دو برابر شدن آمار افراد دارای ناامنی غذایی در جهان / ۲۰۲۳ سال فاجعه در امنیت غذایی جهان / هدف پنهان روسیه از جنگ با اوکراین

تورم کالاهای اساسی و اقلام خوراکی وضعیت بغرنجی را در همه کشورها ایجاد کرده و روند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را روبروی تهدید جدی قرار داده است. علیرغم اینکه طی ماههای اخیر تلاشهایی جهت تعدیل قیمت این محصولات در جهان صورت گرفته اما به ...

تورم کالاهای اساسی و اقلام خوراکی وضعیت بغرنجی را در همه کشورها ایجاد کرده و روند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را روبروی تهدید جدی قرار داده است. علیرغم اینکه طی ماههای اخیر تلاشهایی جهت تعدیل قیمت این محصولات در جهان صورت گرفته اما به گفته کارشناسان همچنان قیمتهای موجود در این بخشها می تواند اقتصاد دنیا را  با چالش جدی  و بی سابقه روبرو کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، پس از جنگ روسیه و اوکراین شاهد افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی و انرژی بودیم که این مسئله منجر به اختلالات عمده ای در عرضه محصولات شد و نوسانات شدیدی را ایجاد کرد. این افزایش قیمت ها به قدری بی سابقه بود که تأثیرات آن می تواند تا مدتها بر اقتصاد کشورها قابل لمس باشد.

چنین نوساناتی در قیمت کالاها می تواند بر رشد اقتصادی بلندمدت، به ویژه برای صادرکنندگان کالا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نوسانات بیشتر در قیمت کالاها ممکن است باعث نوسانات بیشتر در امور مالی دولت در کشورهای صادرکننده کالا شود و در نتیجه منجر به توقف سرمایه گذاری عمومی شود. به نوبه خود، این امر بر سرمایه گذاری فیزیکی و سرمایه انسانی تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که نوسانات قیمت کالاها باعث افزایش نوسانات تورم داخلی در میان مدت را به وجود خواهد آورد. به عنوان مثال نوسانات بیشتر در قیمت کالاهای وارداتی به قیمت های داخلی منتقل می شود و در نتیجه مصرف کننده را با تورم بیشتری مواجه می کند.

چالش‌های ناشی از افزایش نوسان قیمت کالاها در رأس مشکلات اقتصادی دنیا در چندسال گذشته قرار دارد. قیمت جهانی کالاهای غذایی از حمله روسیه به اوکراین نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت که زنگ خطی جدی را به صدا درآورده است. قیمت گندم در مارس ۲۰۲۲ نسبت به ماه قبل ۳۸ درصد افزایش داشت. قیمت انرژی به شدت افزایش یافت و قیمت گاز طبیعی در اروپا سه برابر شد. قیمت‌های بالای انرژی باعث شد تا کودهای معمولی برای تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که قیمت‌های بین‌المللی غذا و انرژی از زمان اوج اخیر خود تعدیل شده‌اند، با این وجود همچنان بالا هستند. علاوه بر این، افزایش قیمت ها افزایش قیمت مصرف کننده  را رقم زده کمک کرده و منجر به مشکلات اقتصادی در سراسر جهان شده است. به این ترتیب میلیون ها نفر، به ویژه در کشورهای فقیرتر، به سمت ناامنی غذایی سوق داده می شوند.

برنامه جهانی غذا تخمین می زند که ۳۴۵ میلیون نفر در تقریبا ۸۰ کشور در سال جاری با ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد که این رقم در دو برابر سال ۲۰۲۰ است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار