درخواست رسمی لهستان از آلمان برای پرداخت غرامت جنگ جهانی

لهستان که تا به حال رسما درخواست دریافت غرامت جنگ جهانی از آلمان را مطرح نکرده بود، حالا می‌خواهد تا اوایل اکتبر یادداشتی دیپلماتیک را در این باره به برلین ارائه داده و این درخواست را رسمی کند.

به گزارش رصد روز، لهستان که تا به حال رسما درخواست دریافت غرامت جنگ جهانی از آلمان را مطرح نکرده بود، حالا می‌خواهد تا اوایل اکتبر یادداشتی دیپلماتیک را در این باره به برلین ارائه داده و این درخواست را رسمی کند.

چندی پیش دولت لهستان در سالگرد جنگ جهانی دوم بار دیگر مسئله لزوم پرداخت غرامت جنگی از طرف آلمان را مطرح کرده و برلین نیز همچون سابق این درخواست‌ها را رد کرد.

یک کمیسیون پارلمانی لهستان اخیرا میزان خسارت‌های این کشور در جریان جنگ جهانی دوم را هزار و ۳۰۰ میلیارد یورو برآورد کرده است. دولت لهستان در سالروز آغاز جنگ جهانی گفتقصد دارد درباره دریافت غرامت جنگی با دولت آلمان مذاکره کند.

رهبر حزب قانون و عدالت لهستان اعلام کرد که رقم هزار و ۳۰۰ میلیارد یورو بر اساس برآوردهای محافظه‌کارانه به دست آمده و میزان واقعی خسارت‌ها بسیار بیشتر است.

یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم راستگرای محافظه‌کار لهستان اعلام کرده که ده‌ها کشور جهان به خاطر جنایت‌ها و خسارت‌های جنگ جهانی دوم از آلمان خسارت دریافت کرده‌اند و دلیلی وجود ندارد که لهستان از این قاعده مستثنا باشد.

از زمان روی کار آمدن حزب قانون و عدالت در لهستان در سال ۲۰۱۵ درخواست دریافت غرامت از آلمان افزایش یافته است.

آلمان بارها مطالبه دریافت خسارت و غرامت جنگی لهستان را رد و به تصمیم سال ۱۹۵۳ در دوران جمهوری خلق لهستان استناد کرده که از دریافت غرامت چشم‌پوشی کرده بود و این مسئله در سال‌ها بعد هم چند بار تکرار شده است.

حزب حاکم کنونی لهستان معتقد است تصمیمی که در دوران حکومت کمونیستی و عصر اتحاد جماهیر شوروی سابق گرفته شده دیگر به لحاظ حقوقی نافذ و معتبر نیست.

در سال ۱۹۵۳، دولت کمونیستی وقت لهستان، تحت فشار اتحاد جماهیر شوروی، از تمام مطالبات غرامت چشم پوشی کرد. مسکو می خواست از درخواست های مشابه در مورد جمهوری آلمان سابق جلوگیری کند. دولت فعلی لهستان این توافق را نامعتبر می‌داند.

نشریه فوکوس امروز در گزارشی نوشت: لهستان می خواهد تا اوایل اکتبر یادداشت دیپلماتیکی را آماده کند تا برلین را از خواسته های خود برای جبران خسارات ناشی از آلمان در جنگ جهانی دوم مطلع کند. زبیگنیو راو، وزیر امور خارجه لهستان روز چهارشنبه به خبرگزاری PAP گفت این یادداشت طولانی نخواهد بود.

پارلمان لهستان در قطعنامه‌ای روز چهارشنبه از دولت فدرال آلمان خواست تا «مسئولیت سیاسی، تاریخی، حقوقی و مالی تمامی عواقب ناشی از آغاز جنگ جهانی دوم را بر عهده بگیرد.» این قطعنامه با اکثریت قاطع ۴۱۸ رای از ۴۳۷ رای نمایندگان حاضر تصویب شد.

با این همه آلمان همچنان با این درخواست لهستان مخالفت می کند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز در اولین سفر خود به ورشو در ماه دسامبر با اشاره به قراردادهای قبلی این درخواست ها را رد کرد.

وزارت خارجه فدرال آلمان هم چندی پیش درخواست های لهستان برای پرداخت غرامت برای خسارات ناشی از جنگ جهانی دوم را رد کرده است. سخنگوی این وزارتخانه در برلین گفت: موضع دولت فدرال بدون تغییر است، پرونده غرامت بسته شده است. لهستان مدت‌ها پیش، در سال ۱۹۵۳، از غرامت‌های بیشتر چشم پوشی کرد و بارها این معافیت را تأیید کرده است. وی ادامه داد: این یک مبنای اساسی برای نظم کنونی در اروپا است، اما در عین حال تاکید کرد: آلمان از نظر سیاسی و اخلاقی مسئول جنگ جهانی دوم است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار