دست نوشته سردار قاآنی برای شهید رئیسی

سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، رئیسی را مردی برشمرد که در همه مراحل زندگی و مسئولیت در مسیر مستحکم ولایت حرکت کرد.

به گزارش رصد روز، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، رئیسی را مردی برشمرد که در همه مراحل زندگی و مسئولیت در مسیر مستحکم ولایت حرکت کرد.

 

سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، در دفتر یادبود معاونت امور مجلس دولت در مجلس شورای اسلامی دلنوشته ای برای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید ایران نوشت.

متن این دلنوشته به شرح زیر است:

افتتاح دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی انجام شد که از یک طرف، کشور در سوگ خدمتگزاری نمونه، سیدشهداء مردان میدان خدمت، به مردمان بی‌نظیر و مردی که در همه مراحل زندگی و مسئولیت در مسیر مستحکم ولایت حرکت نمود.

شهید آیت الله رییسی، افتخار دولتمردان برای ایران اسلامی و جهان اسلام گردید. ضمن گرامیداشت یاد این بزرگمرد، درس گرفتن از راه او برای همه دوستان ایشان، وظیفه ای برای استمرار این راه رسیدن به حکومت جهانی امام زمان (عج) می‌باشد و از طرف دیگر این نظام الهی به رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، نشان داد که آنقدر مستحکم است که در اوج عزاداری عزیزان، همه امور به بهترین شکل در حال انجام است و افتتاح مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمونه ای از آن است که دنیا را متعجب کرده است.

یاد شهدا و شهید رییسی گرامی و راهشان پر روهرو باد انشاءالله

اسماعیل قاآنی

۱۴۰۳/۳/۷

 

اسماعیل قاآنی (زادهٔ ۱۷ مرداد ۱۳۳۶) نظامی ایرانی است که از سال ۱۳۹۸ به‌عنوان سومین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت می‌کند.او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ جانشین قاسم سلیمانی در فرماندهی نیروی قدس بود.

قاآنی فعالیت در سپاه پاسداران را از سال ۱۳۵۸ آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق، از فرماندهان میانی سپاه بود. وی از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۶ فرماندهی لشکر ۲۱ امام رضا را برعهده داشت و از ۱۳۶۶ تا پایان جنگ نیز فرماندهٔ لشکر ۵ نصر بود. او از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ به‌عنوان معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان اطلاعات سپاه) فعالیت می‌کرد.

وی هم‌اکنون در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا قرار دارد.

زندگی‌نامه
اسماعیل قاآنی اکبرنژاد در ۱۷ مرداد سال ۱۳۳۶ در شهر مشهد زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی، تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر مشهد سپری کرد. پس از تأسیس سپاه پاسداران، از سال ۱۳۵۸ به عضویت در سپاه پاسداران درآمد.

فعالیت نظامی
جنگ ایران و عراق
اسماعیل قاآنی در اواسط سال ۱۳۵۹ با وقوع ناآرامی‌های کردستان، به آن منطقه رفت و در درگیری‌های این ناحیه حضور فعال داشت.[۱] او از ابتدای سال ۱۳۶۰ تا پایان جنگ ایران و عراق نیز در استان خوزستان مستقر بود. قاآنی در سال ۱۳۶۲ به فرماندهی تیپ ۲۱ امام‌رضا منصوب شد و تا سال ۱۳۶۶ در این جایگاه فعالیت نمود. او از سال ۱۳۶۶ تا پایان جنگ، فرماندهی لشکر ۵ نصر را برعهده داشت.

پس از جنگ ایران و عراق
با پایان یافتن جنگ، محسن رضایی فرماندهٔ وقت سپاه پاسداران، قاآنی را به قائم‌مقامی واحد هشتم عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران؛ مستقر در مشهد، منصوب کرد.[۱۵] وی برای مدت بیش از یک سال، از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت. او در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد و تا سال ۱۳۹۸ در این جایگاه فعالیت نمود.

فرماندهی نیروی قدس
پس از اینکه قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در عملیات آذرخش کبود به‌دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات وقت متحده، کشته شد، قاآنی با حکم سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به‌عنوان فرماندهٔ نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد. سلیمانی در وصیت‌نامه‌اش به او اشاره کرده بود. خامنه‌ای او را یکی از «برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس» توصیف کرد. سعید گلکار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تنسی معتقد است که برای خامنه‌ای مهم بود که فرماندهٔ جدید خصوصیاتی مانند «وفادار» و «متعهد» بودن به او و سپاه پاسداران داشته باشد.

در سال ۲۰۲۰، در سفری به منظور هماهنگی انتخاب نخست‌وزیر در عراق، دفتر سید علی سیستانی درخواست نشست با قاآنی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، اسماعیل قاآنی برای دومین سفرش به عراق که ماه آوریل انجام شد ناچار بود ویزا بگیرد. آسوشیتد پرس نوشته‌است در حالی که قاسم سلیمانی مستقیماً به زبان عربی با گروه‌های مرتبط با ایران صحبت می‌کرد، اسماعیل قاآنی از طریق مترجم و عمدتاً با مدیریت و هماهنگی ایرج مسجدی (سفیر ایران در بغداد) ایفای نقش می‌کند و با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی آشنایی کمتری دارد.

تهدیدات آمریکا
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا در مصاحبه با روزنامهٔ شرق‌الاوسط، در حاشیهٔ اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، تهدید کرد چنانچه اسماعیل قاآنی، همان سیاست قاسم سلیمانی را پیش بگیرد و دست به کشتن آمریکایی‌ها بزند، به سرنوشتی مشابه سرنوشت او دچار خواهد شد. به دنبال اظهارات برایان هوک، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این اظهارات هوک را غیرقابل قبول خواند و گفت چنین اظهاراتی خارج از حقوق و قانون است و نمایندگان کشورها حق بیان چنین تهدیداتی را ندارند. وزارت امور خارجه ایران نیز این تهدید را «علنی سازی رسمی و پرده‌برداری آشکار از تروریسم هدفمند و دولتی ایالات متحده آمریکا» دانست.

تحولات افغانستان
پس از اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان، اسماعیل قاآنی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در زمینه موضع ایران در مورد افغانستان به مجلس رفت. از این دیدار بخشی از سخنان قاآنی منتشر شد:

آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود. نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند، بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد. شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط