رشد تولید کالاهای مصرفی در قله ۱۸ ماهه

به گزارش رصد روز، بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی کشور، رشد تولید کالاهای مصرفی در آذر ماه امسال حدود ۱۰ درصد برآورد شده است. به طور کلی از ابتدای سال تا کنون روند تولید کالاهای مصرفی صعودی بوده، به گونه ...

به گزارش رصد روز، بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی کشور، رشد تولید کالاهای مصرفی در آذر ماه امسال حدود ۱۰ درصد برآورد شده است. به طور کلی از ابتدای سال تا کنون روند تولید کالاهای مصرفی صعودی بوده، به گونه که از رشد های منفی در دو ماه ابتدایی سال به اعداد کنونی رسیده است. همچنین رشد تولید کالا های سرمایه ای نیز در حدود ۵۰ درصد به ثبت رسیده، بررسی ها نشان می دهد رشد قابل توجه تولید کالاهای سرمایه ای در هشت ماه گذشته به دلیل رشد بالای صنعت ماشین آلات و تجهیزات بوده است. اما بر خلاف کالاهای سرمایه ای و مصرفی، رشد تولید کالاهای واسطه ای روندی نزولی داشته و در پایان پاییز امسال به حدود ۲ درصد رسیده است. این در حالیست که عموما کالاهای واسطه ای کالاهایی صادراتی بوده و از آنجایی که ما در چند ماه گذشته شاهد افزایش نرخ ارز در کشور بوده ایم، انتظار می رفت تولید این دسته از کالا های بالا رود.

رشد تولید اقلام واسطه ای در فروردین ماه امسال پس از گذشت نزدیک به یکسال به بالاتر از ۴ درصد رسید و از اردیبهشت تا شهریور ماه در بین کانال رشد یک تا ۵ درصد قرار داشت که در مهر ماه کمی کاهش پیدا کرده و به حدود ۳ درصد رسیده است. اما رشد تولید کالاهای سرمایه ای در سال جاری روندی کاملا صعودی داشته و از رشد منفی در فروردین ماه به حدود ۵۰ درصد رسیده، این در حالیست که رشد تولید کالاهای سرمایه ای در اقتصاد ایران در سال گذشته بسیار پر نوسان بوده است. تولید صنایع را می توان بر اساس ماهیت و کارکرد محصولات به سه گروه کالا های مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای تقسیم کرد. از آنجایی که عوامل اثر گذار بر روی این کالا ها با همدیگر متفاوت است، طبیعی است که روند های متفاوتی داشته باشند. از این رو بررسی تولیدات در این طبقه بندی ها می تواند به درک عوامل مؤثر بر روند تغییرات تولید کمک کنند. به عنوان مثال کالاهای واسطه ای در ایران عموما کالاهای صادراتی هستند و هر زمان که رشد اینگونه کالاها بالا می روند نشان از رونق گرفتن صادرات در کشور دارند.

IMG_8577

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط