راه کار‌هایی برای افزایش قد پس از ۱۸ سالگی

اگر به دنبال افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی هستید، این خبر را بخوانید.

به گزارش رصد روز، غالب ما در سال‌های رشد به حداکثر قد می‌رسیم. اما، آیا می‌توان در سال‌های بزرگسالی قد را افزایش داد؟ به عبارت دیگر آیا افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی ممکن است؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال را بدانید، گزارش زیر را مطالعه کنید. 

چه چیزی قد شما را تعیین می‌کند؟

قد، مانند بسیاری از ویژگی‌های جسمی دیگر، به شدت تحت تأثیر ترکیب ژنتیکی ماست. بیشتر زنان حداکثر قد خود را در سن ۱۶ سالگی به دست می‌آورند، در حالی که برای مردان، قد می‌تواند تا ۱۸ سالگی کماکان رشد کند. فعالیت‌های روزمره مانند از بین رفتن غضروف نیز می‌تواند باعث نوسانات قد شود، حتی اگر کم باشد.

جدا از اینها، باقی موارد تعیین کننده قد و رشد شما به عوامل محیطی خارجی بستگی دارد. این عوامل شامل غذایی که می‌خورید، رژیم اصلی‌تان و فعالیت بدنی که دنبال می‌کنید، می‌شود.

بسیاری از مردم بر این باورند که برخی از غذا‌ها و تمرینات ورزشی ممکن است بتوانند تغییری در رشد قد شما ایجاد کنند؛  اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما بسیاری از محققان، طی سال‌ها مشاهده کرده‌اند که تفاوت‌های تغذیه‌ای و ارتقا سبک زندگی می‌تواند روی رشد قد آدم‌ها تاثیر داشته باشد.

رشد قد در سال‌های نوجوانی

اگرچه هیچ راه حل جادویی برای افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی وجود ندارد، اما برخی اقدامات اصلاحی وجود دارد که می‌توانید در سال‌های نوجوانی و پیش از رشد کامل برای به حداکثر رساندن رشد انجام دهید.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای رشد خوب ضروری است. اطمینان حاصل کنید که از طریق رژیم غذایی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، ویتامین B۱۲ و ویتامین D را دریافت می‌کنید. پروتئین همچنین ماده مهم دیگری برای رشد است.

نوجوانان در طی سال‌های نخست باید روی تحرک بدنی تمرکز کنند. ورزش، تمرین یا فعالیت‌های هوازی ساده به مدت ۴۵ دقیقه در روز، به شما کمک زیادی می‌کند، باعث رشد قد می‌شود و مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد.

خواب نیز جنبه مهمی دارد که نباید آن را دست کم گرفت. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است رشد کند یا سطح هورمونی ضعیفی داشته باشند.

بسیاری از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف سیگار توسط مادران در دوران بارداری می‌تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد و تراکم توده استخوانی را در سال‌های نوجوانی کاهش دهد.

افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی

باز هم، یادآوری این نکته مهم است که هیچ رژیم یا ورزشی به طرز جادویی به افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی کمک نمی‌کند.

ممکن است برخی از فعالیت‌های روزمره بر میزان مایعات و غضروف‌ها تأثیر بگذارند  و قد شما را کمی افزایش دهد.

با این حال، با رعایت موارد زیر می‌تواند تا حدی به افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی کمک کرد:

۱- حواس‌تان به وضعیت بدن‌تان باشد

اگر ساعات طولانی را پشت میز می‌نشینید یا بیشتر وقت خود را در حالت خمیده می‌گذرانید، واقعاً به خودتان لطف نمی‌کنید.

وضعیت بد بدن باعث می‌شود کوتاه‌تر از حد واقعی به نظر برسید و مهمتر از همه بد نشستن بر منحنی طبیعی و سلامت ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. با بهبود وضعیت بدن‌تان، انجام حرکات کششی، می‌توانید ستون فقرات خود را کشیده‌تر کرده و کمی بلندتر از آنچه که هستید، به نظر برسید.

۲- انجام یوگا ممکن است کمک کند

یوگا مزایای زیادی برای ذهن و بدن شما به همراه دارد. شاید این رشته ورزشی به افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی کمک نکند، اما انجام منظم تمرینات یوگا می‌تواند قدرت عضلانی  ایجاد و از وضعیت خوب بدن پشتیبانی کند. تمرینات تنفسی نیز به همین شیوه کمک می‌کنند.

۳- روی رشد عضلانی تمرکز کنید

ایجاد عضلات محکم برای رسیدن به قد مورد نظر خود در سال‌های رشد اهمیت زیادی دارد. در بزرگسالی نیز مهم است که شما تمرکز خود را بر  افزایش توده عضلانی و بهبود عضلات بگذارید.

با ترکیب مواد غذایی غنی از مواد مغذی و انجام تمرینات مناسب، بر بهبود قدرت و استقامت عضلانی تمرکز کنید.

چگونه می‌توان از کاهش قد جلوگیری کرد؟

پوکی استخوان، تغییر شکل ستون فقرات و سایر عوامل می‌توانند سبب خمیده شدن شما شوند و قدتان کوتاه‌تر به نظر برسد. برای مقابله با این روند، سعی کنید تغذیه مناسب داشته باشید، حرکات مناسب وزنه برداری را انجام دهید، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنید، از مصرف دخانیات خودداری کنید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط