دلایل اصلاح شاخص بورس چیست؟

مجموعه ای از دلایل سبب کاهش بازار گردیده است. اولین عامل رشد بالای شاخص در دوره کوتاه مدت بدون حمایت و پشتیبانی عوامل بنیادی در عملکرد شرکت ها بوده است. پی به ای بورس تهران از 35 فراتر رفته است که نشان دهنده حباب در برخی از صنایع و گروه ه...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نقشه بازار بورس به خوبی نشان می دهد کمه در چند وقت گذشته بازار بورس اوراق بهادار روزهای بدی را برای فعالان خود رقم زده. اصلاح شاخص بورس و یا ریزش آن قطعاً دلایلی دارد که همگی در این روزها به دنبال کشف آن هستند. شاید کلید واژه هایی مانند اصلاح شاخص بورس این روزها در گوگل از طرف مردم کشورمان جزو پر جستجوترین اخباری باشد که طی روزهای اخیر توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. شاخص کل بورس که تا قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رفته بود ناگهان در روزهای گذشته و تنها به واسطه یک اخبار و درست در زمانیکه هیچ کس چنین تحلیلی از آن نداشت طی چند روز خود را به ۱ میلیون و ۷۵۷ هزار واحد رساند و در این میان کسانیکه با سرمایه های سنگین وارد بازار شده بودند ضرر سنگینی را تجربه کردند. نمودار شاخص بورس طی روزهای گذشته روند نزولی داشت و این درحالیست که پیش بینی ها از آن با آنچه که روی داده کاملا تفاوت دارد. نگاهی به وضعیت نمودار شاخص بورس قبل از اینکه عرضه دارا دوم با بدقولی دولت و عدم هماهنگی دولت و وزارت نفت همراه شود مؤید این موضوع است که این روند صعودی می توانست تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ادامه دار باشد و هرگز نباید نقشه بازار بورس به وضعیت فعلی دچار می شد.

فرهنگ حسینی کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار رصد روز درباره علت اصلاح شاخص بورس و یا ریزش آن توضیح داد: مجموعه ای از دلایل سبب کاهش بازار گردیده است. اولین عامل رشد بالای شاخص در دوره کوتاه مدت بدون حمایت و پشتیبانی عوامل بنیادی در عملکرد شرکت ها بوده است. پی به ای بورس تهران از ۳۵ فراتر رفته است که نشان دهنده حباب در برخی از صنایع و گروه ها است. سقف قبلی پی به ای بورس ده بوده است.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر، اختلاف بین وزارتخانه برای عرضه دارا دوم سبب تحمیل ریسک شدید به بازار و وحشت سرمایه گذاران شد. موضوعی که هر چند حل شد، اما افاقه نکرد. نرخ بهره بانکی نیز از سطح ۱۵% به ۲۲% رسیده است که نشان دهنده تلاش بانک مرکزی برای سیاست انقباضی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در ادامه سیاست های انقباضی در بورس نیز شاهد کاهش تدریجی سطح اعتبارات از ۶۰% در اوج به سطح ۱۰% در این هفته بودیم که با افزودن چاشنی نزول، سبب قرارگرفتن تعداد زیادی از مشتریان اعتباری در سکنا شد که مجددا بر صف فروش اثرگذار بوددر بخش دیگر، رشد قیمت دلار متوقف و حتی روند کاهش به خود گرفت که سبب کاهش انتظارات رشد سودآوری شده است.

فرهنگ حسینی گریزی نیز به سیاست ها انقباضی در بورس و زد و بیان کرد: در ادامه سیاست های انقباضی در بورس نیز شاهد کاهش تدریجی سطح اعتبارات از ۶۰% در اوج به سطح ۱۰% در این هفته بودیم که با افزودن چاشنی نزول، سبب قرارگرفتن تعداد زیادی از مشتریان اعتباری در سکنا شد که مجددا بر صف فروش اثرگذار بود در بخش دیگر، رشد قیمت دلار متوقف و حتی روند کاهش به خود گرفت که سبب کاهش انتظارات رشد سودآوری شده است.

حسینی آزاد سازی مرحله دوم سهام عدالت و را یکی دیگر از دلایل اصلاح شاخص دانست و گفت: تشدید عرضه ها برای فروش این سهام از جمله علتهای مهم وضعیت فعلی بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: عامل مهم دیگر، اعلام فروش نفت و شرایط آن و سپس انتشار اخبار مخالفت مجلس و منتفی شدن آن بوده است.در سطح بازار بورس نیز برخورد شاخص به سطح ۲ میلیون واحد سبب واکنش بازار و عرضه های شدید گردید.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار