خسارت روزانه برجام بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است

روزانه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود و این هزینه بر عهده کسانی است که هنوز ادعا دارند باید مجدداً از مسیر مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

به گزارش رصد روز ، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص تبعات اقتصادی مذاکره با آمریکا بدون عدم لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: مذاکرات ایران با آمریکا در برجام پیرامون حزب‌الله لبنان، حماس، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر نبود بلکه تنها دلیل ورود جمهوری اسلامی ایران به برجام و مذاکره با آمریکا، رفع مشکلات اقتصادی مردم و لغو تحریم‌ها بود.

پور ابراهیمی با بیان اینکه تحریم بانک مرکزی، تحریم فروش نفت خام، تحریم تجارت و حمل و نقل ایران مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده بود، گفت: براساس یک توافق چند جانبه مقرر شد جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای را بپذیرد و در راستای شفاف‌سازی و اعتمادسازی قدم بردارد و در مقابل نیز، آمریکا تمامی تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌اش علیه ایران را لغو کند.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه رسماً اعلام کردند که از زمان تصویب و ابلاغ برجام، تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد اما تا به امروز نه تنها هیچ اقدامی برای لغو تحریم‌ها انجام نشده است بلکه آمریکایی‌ها در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند و حتی از برجام خارج شدند که این اوج وقاحت آمریکا بود.

برجام از ابتدا هیچ گشایشی برای معیشت مردم نداشت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در ابتدای تصویب برجام نیز تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته شد اما در عمل هیچ گشایشی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد نشد.

پور ابراهیمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود عمل کرد اما تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا و کشورهای دیگری که به خاطر فشار غربی‌ها همکاری‌های اقتصادی‌شان با ایران را متوقف کرده بودند، برداشته نشد لذا شرایط اقتصادی ایران مشکل‌تر شد.

غربی‌ها با برجام روزانه ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به ما خسارت می‌زنند

وی با بیان اینکه در مجلس نهم دوستانی در مجلس و دولت بودند که می‌گفتند باید برجام به تصویب برسد چراکه تحریم‌های اقتصادی روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به کشور وارد می‌کند، گفت: امروز به واسطه عدم اجرای برجام و مفاد مربوط به رفع تحریم‌های اقتصادی، روزانه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود و این هزینه بر عهده کسانی است که هنوز ادعا دارند باید مجدداً از مسیر مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استمرار این وضعیت یک روز هم به نفع مردم نیست. مردم از ما می‌خواهند که مشکلات اقتصادی‌شان را رفع کنیم. اگر دولت توان و کارآمدی لازم برای حل مشکلات اقتصادی مردم از طریق مطالبه اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل در برجام برای رفع تحریم‌های اقتصادی را ندارد، می‌تواند پای خود را کنار بکشد. قطعاً ارکان نظام می‌توانند در این قضیه با نگاه جدیدی موضوعات را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: مجلس در این موضوع ورود کرد و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند. امروز هم موضع مجلس، نظام و مردم کاملاً مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: اگر به اندازه سر سوزنی مقابل دشمن کوتاه بیاییم و اجازه بدهیم مذاکرات به این شکل ادامه پیدا کند، به جز فرصت‌سوزی، تحمیل هزینه‌ها و افزایش تنگناهای اقتصادی هیچ چیزی نصیب مردم نخواهد شد.

هرگونه مذاکره بدون رفع تحریم، خیانت به مردم است

وی با تأکید بر اینکه مذاکره با آمریکا بدون رفع تحریم‌ها موجب تعمیق تنگناهای اقتصادی خواهد شد، اظهار داشت: استمرار وضعیت کنونی روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه وارد می‌کند. هرگونه مذاکره جدید بدون رفع تحریم‌ها به جز خیانت به کشور و آثار زیانبار اقتصادی چیزی نصیب مردم نخواهد کرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران، دفاع قاطع از اجرای توافقاتی است که در آن رفع تحریم‌ها بدون هیچ گونه پیش شرط و قید و شرطی مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مسیر خودش را متناسب با اجرای تعهدات طرف مقابل طراحی می‌کند در غیر این صورت برجامی که هیچ خاصیتی از نظر اقتصادی برای مردم ما ندارد، بود و نبودش هم برای ما تفاوتی نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: در این صورت مجلس شورای اسلامی از تمامی اختیارات خود برای لغو کلیه تعهدات ایران و برگشت به شرایط قبل از برجام استفاده خواهد کرد و هیچ تعهد بین‌المللی و منطقه‌ای را نخواهد پذیرفت.

ماندن در برجام فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: آمریکا و اروپا بدانند مجلس و ارکان نظام، ذره‌ای از منافع ملی برای رسیدن به حقوق مردم برای رفع مشکلات اقتصادی شان کوتاه نخواهند آمد.

وی با تأکید بر اینکه برجام کاملاً اقتصادی است و سیاسی نیست، گفت: اگر برجام برای رفع مشکلات مردم عملیاتی نشود خاصیتی نخواهد داشت و ادامه این مسیر به جز هزینه اقتصادی و افزایش فشار اقتصادی بر مردم چیزی نخواهد بود.

وی تأکید کرد: بهانه‌ای که برخی می‌آورند مبنی بر اینکه باید مجدداً مذاکرات انجام شود تا موضوعات و مشکلات با آمریکا حل شود، فریبکاری واضح و آشکار است. طی هشت سال گذشته مذاکرات انجام شده اما فایده نداشته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحریم‌ها دستاوردهای خوبی داشته و ما توانسته‌ایم در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی برسیم. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با تحریم‌های فلج کننده، جمهوری اسلامی ایران را ساقط می‌کنند اما به آرزوی خود نرسیدند. سال ۹۷ مقامات آمریکایی با گستاخی اعلام کردند کریسمس را در ایران جشن می‌گیرند اما جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام کارشکنی‌ها و عدم رفع تحریم‌های اقتصادی، مسیر خود را پیدا کرده است. امروز فشار حداکثری به پایان رسیده است و حتی اگر بخواهند این تحریم‌ها را ادامه دهند، جمهوری اسلامی از گردنه تحریم‌ها عبور کرده است بنابراین هیچ امتیازی به دشمن برای مذاکرات نخواهیم داد.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر لزوم رفع همه تحریم‌ها در چارچوب برجام گفت: تعهدات آمریکا در برجام دارای سرفصل‌های مشخصی است که در محتوای برجام نیز ذکر شده است. این سرفصل‌ها شامل، تحریم‌های تجاری شامل تحریم فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و بانک‌های تخصصی، که باعث شد عملاً نقل و انتقال پول بین بانک‌های خارجی و بانک مرکزی تحت تأثیر قرار گیرد. حوزه خدمات هم شامل حمل و نقل هوایی و دریایی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در برجام جمهوری اسلامی قبول کرد که برخی محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد و در قبال آن آمریکا تحریم‌های اقتصادی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود را لغو کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با لغو فشارهای ترامپی در حال دادن آدرس غلط به دولت ایران هستند و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که هیچ ربطی به برجام ندارد.

آزادسازی جزئی اموال بلوکه شده ایران

پورابراهیمی گفت: آمریکا و اروپا پیش از برجام به عناوین مختلف دارایی‌های ایران را بلوکه کرده‌اند، طبق اخباری که با ما رسیده است آمریکا و اروپا تلاش دارند برخی از این اموال بلوکه شده را که رقم‌های بسیار جزئی هستند و به برجام هیچ ارتباطی ندارند، آزاد کنند تا این منابع به جای مطالبات قانونی ملت ایران جایگزین شود.

وی تصریح کرد: تنها چیزی که جمهوری اسلامی و مردم را قانع می‌کند که در خصوص استمرار حضور ایران در برجام تصمیم بگیرند، این است که تمامی تحریم‌های برجامی، برداشته شود.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار داشت: هر اقدامی که از سوی آمریکا و اروپا با ظاهر مثبت اما با محتوای خارج از ظرفیت‌های برجامی انجام شود آدرس غلط دادن به کشور و دولت است. جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدامات موضع خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ذره‌ای از منافع ملی خود برای رفع تحریم‌های اقتصادی کوتاه نخواهد آمد گفت: مردم انتظار دارند که محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی برداشته شود مردم در برجام به دنبال حل مشکلات اقتصادی خود بودند.

پورابراهیمی گفت: آمریکا و دولت‌های اروپایی به دنبال اقدامات سطحی هستند که ارتباطی به برجام ندارد. لذت باید بدانند ادامه وعده و وعید های برجامی به جز وقت کشی و زمان سوزی فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: دولت در این مرحله نباید اشتباهات قبلی را تکرار کند پالس‌هایی که از سوی دولت مبنی بر اشتیاق به ارتباط با طرف‌های برجامی داده می‌شود؛ گرهی از کار مردم باز نمی‌کند و مشکلات اقتصادی را برطرف نمی‌کند. جمهوری اسلامی در مرحله قاطع و محکم در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها خواهد ایستاد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: آمریکا تا به امروز به هیچیک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، خروج آمریکا از برجام با تمام تعهدات بین المللی در تناقض بوده است. امروز آمریکا ادعا دارد که می‌خواهد مجدداً به برجام بازگردد، شرط جمهوری اسلامی ایران این است که آمریکا و اروپا ابتدا به تمام تعهدات برجامی خود عمل کنند و پس از آن جمهوری اسلامی اجرای تعهدات برجامی خود را استمرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: لذا اقدامات مقطعی، ناچیز، غیر مرتبط با محتوای برجام، که در دستور کار آمریکا و اروپا است، منافع اقتصادی ملت ایران را به خطر می‌اندازد و ما با این اقدامات موافق نیستیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در راستای قانون اقدام راهبردی و حفظ منافع هسته‌ای عمل خواهد کرد. دولت نیز باید در چارچوب این قانون اجرای تعهدات طرف مقابل را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت باید در چارچوب این قانون عمل کند و هیچ پالس مثبتی به طرف مقابل ندهد. هیاهویی اخیراً در رسانه‌های غربی و فضای مجازی ایجاد شده که جمهوری اسلامی ایران نباید موقعیت را برای مذاکره از دست دهد، این هیاهو در واقع مخالف با منافع ملت ایران است.

وی گفت: جمهوری اسلامی باید از موضع اقتدار و توانمندی در راستای حل مشکلات مردم اقدام کند. مسیر حرکت دولت کاملاً مشخص است مصوبه قانونی مجلس همه چیز را تمام کرده، دولت به اندازه سر سوزنی حق انحراف از این مسیر قانونی را ندارد.

پورابراهیمی گفت: سه ماهی که آژانس تقاضا کرده بود نیز در حال اتمام است و پس از این سه ماه تمام دسترسی‌های آژانس نیز مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از رفتار دولت مبنی بر منوط کردن حل مشکلات اقتصادی به مذاکرات با غرب گفت: دولت پیش از این نیز همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار داد که خطایی راهبردی و استراتژیک بود. دولت تصور می‌کرد، اگر آمریکا و اروپا تعهدی در قبال ایران امضا کنند به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

وی ادامه داد: چندین بار در مجلس وزیر امور خارجه رسماً اعلام کرد که تمام تحریم‌ها پس از توافق برجام برداشته خواهد شد. اما تا امروز هیچکدام از تحریم‌ها برداشته نشده است. آمریکا و اروپا به ملت ایران خیانت کردند.

پور ابراهیمی گفت: دولت ما نیز باید مقابله به مثل می‌کرد اما با خوش باوری با طرف مقابل مذاکره کرد.

وی ادامه داد: دولت فکر می‌کرد اگر با اروپا و آمریکا برجام را نهایی کند مشکلات اقتصادی حل خواهد شد لذا به دنبال حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی نرفتند و همه اقتصاد کشور را معطل برجام کردند.

پور ابراهیمی بیان کرد: دولت در جلسات متعدد تاکید می‌کرد که تصویب برجام به نفع اقتصاد کشور است، دولت خوشبین که برجام را امضا کرده است امروز مسئولیت برجام را نمی‌پذیرد هیچ دلیلی ندارد که ما تعهدات برجامی خود را استمرار دهیم این کار توهین به ملت است همین مقدار مذاکرات که روزی ۱۰۰۰ میلیارد به مملکت ضرر و زیان وارد می‌کند کافی است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار