خبر خوش برای خریداران موبایل

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه با درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار موافقت شده و پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده این موضوع اجرایی شود، گفت: با اجرای این...

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه با درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار موافقت شده و پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده این موضوع اجرایی شود، گفت: با اجرای این تصمیم همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد خواهند شد.

به گزارش رصد روز،  دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اواخر سال گذشته گفته بود که بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود. اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود. اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند.

او همچنین وعده داده بود که اگر سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی شامل تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به تمام موبایل‌ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی ایجاد می‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش نخواهد یافت.

درباره تعیین تکلیف ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، مهدی عبقری اظهار کرد: با درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار موافقت شده و نامه آن نیز ابلاغ شده، اما همچنان اجرایی نشده است. پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده این موضوع اجرایی شود.

به گفته وی با اجرای این تصمیم همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد خواهند شد.

گفتنی است نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد و امروز در مرکز مبادله ارز نرخ دلار حواله ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورد. نرخ ارز نیما نیز از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

درخواست مبلغ اضافه در مقابل نگرفتن کد ملی خریدار، تخلف صنفی است

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در ادامه با بیان اینکه درخواست مبلغ اضافه در مقابل نگرفتن کد ملی خریدار، تخلف صنفی است، گفت: دریافت کد ملی برای درج آن در سامانه فروش است تا مشخص شود کالا به چه کسی با چه کد ملی فروخته شده و ارتباطی به مالیات ندارد.

به گفته وی سامانه افق برای درج اطلاعات فروش کالا است. شرکت‌های بازرگانی به محض فروش کالا به عمده فروش اطلاعات آن و کد فعالان اقتصادی که شماره جواز کسب یا کد اقتصادی شرکت است را در سامانه درج می‌کنند. عمده‌فروش هم هنگام فروش اطلاعات واحدهای فروش را درج می‌کنند و این روند برای خرده‌فروش هم ادامه دارد. این روند هیچ ارتباطی به مالیات و دریافت مبلغ اضافه ندارد.

عبقری با بیان اینکه نباید مبلغ بالاتری از قیمت تمام شده پرداخت شود، تصریح کرد: دریافت کد ملی فقط برای درج در سامانه افق است تا مشخص شود کالاهای وارداتی به چه نحوی به سطح عرضه رسیده و با قیمت‌گذاری‌های کالایی نیز مطابقت داده شود. بازرگان تا ۱۵ درصد، عمده‌فروش تا سه و خرده‌فروش تا هفت درصد می‌تواند سود دریافت کند.

گفتنی است اخیرا افرادی که برای خرید موبایل به بازار مراجعه کرده بودند با این موضوع مواجه شدند که در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ باید هنگام خرید کد ملی خود را اعلام کنند. در مقابل برخی مغازه‌داران به این افراد گفته بودند که در ازای اعلام کد ملی باید بعدا مالیات پرداخت کنند، اما می‌توانند موبایل را گران‌تر، از این مغازه‌داران بخرند، کد ملی اعلام نکنند و مالیاتی هم نپردازند. موضوعی که به نظر می‌رسد درست نیست و بیشتر نوعی سوء استفاده از مصرف کننده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار