دستان پشت پرده پروژه کیش مال چه کسانی هستند که این پروژه تا به امروز به پایان نرسیده است ؟

پروژه ای که به نام بخش خصوصی و به کام جریان قدرت و ثروت است. به گزارش رصد روز،چندی پیش گزارشی در خصوص یک پروژه بزرگ در جزیره کیش در یکی از سایت های نزدیک به جریان اصلاحات منتشر شد که می تواند مبدا واکاوی و موشکافی از یک جریان پشت صحنه باش...

پروژه ای که به نام بخش خصوصی و به کام جریان قدرت و ثروت است.

به گزارش رصد روز،چندی پیش گزارشی در خصوص یک پروژه بزرگ در جزیره کیش در یکی از سایت های نزدیک به جریان اصلاحات منتشر شد که می تواند مبدا واکاوی و موشکافی از یک جریان پشت صحنه باشد.اما ماجرا چیست؟

پروژه کیش مال ، بیش از آنکه یک پروژه تجاری باشد زمینی بود به متراژ ۲۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع که در قالب زمینی مسکونی در سال ۸۳  به یکی از شرکت های مطرح انبوه سازی واگذار شد .اما به دلیل اینکه طی زمان تعیین شده در قرارداد، عملیات اجرایی از سوی شرکت خریدار صورت نپذیرفت مبلغ این قرارداد پس از کسر ۵ درصد از مبلغی که به سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان خسارت پرداخت شده بود به حساب شرکت واریز و قرارداد یک طرفه فسخ شد.

تلاش های شرکت انبوه سازان همای تهران به عنوان مجری پروژه، منجر به اخذ حکم اعلامی در سال ۸۵ شد اما سازمان منطقه آزاد کیش زیر بار این حکم نرفت و قرارداد فسخ شد.

در همین زمان فردی به شرکت سازنده معرفی می شود که به دلیل روابط نزدیک با هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش،ادعا کرده بود توانایی احیای قرارداد فسخ شده را دارند.در مقابل این ادعا ، درخواست شخص مذکور ۵۰ درصد قرارداد پس از احیا قرارداد مذکور  به نفع خود بود.

در نهایت این پیشنهاد از سوی مدیرعامل وقت شرکت انبوه سازان همای تهران پذیرفته شد اما ادعای شخص مدعی به نتیجه ای نرسید و چون شرکت مشغول احداث پروژه برج های دوقلو بود این پرونده رها شد و دیگر از سوی این شرکت پیگیری نشد و در همان حالت فسخ به پایان رسید.

اما ۷ سال زمان لازم بود تا دوباره سر و صدایی از پروژه بلند شود.در سال ۱۳۹۰ سازمان منطقه آزاد کیش مجددا اعلام کرد که با با شرایط خاصی اقدام به واگذاری زمین پروژه کیش مال کرده است.اول اینکه متراژ زمین از ۲۲ هزار به ۲۵ هزار و ۷۰۰متر با موقعیت تجاری تغییر کند و کلیت کاربری آن از مسکونی به موقعیت تجاری تغییر وضعیت دهد.

با اعلام واگذاری این زمین که ممکن بود هر شخص حقیق یا حقوقی دیگر مالک و خریدار این زمین باشد، شرکت انبوه سازان همای تهران دوباره اعلام آمادگی خود را جهت خرید این ملک به دو دلیل علنی ساخت.

اول اینکه شرایط واگذاری زمین از نظر اقتصادی بسیار مناسب بود.دوم اینکه این زمین با این شرایط جدید می توانست جزء بهترین پروژه های تجاری کیش در آینده محسوب شود.با این تفاسیر قرارداد جدیدی بین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت انبوه سازان همای تهران جهت مالکیت زمین کیش مال به امضاء رسید .

پس از واگذاری زمین، شرکت سازنده، عملیات اجرایی را آغاز و پس از ساخت ۲ طبقه پارکینگ با هدف مشارکت سود پروژه در سفرهای مردم ، ۷۶ درصد آن را پیش فروش کرد. در این مرحله و پس از اینکه عملیات احداث به درستی و موفقیت پیش می رفت فردی که قرار بود گره پروژه را باز کند اما خود باعث گره آن شد، با اهداف غیر منطقی و ادعای مالکیت ۳ دانگ پروژه ظاهر شد .

این در حالی بود که این قرارداد ، قراردادی جدید بود و هیچ ارتباطی به قرارداد فسخ شده سال ۸۴ نداشت اما این فرد خواستار این بود که در این پروژه شریک شود.با فعالیت هایی که در پشت صحنه صورت گرفت و حمایت برخی جریانات نزدیک به دولت اصلاحات،این قرارداد در سال ۹۲ دوباره فسخ شد.

فرد مدعی در خصوص آن شکایتی طرح کرد و دادگاه بدوی تشکیل شد و شروع به استعلام از سازمان منطقه آزاد کیش کرد و بررسی های لازم در خصوص وضعیت قرارداد سال ۸۳ را آغاز کرد.سازمان منطقه آزاد در پاسخ به این بررسی ها اعلام کرد در سال ۸۳ زمین واگذار و به دلایل مطرح شده پس از کسر ۵ درصد از مبلغ کل در سال ۸۴ به صورت یک طرفه از سوی سازمان قرارداد فسخ شده است.در نهایت دادگاه در همان سال ۹۲ حکم برائت صادر کرد .

اما مدعی این پروژه با درخواست دادگاه تجدید نظر سبب شد تا این دادگاه برای اعلام رای نهایی برگزار شود.اما این بار با حمایت های خاص صورت گرفته از این فرد،دادگاه حکمی صادر کرد که به سود او بود.رای مالکیت ۳ دانگ سند پروژه کیش مال به نام این فرد صادر شد.اما در این کمکش بیشترین ضرر را سهامداران و مردمی می دیدند که پروژ ای که روی آن سرمایه گذاری کرده بودند معطل مانده بود و در رفت و برگشت های حقوقی بود.

اما جریان مدعی این پروژه دست بردار نبود و چاه ویل عمیق تمناهایشان به این نتیجه رسید که سه دانگ دیگر پروژه را هم به نام خود سند بزند و درخواست آن را داد که با مخالف سازمان منطقه آزاد مواجه شد.

در حالی که دولت ها آمدند و رفتند روند جریان این پروژه به سود جریان خاص قدرت و ثروت بود.

اما داستان در این جا تمام نمی شود دادگاه حکمی صادر می کند که براساس آن مدیرعامل وقت شرکت سازنده این پروژه به ۲۴ ماه حبس محکوم می شود.پس از گذشت مدت ۱۸ ماه بازداشت صلح نامه ای در مقابل آزادی مدیرعامل تنظیم می شود که شرایطی در آن ذکر می شود.از جمله این موارد می توان به واگذاری ۲۰ هزار مترمربع در قالب ۱۷۹ واحد آپارتمان در برج های دوقلوی کیش ،واگذاری ۱۲۰۰ متر در سه واحد خدماتی در همان برج،واگذاری ۱۱۰۰متر معادل ۴ واحد آپارتمان در تهران،۸۸۰ متر آپارتمان معادل ۲ واحد پنت هاس در برج های دوقلو،اشاره که که مجموع آن برابر است با ۸ هزار میلیارد تومان.

اما نکته قابل توجه این است که تصاحب همه این اموال با پرداخت پول انجام نشده است و فرد مذکور به حمایت جریان های پشت پرده به یکی از چهره هایی تبدیل شد که با پول های باد آورده در جزیره کیش به فعالیت های دیگری پرداخت.با امضای این صلح نامه مدیر عامل وقت شرکت سازنده از حبس آزاد شد.

از سال ۹۳ تا به امروز که نزدیک به یک دهه می گذرد،تلاش های زیادی برای ورود این پرونده به قانون ۴۷۷ شده است که تاکنون جریان پشت پرده آن در تلاش هستند که این اتفاق صورت نپذیرد و به تازگی با گذاشتن نقاب مدعلی العموم به جای پاسخگویی طرح پرسش می کنند و توپ را در زمین دولتی می اندازند که هیچ نقشی در این جریان نداشته است و جریان نزدیک به اصلاحات و دولت هایشان باید پاسخگوی عملکردشان باشد.عملکردی که به طور مستقیم پای همه مدیران عامل منطقه آزاد کیش در طول این سال ها،به خصوص در دولت روحانی را به این بازی باز می کند.

اما از آنجا که طبق اشارات مکرر و صریح رهبر انقلاب،باید جریان توسعه اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی صالح و توانمند باشد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و در بخش سیاست های کلی اعمال حاکمیت و پرهیز از انحصار به صراحت آمده است:« تداوم اعمال حاکمیت عمومی دولت پس از ورود بخش‌های غیردولتی از طریق سیاست‌گذاری و اجرای قوانین و مقررات و نظارت و جلوگیری از ایجاد انحصار، توسط بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی از طریق تنظیم و تصویب قوانین و مقررات.».به نظر می رسد دستگاه قضایی نیز باید با توجه به موارد مطرح شده،با ورود جدی به این پرونده نسبت به احقاق حق عمل کند.

طی روزهای آینده پیام فوری ابعاد بیشتری از این موضوع رابه‌ اذهان عمومی اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط