، ارزشیابی و توانایی آنان در انجام امور محوله به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه قضاییه از محل منابع داخلی خود خواهد بود.

ط- در اجرای ماده (۳۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در راستای رفع تبعیض حقوق شاغلان دستگاههای اجرائی و ماده (۷۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و بندهای «ت» و «ث» ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تصویب نامه، بخشنامه، دستورالعمل، تغییر تشکیلات، طبقه‌بندی مشاغل و همچنین مصوبات ‌هیأتهای امناء و نظایر آن در دستگاههای اجرائی مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سازمان انرژی اتمی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ کشور، منوط به رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، بند «ج» ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اخذ مجوز مکتوب از سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر تأمین اعتبارات مورد نیاز در این قانون می‌باشد.

ی- دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تسهیلات به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هریک از منابع و ‌حسابهای دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت نمایند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاههای اجرائی ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت‌، امکان دسترسی برخط سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاعات پرداختی را در بسترهای الکترونیکی فراهم نماید.

ک- کلیه دستگاههای موضوع این قانون مکلفند تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک سند (فیش) ‌به‌صورت ماهانه درج نمایند و داشتن هرگونه سند دیگر با هر عنوان، خلاف قانون تلقی می‌شود.

همه کارکنان دولت مشمول دریافت مزایا می‌شوند

با تصویب مجلس، همه کارکنان دولت مشمول دریافت مزایا خواهند شد.

در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بندالحاقی ۱ تبصره ۱۲ به شرح زیر به تصویب نمایندگان رسید.

طبق این مصوبه، در اجرای ماده (۴۰) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) و درراستای برقراری نظام پرداخت عادلانه کارکنان دولت، دولت مکلف است در اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداختهای مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب، حق مسکن به‌گونه‌ای عمل کند که موارد مذکور به صورت عادلانه شامل کارکنان دستگاه‌های اجرایی گردد. ضوابط اجرایی پرداخت این مزایا به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد.

همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف بند ل تبصره ۱۲ موافقت کردند.

در بند (ل) تبصره ۱۲ لایحه دولت آمده بود: به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه داده می‌شود برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود با هدف تسهیل در پرداخت، در صورت موافق مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی، با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسب به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه پس از اخذ مجوز از عالی‌ترین مقام دستگاه و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به صورت منفرد یا مشترک اقدام نماید. دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پس از تصویب قانون، ابلاغ خواهد شد.

حق محرومیت از مطب به پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی پرداخت می‌شود

سازمان پزشکی قانونی مجاز به پرداخت حق محرومیت از مطب به پزشکان شاغل در این سازمان شد.

در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۲ تبصره ۱۲ تصویب شد.

طبق این مصوبه، سازمان پزشکی قانونی مجاز است از محل منابع داخلی خود نسبت به پرداخت حق محرومیت از مطب به پزشکان شاغل در سازمان  به شرط عدم اشتغال به کار انتفاعی در بخش خصوصی، مطابق آئین نامه اداری، استخدامی و تشکیلاتی کارکنان غیر هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام نماید.

ارجاع بند مربوط به تعیین سقف افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون تلفیق

رییس مجلس شورای اسلامی بند مربوط به تعیین سقف افزایش حقوق در سال آینده را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، پس از تصویب چندین پیشنهاد در بند د تبصره ۱۲ لایحه و اخذ رای دو سومی به دلیل مغایرت با قانون برنامه، اعلام کرد: به خاطر ابهامات موجود در این بند و بالاتر رفتن از سقف بسته شده و چندین موارد دیگر با رییس کمیسیون تلفیق صحبت و قرار شد این بند جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. در نهایت نمایندگان نیز با این امر موافقت کردند.

بر اساس بند د تبصره ۱۲، سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان در سال ۱۴۰۲ به گروه های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای ‌هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنیاست. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت‌ وزیران اقدام می‌شود.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای امدادرسانی و بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه

با تصویب مجلس ۲ هزار میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر برای منظور پیش آگاهی، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه اختصاص پیدا می کند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۱ تبصره ۱۳ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، اجازه داده می‌شود از محل منابع تنخواه‌گردان موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اقدامات زیر صورت پذیرد:

دولت مکلف است از اعتبارات موضوع بند «م» ماده «۲۸» قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و تا مبلغ یک هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت هزینه در موارد مندرج در بند «م» ماده «۲۸» قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ اقدام نماید.

در بند «م» ماده «۲۸» قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ آمده است: به دولت اجازه داده می شود به منظور پیش آگاهی، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، سرمازدگی، تگرگ، طوفان، آتش سوزی، گردوغبار، پیشروی آب دریا، آفت های فراگیر محصولات کشاورزی و بیماری‌ های همه گیر انسانی و دامی و حیات وحش و مدیریت خشکسالی، تنخواه گردان موضوع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ را به سه درصد (۳%) و اعتبارات موضوع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۸۷ را به دو درصد (۲%) افزایش دهد. اعتبارات مذکور با پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (ظرف مدت ده روز) و تصویب هیأت وزیران قابل هزینه است. از ابتدای سال ۱۳۹۵ بخشی از اعتبارات مذکور به  ترتیب و میزانی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود به  صورت هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای به جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص می یابد تا در جهت آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح هزینه گردد.

سازوکار مجلس برای پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی

نمایندگان مجلس در مصوبه ای سازوکاری برای پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۲ تبصره ۱۳ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، اجازه داده می‌شود از محل منابع تنخواه‌گردان موضوع بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اقدامات زیر صورت پذیرد:

بر این اساس، در اجرای جزء (۱) ‌بند «ب» ماده (۳۲) و همچنین بند «ث» ماده (۳۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب تا مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ‌به‌صورت نقدی، یا اسناد خزانه اسلامی (یکساله) یا تضمین از سوی دولت.

اختصاص حداقل ۵۰ درصد از منابع اوراق اسلامی خریداری شده توسط بانک کشاورزی و تسویه آن از محل حق بیمه سهم دولت.

ساز و کار معافیت مالیاتی شامل نیروهای دستمزد و ساعتی می‌شود

با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲  کلیه نیروهای ساعتی، دستمزد، قراردادی، حق التحریر، حق التدریس، حق الزحمه، حق نظارت، حق تالیف مشمول ساز و کار معافیت مالیاتی خواهند شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه  بودحه ۱۴۰۲ با پیشنهاد  محمد حسین فرهنگی برای الحاق یک بند به بند و تبصره ۱۲ موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی به بند و تبصره ۱۲؛ افراد زیر مشمول این بند می باشند.

کلیه افراد که در قبال ارائه خدمت در دستگاه ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، دستمزد، قراردادی، حق التحریر، حق التدریس، حق الزحمه، حق نظارت، حق تالیف، شورای حل اختلاف دریافتی دارند.

بر اساس بند و تبصره ۱۲ لایحه؛ بر اساس بند و تبصره ۱۲؛ در سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا (به استثنای عیدی و کارانه اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی)، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، ‌حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمرکه ‌به‌صورت نقدی و غیرنقدی‌،از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا ‌غیردولتی تحصیل می‌نمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم) باشد، به شرح ذیل است:

۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تعیین می‌شود.

۲- نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر می‌باشد:

۲-۱- ‌نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ریال (۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰)، ده درصد ۱۰٪

۲-۲- نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده‌ درصد (۱۵%)

۲-۳- ‌نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست ‌درصد (۲۰%)

۲-۴- نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد (%۳۰)

پایان هشتمین روز بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲ در مجلس

هشتمین روز و بیست و یکمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس به اتمام رسید.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس با اعلام پایان جلسه علنی‌ نوبت سوم امروز (یکشنبه) گفت: نشست بعدی مجلس فردا (دوشنبه) برای ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه تشکیل می شود.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا پایان تبصره ۱۳ را تصویب کردند؛ از فردا مجلس وارد بررسی تبصره ۱۵ می شود.

قرار است تبصره ۱۴ به صورت درآمدی هزینه ای بررسی شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار