خطر کسری ماهانه ۱۰ هزار میلیاردی، بیخ گوش تامین‌اجتماعی

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: شرایط فعلی نظام تامین اجتماعی کشور به گونه‌ای است که عدم توجه به آن و فقدان برنامه برای رسیدگی هرچه سریع‌تر به آن، می‌تواند بحران‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری حتی در کوتاه مدت وارد کند.

به گزارش رصد روز، محمدحسن زدا، با اشاره به مشکلات درونی و بیرونی سازمان‌های بازنشستگی گفت: ساختارهای کهنه و قدیمی، تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، عدم استفاده مناسب از آی تی (فهم حداقلی از دیجیتال شدن)، کاهش ضریب پشتیبانی، کسر بودجه، عدم سرمایه‌گذاری مناسب، بحران مدیریت غیرتخصصی، ناتوانی در پوشش کامل جمعیتی به خصوص در نظام‌های حمایتی، ضعف در شناسایی جامعه هدف، عدم بازنگری و به روز رسانی قوانین مربوطه، عدم پاسخگویی و فقدان سیستم جامع ارتباطات مردمی هوشمند از جمله مشکلات درونی است.

وی ادامه داد: پایین بودن تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بالای بیکاری، مداخلات سیاسی، مدیریت دولتی، فقدان نظام رگولاتوری، عدم شناخت کافی نظام تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر از ماهیت عملکردی نظام تامین اجتماعی، کاهش جمعیت و به تبع آن کاهش ورودی ها، افزایش امید به زندگی و حرکت به سوی جمعیت سالمندی و به تبع آن افزایش پرداخت‌ها و پاندمی کرونا نیز از جمله مشکلات بیرونی سازمان های ذیربط است.

بحران کاهش نسبت پشتیبانی

زدا با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی مرکز آمار سازمان تامین اجتماعی، اکنون نسبت پشتیبانی ۴.۴ است گفت: اگر نسبت پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی از ۵ پایین‌تر بیاید نشان می‌دهد صندوق از نظر نقدینگی و اداره امور جاری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد و در بحران فرو می‌رود.

وی ادامه داد: یک چالش دیگر ساختاری و تشکیلاتی است. تشکیلات را تا حدودی تغییر دادند اما ساختار اساسی، تغییری نکرده و کماکان قرار است سازمان با هزار واحد بیمه‌ای و هزار واحد درمانی اداره شود درحالی که قرار بود طرحی چون شعبه ملی اجرایی شود و با گسترش خدمات غیرحضوری دیگر نیازی به ساختمان و نیرو نباشد تا هزینه ها کاهش یابد که این کار هم در دستورکار قرار گرفته اما با کندی پیش رفته است.

زدا افزود: اخیرا هم تحت عنوان متناسب‌سازی از جیب سازمان طرحی را اجرا کردند که هزینه‌های مستمری را به یکباره تا ۱۸ هزار میلیارد تومان در ماه افزایش داد و باید بپرسیم که تامین اعتبار از کجا خواهد بود؟ با جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بازنشستگان روبه‌رو هستیم و باید قانعشان کنیم که از نظر تامین منابع نگران نباشند. منبع مالی پایداری پیش‌بینی نشده و دو ماه دیگر هم که دولت جدید برسرکار می‌آید باید منتظر بحران بزرگی باشد، مگر آنکه به صراحت اعلام کنند نقدینگی‌اش فراهم است.

وی ادامه داد: سقف دریافت وام هم در دوسال گذشته پرشده و امکان دریافت وام هم نیست. هرچه امکان فروش داشته را هم فروخته‌اند. اگر فقط هزینه‌های لازم و ضروری مستمری، درمان و پرسنلی را بخواهیم بپردازیم که با احتساب متناسب‌سازی به ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد با توجه به اینکه سقف درآمدهای سازمان ۱۳ هزار میلیارد در ماه است، هرماه حدود ۱۰ هزار میلیارد کسری بودجه و زیان انباشته خواهیم داشت. این خطر بزرگی است که سازمان و جامعه را تهدید می‌کند و جای نگرانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اینها را برای رئیس‌جمهور آینده می‌گویم، وی باید برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی برنامه داشته باشد گفت: دولت آینده باید خط اعتباری از بودجه دولت را تنظیم کند و برای تامین اجتماعی بگذارد تا امور جاری را بگذرانند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار