در سیستان و بلوچستان چه خبر است؟

آمارهای رسمی می‌گوید روزانه ۱۲۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان کرونا می‌گیرند. آمار کشته‌ها بالاست. مردم برای تدفین مردگان باید در صف بمانند و حالا می‌گویند سر چهارراه‌های برخی از شهرها کفن می‌فروشند.

به گزارش رصد روز ، در سیستان و بلوچستان بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند و خانه‌ها برق. برخی می‌توانند تخت خالی در بیمارستان پیدا کنند. برخی هم مجبورند در خانه بمانند. اما در خانه هم مردم با مشکل قطع برق مواجهند و از کار افتادن دستگاه اکسیژن.

البته به شرط اینکه دستگاه اکسیژن پیدا کنند. چون دستگاه اکسیژن هم گران و نایاب شده و دو برابر قیمت عادی به فروش می‌رود.

تعداد کشته‌ها هم بالاست. گورستان‌ها شلوغ است و مردم گاهی مجبورند به چند گورستان سر بزنند تا بتوانند جنازه را دفن کنند. برای تدوفین مردگان صف تشکیل شده و گورستان شلوغ است. تا آنجا که حالا اعلام کرده‌اند زیارت اهل قبور تا اطلاع ثانوی در گورستان‌های این استان ممنوع است و دفن اموات فقط با حضور ۱۵ نفر از اعضای خانواده متوفی انجام می‌شود.

برخی هم می‌گویند در سر چهارراه برخی از شهرها کفن می‌فروشند. یکی از مردم زاهدان به تجارت‌نیوز می‌گوید کل بازار تعطیل است و مردم برای دفن مردگان خود کفن می‌خواهند. سر برخی از چهارراه‌ها ماشین و افرادی ایستاده‌اند و پارچه سفید می‌فروشند.

 

 

آمارها و گزارش‌ها می‌گوید سیستان و بلوچستان با رعایت ۴۸درصد پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، آخرین استان کشور است. اما ماجرا فقط این نیست که مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. برخی نمی‌توانند رعایت کنند.

بر اساس آمارها ۴۴ درصد مردم زاهدان حاشیه‌نشین هستند و درآمدی که دارند، به‌مراتب کمتر از آن است که بتوانند مرتب ماسک عوض کنند و مواد ضدعفونی‌کننده بخرند.

اما این تنها مشکل مردم سیستان و بلوچستان نیست. دسترسی به آب برای برخی از روستاها دشوار است و شهرها هم مدام با قطع آب و برق مواجهند. مردم گاهی مجبورند در صف دریافت آب بمانند و همین ماجرا را برای آنها سخت می‌کند.

حتی روز گذشته لیستی از داروهای لازم برای درمان بیماران کرونایی منتشر شد و از مردم خواسته بودند اگر می‌توانند برای مردم سیستان و بلوچستان دارو بفرستند. جالب بود که در این لیست نام داروهای گران و نایاب هم وجود داشت. مانند داروی رمدسیور که اوایل با قیمت چند میلیونی فروخته می‌شد.

حالا بخش‌های مهمی از شهرهای سیستان و بلوچستان تعطیل شده اما گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که ردی از تعطیلی جدی در این شهرها وجود ندارد و مردم نمی‌توانند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

همشهری چند روز پیش گزارشی منتشر کرد که برخی از بازاریان می‌گفتند «اگر تعطیل کنیم، یک هزاری کف دستمان می‌گذارند؟ اصلا تا کی تعطیل کنیم؟ می‌آیند بعضی مغازه‌ها را پلمب می‌کنند که چرا نبسته‌اید. خب، اگر ببندیم یا باید مواد بیاوریم یا سوخت‌بری کنیم. کار دیگری هست؟ بعد هم مگر یک روز و ۲روز و یک هفته و یک‌ماه است که تعطیل کنیم، شاید چند سالی این مریضی طول بکشد.»

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار