رئیس جمهور بر تجارت آزاد با اعضای پیمان شانگهای تاکید کرد

روند عضویت کامل ایران در شانگهای از ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد. همزمان با این خبر، فرصت‌های تجاری این الحاق، مورد بررسی قرار گرفت. فرصت‌هایی که به گفته فعالان اقتصادی اگر سایه سیاست بر آن سنگینی نکند، می‌تواند تجارت ایران را متحول کند.

به گزارش رصد روز، روند عضویت کامل ایران در شانگهای از ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد. همزمان با این خبر، فرصت‌های تجاری این الحاق، مورد بررسی قرار گرفت. فرصت‌هایی که به گفته فعالان اقتصادی اگر سایه سیاست بر آن سنگینی نکند، می‌تواند تجارت ایران را متحول کند.

ظهر روز جمعه ۲۵ شهریور و در جریان سفر ابراهیم رئیسی به سمرقند، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از سوی رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام شد.

دیدار رئیسی با رهبر انقلاب در آستانه سفر به آمریکا

دنیای‌اقتصاد نوشت: ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور کشورمان، در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور کشورمان، در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

رئیس جمهور گزارشی از ملاقات‌ها و توافق‌ها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رییس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.

ایران عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای می‌شود

به نقل از دنیای‌اقتصاد، روند عضویت کامل ایران در شانگهای از ۲۶شهریور۱۴۰۰ آغاز شد. همزمان با این خبر، فرصت‌های تجاری این الحاق، مورد بررسی قرار گرفت. فرصت‌هایی که به گفته فعالان اقتصادی اگر سایه سیاست بر آن سنگینی نکند، می‌تواند تجارت ایران را متحول کند.

هرچند پیش‌نیازهایی نیز برای توسعه روابط اقتصادی با این کشورها وجود دارد. دولت ابراهیم رئیسی، اندیشه تجارت آزاد با اعضای شانگهای را در سر دارد. تجارتی که ایران در آن تجربه چندانی ندارد.

اما بررسی اقتصاد کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌تواند فرصت‌ تجاری پیش روی ایران را ترسیم کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عمده این کشورها مواد خام صادر می‌کنند و اقتصاد متنوعی ندارند. از این‌رو در صورت برقراری تجارت آزاد با کشورهای عضو، ایران می‌تواند به برخی از اعضا، کالاهایی با ضریب پیچیدگی بالاتر صادر کند.

فعالان اقتصادی می‌گویند ابزارهای سیاسی می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند و این پیمان، ابزاری است برای تحول در تجارت ایران.

تاکید رئیس جمهور بر تجارت آزاد با اعضای پیمان شانگهای

به نقل از سازمان توسعه تجارت، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به دیدارهای رئیس جمهور با سران کشورهای عضو پیمان شانگهای، از تاکید رئیس جمهور بر برقراری تجارت آزاد با این کشورها خبر داد.

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت که به صورت تلفنی مهمان برنامه میز اقتصاد شبکه خبر بود، درباره رفع موانع مبادلات مالی و بانکی میان کشورهای عضو شانگهای، اظهار کرد: در برنامه‌هایی که امروز برگزار شد (اجلاس شانگهای)، روسای جمهور عضو پیمان، اعضای ناظر و شرکا صحبت‌های خوبی را مطرح کردند.

وی‌ گفت: در چند مورد تاکیداتی صورت گرفت که یکی از این موارد، تجارت کالا بود تا از فرصت اجلاس استفاده و برای توسعه تجارت بین کشورهای عضو شانگهای اقدامات لازم انجام شود. در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی درخصوص صادرات با اعضای شانگهای داشتیم و صادرات ما بیش از ۹ میلیارد دلار بود. این نشان از دیپلماسی فعال در خصوص کشورهای عضو شانگهای دارد.

روند عضویت کامل ایران در شانگهای

ظهر روز جمعه ۲۵ شهریور ماه و در جریان سفر ابراهیم رئیسی به سمرقند، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای توسط رئیس جمهور ازبکستان اعلام شد. روند عضویت کامل ایران در شانگهای از ۲۶شهریور۱۴۰۰ آغاز شد.

ایران در کنار روسیه، چین، هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان به عنوان نهمین عضو این سازمان سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد.

پس از اعلام عضویت رسمی ایران، سران و نمایندگان کشورهای عضو حاضر در اجلاس به تشویق جمهوری اسلامی ایران و اعلان تبریک پرداختند.

در همین ارتباط، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان که به عنوان میزبان بیست و دومین اجلاس سران شانگهای اولین سخنران این اجلاس بود، در سخنان خود اعلام کرد: امروز (جمعه) یادداشت تفاهم در مورد تعهدات جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای به امضا می‌رسد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌‌‌جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود در سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد که عضویت کامل ایران در این سازمان «تغییر مثبت» به حساب می‌‌‌آید. ایران برای همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای نقش مثبتی را ایفا می‌کند.

شی جی پینگ رئیس‌‌‌جمهور چین نیز در جریان دیدار با رئیس‌‌‌جمهور ایران گفت که چین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک می‌‌‌گوید و آماده هماهنگی و همکاری بیشتر با ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای است.

جمهوری اسلامی ایران که تا سال گذشته به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت، در بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به عضویت کامل این سازمان درآمد. همزمان سخنگوی دولت ایران در توییتی نوشت: لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» پس از تصویب در دولت، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.پ

نقش ایران در تامین انرژی

رئیس جمهور ایران در جریان سخنرانی در اجلاس سران شانگهای با تاکید بر اینکه همگرایی در حوزه انرژی در سازمان همکاری شانگهای به توسعه بیشتر اقتصادی و نهایتا کاهش هزینه‌‌‌های امنیتی و اقتصادی و ثبات در منطقه و فرامنطقه کمک چشمگیری خواهد کرد، از آمادگی ایران برای ایفای نقش موثر در زمینه تامین امنیت عرضه انرژی خبر داد.

رئیس‌جمهور ایران ظهر روز جمعه تاکید کرد: تعامل و پیوستگی حداکثری با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان شانگهای و حضور موثر در ترتیبات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی، در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

او افزود: علاوه بر نقش‌آفرینی در جهت تضمین ثبات و امنیت در منطقه، به‌ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری و افراط‌‌‌گرایی، ‌‌‌قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرائم سازمان‌‌‌یافته بین‌المللی و همچنین میزبانی از‌میلیون‌‌‌ها تن از آوارگان کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران راهبرد «تعمیق چندجانبه‌‌‌گرایی اقتصادی» را در دستور کار خود دارد.

رئیسی با بیان اینکه توجه جمهوری اسلامی ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش‌‌‌های کشورهای همسو برای پی‌‌‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است، ادامه داد: این رویکردها در کنار توانمندی‌‌‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران، حرکت آینده سازمان شانگهای را سرعت می‌‌‌بخشد و تسهیل می‌کند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط