دولت همگام با بازیگران حقوقی بانکها / کاهش ۴۸۳ هزار میلیاردی ارزش بازار ۱۶ بانک خصوصی

کاهش ارزش بازار نمادهای بانکی در شرایطی می افتد که نگاهی به وضعیت سهامداران بانکهای مختلف ما را با اسمهای آشنایی روبرو می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، ریزش ۸۷۵ واحدی شاخص بانکی طی ۶ روز معاملاتی تبعات بسیار بدی را برای نظام بانکی کشور رقم زده است. تغییر شاخص بانکی از یکشنیه هفته قبل تا روز گذشته و حرکت به سمت کاهش باعث شده تا بسیاری از بانکها ارزش بازار خود را رو به نزول ببینند. این اتفاق در شرایطی می افتد که نگاهی به وضعیت سهامداران بانکهای مختلف ما را با اسمهای آشنایی روبرو می کند. به جز چند نماد بانکی که در هفته گذشته ممنوع متوقف بودند سایر نمادهای فعال به لطف بی مهری حقوقی ها نمایش ضعیفی را نشان دادند.

بانک ملت در صدر فهرست سهامداران خود دولت را می بیند ، دومین سهامدار عمده بانک تجارت دولت است ، دولت همچین دومین مالک بزرگ بانک صادرات نیز دیده می شود ، بانک پارسیان ایران خودرو را که دولت نقش واسطه گری پر رنگی در آن دارد و هنوز بخشی از سهام آن در اختیار دولت است را اولین سهامدار عمده خود می بیند ، پست بانک وزارت اقتصاد و دارایی را در رأس هرم سهامداران خود دارد ، بانک سینا دو اسم آشنای بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی را در فهرست سهامداران خود می بیند ، شهرداری تهران ، مشهد و اصفهان در سه ردیف نخست سهامدران بانک شهر حضور دارند ، شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مالکیت ۶.۳۱ درصد سهام بانک گردشگری را برای خود می بیند ، بانک کارآفرین شرکت صبا تأمین از شرکتهای وابسته به وزارت کار را بزرگترین سهامدار خود دارد ، شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان نیز که به طور غیر مستقیم از شرکتهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش است اصلی ترین سهامدار بانک سرمایه است.

در مورد سایر بانکهای بورسی که از آنها نام برده نشد نیز با کمی تأمل و پیدا کردن گراف ارتباطات می توان نقش دولت در آنها را به وضوح دید. با توجه به اینکه مهمترین منبع استقراض دولت بانکها هستند آیا نباید شاهد وضعیت بهتری با حمایت دولت در مورد بانکهای خصوصی حاضر در بازار سرمایه باشیم ؟

کاهش بیش از ۴۸۳ هزار میلیاردی ریالی ارزش بازار ۱۶ بانک خصوصی فعال در بازار سرمایه که طی هفته گذشته و شنبه هفته جاری اجازه معامله داشتند پیام نگران کننده ای را مخابره می کند. به طور میانگین سهم هر بانک از این مقدار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است که البته بانک ملت با از دست دادن بش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال و بانک پاسارگاد با کاهش بیش از ۷۴ هزار میلیاردی در رتبه های نخست کاهش ارزش بازار قرار دارند. و البته در این بین ارزش بازار بانک سینا بدون تغییر باقی ماند.

کاهش ارزش بازار سایر بانکها و مؤسسات اعتباری که در شنبه هفته پیش تا روز گذشته در بازار سرمایه نمادهایشان معامله شد به شرح ذیل می باشد؛

 

بانک پارسیان : ۶۴.۰۹۹ میلیارد ریال

صادرات : ۵۷.۸۶۶ میلیارد ریال

 تجارت: ۳۸.۰۶۷ میلیارد ریال

گردشگری: ۲۵.۴۱۰ میلیارد ریال

اقتصاد نوین: ۲۱.۲۹۸ میلیارد ریال

کارآفرین: ۱۲.۲۴۵ میلیارد ریال

سامان: ۸.۳۸۴ میلیارد ریال

پست بانک: ۷.۸۲۵ میلیارد ریال

خاورمیانه: ۷.۳۵۰ میلیارد ریال

شهر : ۵.۰۹۴ میلیارد ریال

ملل: ۳.۷۲۰ میلیارد ریال

سرمایه : ۱۸۰ میلیارد ریال

 

پاسخ به این سؤالات که آیا در اقتصادی که وابستگی زیادی به نظام بانکی کشور دارد این حجم از بی توجهی به وضعیت فعالیت آنان در بازار بورس طبیعی است یا خیر و چرا باید در بسیاری از بانکها دولت را سهامدار عمده دید می تواند چرایی ریزشی در این حد و اندازه را تبیین کند هرچند که دولت در چنوقت گذشته هیچ توضیح روشنی برای سرمایه ای که از مردم به باد داده نداشته است.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط