راه‌اندازی سامانه‌ پایش بیماران کرونایی! / چرا اینقدر دیر؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بعد از گذشت حدود ۹ ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور، از سامانه‌ای خبر می‌دهد که قرار است با پایش افراد مبتلا به این ویروس، از سفر آنها با هواپیما، قطار و اتوبوس جلوگیری کند، اما چرا این موضوع تا ...

به گزارش رصد روز ، مقامات دولتی به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدتی است از سامانه‌ای سخن می‌گویند که با پایش مبتلایان به کرونا، حرکت آنها در سطح شهر و کشور را کنترل می‌کند؛ سامانه‌ای که برخی کارشناسان، چگونگی عملکرد و همچنین موضوع امنیت و محرمانه ماندن داده‌های آن را بسیار مهم می‌دانند.

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات نیز به این موضوع تاکید می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که چرا دولت تا این حد دیر به فکر اجرای چنین طرحی افتاده است، ناهماهنگی در میان نهادهای دولتی، در اولویت نبودن پیشگیری نسبت به درمان و کمبود بودجه را از جمله دلایل احتمالی این موضوع می‌داند.

جریمه بیمارانی که قرنطینه را رعایت نکنند

در روزهای گذشته برخی مقامات دولتی از پایش بیماران مبتلا به کرونا سخن گفته‌اند. برای مثال علی ربیعی، سخنگوی دولت، هفته پیش به اتصال آزمایشگاه‌ها به سامانه سیب اشاره کرد. او توضیح داد که افراد مبتلا در صورت جابه‌جایی در شهر، ابتدا تذکر سامانه ۴۰۳۰ را دریافت می‌کنند، اگر باز هم قرنطینه را رعایت نکنند جریمه‌های سختی در انتظار آنهاست و از ورود این افراد به راه آهن، هواپیما و اداره‌ها نیز ممانعت می‌شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به اینکه رانندگان اسنپ و تپسی مبتلا به کرونا، از همین طریق شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شده است، گفت که افراد مبتلا به مدت ۱۴ روز نمی‌توانند سفر کنند و باید در قرنطینه بمانند.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، از جمله نخستین مقامات دولتی بود که به این موضوع اشاره کرد. او چندی پیش در توئیتر نوشت که ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند.

این مقام دولتی توضیح داد که کد ملی مسافران با کدملی بیماران تطابق داده می‌شود و بیماران امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را ندارند.

ممانعت از سفر چند بیمار کرونایی با هواپیما!

بهره‌گیری از این سامانه اما با توئیت‌های روز گذشته محمدجواد آذری‌‌جهرمی، وزیر ارتباطات وارد فار جدیدی شد.

او در چند توئیت‌ تاکید کرد که از روز جمعه ۳۰ آبان، همه مسافران هواپیما و قطار بین شهری، بر مبنای بانک اطلاعاتی مبتلایان به ‫کرونا پایش و از سفر افراد مبتلا جلوگیری می‌شود. در مورد مسافرانی که قصد استفاده از اتوبوس را دارند نیز این فرایند از سه‌شنبه، چهارم آذر کلید می‌خورد. ‬

در شرایطی که متخصصان ماه‌هاست از اهمیت قرنطینه مبتلایان به این ویروس می‌گویند، نکته عجیب توئیت او شاید آنجا باشد که نوشته است، همان دیروز چند مسافر مبتلا به کرونا، از فرودگاه به خانه بازگردانده شده‌اند.

البته آذری‌جهرمی دیروز علاوه بر این توئیت‌ها، کار دیگری را نیز انجام داد؛ آنگونه که روز گذشته خبرگزاری ایرنا گزارش کرد، با حکم او «کمیته ویژه مبارزه با بیماری کرونا» در وزارت ارتباطات تشکیل شد.

این کمیته قرار است، از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای موجود، «برای پایش، مراقبت الکترونیکی افراد در قرنطینه و کنترل اضطراری و آنی بیماران، آموزش و اطلاع‌رسانی هوشمند و دقیق، حمایت از کسب و کارهای در معرض [خطر] و عرضه الکترونیکی محصولات و خدمات سازمان‌های صنعتی و کسب و کارها بهره بگیرند.»

اهمیت حریم خصوصی افراد

اما عملی شدن صحیح چنین طرح‌هایی به چه عواملی بستگی دارد؟ کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است امنیت اطلاعات و حفاظت از حریم خصوصی افراد در اجرای صحیح این طرح اهمیت زیادی دارد.

او در این مورد می‌گوید: اجرای درست هر طرحی به توجه دقیق به عوامل فنی، انسانی و پشتیبانی و وجود تجهیزات و جنبه‌های مالی آن وابسته است.

نقره‌کار می‌افزاید: در مسائل مربوط به فناوری اطلاعات، امنیت داده‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در مورد این طرح نیز، حریم خصوصی افراد اهمیت زیادی دارد و هر اشتباهی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

دلیل تاخیر؛ از نبود هماهنگی تا کمبود بودجه

او در پاسخ به این پرسش که چرا دولت تا این حد دیر به فکر اجرای چنین طرحی افتاده است، می‌گوید: عوامل مختلقی می‌تواند در این امر دخیل باشد؛ از جمله نبود یکپارچگی لازم میان دستگاه‌های مرتبط یا در اولویت نبودن پیشگیری نسبت به درمان.

نقره‌کار، غفلت از تاثیرات مثبت فناوری اطلاعات یا نبود بودجه لازم را از دیگر عوامل احتمالی می‌داند و می‌افزاید: چه بسا که تصور نمی‌شد، شیوع کرونا تا این حد طولانی و تاثیرگذار باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه می‌دهد: بعضی تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شرایط انجام می‌شود و این امر در همه دنیا متداول است. در مورد برخی موضوعات چون کاستی‌های آموزش آنلاین، می‌توان گلایه کرد که چرا در تعطیلات تابستانی فکری به حال آنها نشد. اما مواردی از این دست شاید به هماهنگی و وفاق بیشتری میان دستگاه‌های مختلف نیاز داشت.

به گفته او، حضور اشخاص آشنا با حوزه فناوری در مراکز تصمیم‌گیری مانند ستاد مقابله با کرونا الزامی است؛ چرا که اینگونه افراد می‌توانند راهکارهای فناورانه را برای موضوعات مختلف ارائه کنند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار