خطیب‌زاده: هیات مذاکره کننده فردا عازم وین می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات وین گفت: ایران انتظار دارد که تصمیم‌های ضروری به ویژه در واشنگتن اتخاذ شده باشد، موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران خط قرمز ایران است.

به گزارش رصد روز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ درباره احیای برجام گفت: امروز در وین دولت‌های غربی با یک آزمون مواجه هستند، تکرار سیاست‌های گذشته نتیجه مشابهی خواهد داشت. آن‌ها می‌توانند مسیر متفاوتی را که نتیجه متفاوتی داشته باشد انتخاب کنند، توپ در زمین آنهاست.

هیات مذاکرات ایرانی فردا عازم وین خواهد شد

هیات مذاکرات ایرانی که برای مشورت‌های لازم در تهران بود، انشالله فردا عازم وین خواهد بود. انتظار این است که همه هیات‌ها فردا به وین برگردند و گفتگو‌ها از سرگرفته شود.

ایران انتظار دارد که تصمیم‌های ضروری به ویژه در واشنگتن اتخاذ شده باشد، موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران خط قرمز ایران است. انتظار این است که با دستورالعمل روشن در چارچوب عمل به تعهدات برگردند. جز تصمیمات سیاسی در واشنگتن، گشایشی متصور نیست.

مقامات آمریکا باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب در خصوص خروج از برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نمی‌توانند از جیب ملت ایران بپردازند.

ما منتظر می‌مانیم که در وین این تغییر رفتار را ببینیم. اروپایی‌ها هم در برجام بی عملی‌های مفصل و زیادی را داشته‌اند. باید از این بی عملی مطلق نسبت به تحریم‌های یکجانبه و فراقانونی عبور کنند و ثابت کنند که کنشگران قابل اتکایی در نظام بین‌الملل هستند.

وی با اشاره به اقدام آمریکا در بازگرداندن بخشی از معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران گفت: آنچه که امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی و آن هم در حوزه خواست آمریکا بوده است. آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقداماتی را انجام دهد. این‌ها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد. آنچه که مهم است این است که تیم آمریکایی با دستورکار مشخص و با اخذ تصمیم‌های ضروری به وین برگردد. امروز موقعیتی است برای آمریکا که به جای فرافکنی، با دستور کار مشخص و تصمیمات لازم در حوزه رفع تحریم به وین بیایند.

امروز که با شما صحبت می‌کنم چارچوب توافق و چشم انداز متنی توافق مشخص است. اینکه با چه تصمیماتی برمی‌گردند نشان می‌دهند که ما چه زمانی می‌توانیم به توافق برسیم.

زمان توافق را پاسخ‌های آمریکا به موارد رفع تحریم‌ها و سرعت طرف‌های مقابل در گفتگو‌ها تعیین می‌کند.

اعتراض ایران به انگلیس

سخنگو در خصوص دادگاه نمایشی آبان هم گفت: دولت انگلیسی و مقامات لندن باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی برای اقدامات علیه ملت ایران تبدیل کرده‌اند. لندن باید تصمیم بگیرد که تا کی می‌خواهد به این رفتار خود علیه ملت ایران ادامه دهد.

هیچ کشور مسئولی چنین رفتاری را نمی‌کند. ما اعتراض خود را به مقامات انگلیسی اعلام کرده‌ایم.

برخی تلاش‌ها و دسیسه‌ها و توطئه‌ها بر علیه هویت ایرانی و مردم بزرگ ایران و میراث پرافتخارشان در جریان است و اتفاق جدیدی هم نیست. آن‌ها وارد جنگی شده‌اند که از ابتدا شکست خورده هستند.

اینکه برخی خناسان بخواهند در زردترین و ضعیف‌ترین وضع ممکن بتوانند به این تمدن عظیم ضربه‌ای وارد کنند اصلا جایگاهی ندارند.

از زمان رژیم صهیونیستی، منطقه روی خوشی به خود ندیده است

خطیب زاده در ادامه و در واکنش به لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی گفت: بعضی وقت‌ها جملات مقامات رژیم صهیونیستی خبری است و از جنس پیش بینی نیست. از زمان رژیم صهیونیستی، منطقه روی خوشی به خود ندیده است. تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای در این فضای ایران هراسی و ایران ستیزی بدمند.

استقبال از تصمیم اتحادیه آفریقا در تعلیق عضویت ناظر رژیم صهیونیستی

اتحادیه آفریقا عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در آن را تعلیق کرده است، در همین ربطه سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: تصمیم دسته جمعی ۵۵ کشور اتحادیه آفریقا نشان داد که اقدامات رژیم صهیونیستی برای عادی سازی در فضای بین‌المللی ابتر است. ما از این تصمیم بخردانه استقبال و حمایت می‌کنیم. این یک پیام بزرگ است برای برخی در منطقه ما که با سوءمحاسبه در مسیر عادی سازی با رژیم صهیونیستی حرکت کردند.

آمادگی ادامه گفتگو‌ها با عربستان را داریم

خطیب زاده درباره بحث مذاکرات ایران و عربستان گفت: از تحرکات دیپلماتیک و تلاش‌های دولت و مردم عراق برای گسترش گفتگو استقبال و تشکر می‌کنیم. آمادگی ادامه این گفتگو‌ها (با عربستان) در بغداد را داریم، تاریخ این گفتگو‌ها بستگی به اراده ریاض دارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط