رشد سودآوری تازه در بورس تهران

شرکت سیمان آبیک در سال قبل توانسته بود هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد. به گزارش رصد روز،سهام شرکت سیمان آبیک که عرضه اولیه آن در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد، در حال حاضر به قیمت عرضه اولیه بازگشته است. این شرکت در ماه ...

شرکت سیمان آبیک در سال قبل توانسته بود هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد.

به گزارش رصد روز،سهام شرکت سیمان آبیک که عرضه اولیه آن در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد، در حال حاضر به قیمت عرضه اولیه بازگشته است. این شرکت در ماه های طی شده از سال جاری نشان داده است که فروش محصولات سیمانی در بورس کالا کمک شایانی به سودآوری سیمان آبیک داشته است.

به گزارش اکوایران، شرکت سیمان آبیک مشابه سایر شرکت های سیمانی  بورس تهران  توانسته رشد سود خالص خود را در سال جاری افزایش دهد. این مجموعه در سال ۱۳۴۸ تأسیس و واحد اول آن در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت اسمی ۳۵۰۰ تن کلینکر در روز و واحد دوم با ظرفیت اسمی ۴۰۰۰ تن کلینکر در روز در سال ۱۳۵۸ به بهره برداری رسید. در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ واحد اول با ظرفیت اسمی روزانه ۸۵۰۰ تن در روز بهینه سازی گردید.لذا این شرکت در حال حاضر با توان تحویل روزانه بیش از ۱۳۰۰۰ تن سیمان ، در میان بزرگ ترین کارخانجات سیمان کشور بشمار می آید. شرکت سیمان آبیک به منظور برآورده نمودن نیاز بازار و نیز افزایش توان تولید سیمان در منطقه و کشور و صادرات به کشورهای مختلف اقدام به بهینه سازی و ارتقاء تکنولوژی خط ۱ و ۲ نموده است. طرح افزایش ظرفیت خط ۱ به عنوان بزرگترین طرح افزایش ظرفیت سیمان در ایران و جهان از ظرفیت پایه ۳۵۰۰ تن در روز به ظرفیت نهایی ۸۵۰۰ تن در روز، نیمه دوم سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. همچنین با اجرای فاز دوم بهینه سازی، این شرکت در آینده نزدیک با توان تولید ۱۶۵۰۰ تن در روز کلینکر و بیش از ۱۷۵۰۰ تن سیمان در روز، بزرگترین شرکت تولید سیمان در ایران و خاورمیانه خواهد بود.

فروش ماهانه سآبیک از ابتدای سال ۱۴۰۰

شرکت سیمان آبیک در سال قبل توانسته بود هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد. این شرکت در دوازده ماهه سال قبل متوسط فروش ماهانه ۱۰۱ میلیارد تومانی را پشت سر گذاشته بود که در هفت ماه گذشته از سال جاری، این معیار با افزایش ۵۲ درصدی به ۱۵۴ میلیارد تومان در ماه رسیده است. در هفت ماهه سال جاری، سآبیک با هزار و ۷۵ میلیارد تومان فروش، ۵۴ درصد افزایش فروش را به نسبت ۷۰۰ میلیارد تومان فروش هفت ماهه سال قبل به ثبت رسانده است.

IMG_20221122_175159_707

این شرکت در تمام ماه های سال جاری تونسته است فروش بیشتری به نسبت ماه مشابه در سال قبل داشته باشد که در مرداد ماه با افزایش ۱۵۸ درصدی به اوج خود رسید. بیشترین میزان فروش ماهانه در سال جاری مربوط به تیر مه با ۱۸۳ میلیارد تومان است. سیمان آبیک در چهار ماه اخیر حداقل فروش ۱۶۰ میلیارد تومانی را داشته در حالی که بیشترین میزان فروش ماهانه این شرکت در سال قبل ۱۴۰ میلیارد تومان در شهریور ماه بوده است. این رشد فروش ماهانه سآبیک مسئله دور از ذهنی نیست. شرکت های سیمانی با عرضه محصولات خود در  بورس کالا  و رشد  قیمت سیمان  در سال جاری توانسته اند فروش و نرخ فروش خود را متناسب با بهای تمام شده محصولات و هزینه ها افزایش دهند.

عملکرد مالی و سودآوری شرکت سیمان آبیک

سآبیک در شش ماهه سال جاری درآمد عملیاتی ۹۰۴ میلیارد تومانی داشته که به نسبت ۵۷۱ میلیارد تومان شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۸ درصدی را تجربه می کند. بهای تمام شده درآمد های علیاتی این شرکت با افزایش ۵۶ درصدی به ۴۲۲ میلیارد تومان رسیده که سود ناخالص ۴۸۲ میلیارد تومانی را برای سآبیک به بار آورده است. سآبیک در شش ماهه سال قبل ۶۰ درصد کمتر و تنها ۳۰۰ میلیارد تومان سود ناخالص به دست آورده بود.

 

IMG_20221122_175200_153

هزینه های عملیاتی این شرکت در سال جاری ۳۴ درصد کاهش داشت و هزینه های مالی تنها ۱۱ درصد افزایش یافته است. این شرکت در اطلاعیه شفاف سازی در خصوص صورت های مالی خود اعلام کرده که کاهش هزینه های عملیات به دلیل کاهش فروش صادراتی و در پی آن کاهش هزینه های عملیاتی بوده است و در مورد افزایش سود عملیاتی خود نیز، این تغییر را نشأت گرفته از نرخ های فروش مناسب افزایش عرضه محصولات خود در  بورس  کالا عنوان کرده است. سایر درآمد های غیرعملیاتی این مجموعه در حالی که شش ماهه سال قبل ۴۱ میلیارد تومان بوده در شش ماهه سال جاری با افت ۸۳ درصدی به ۷ میلیارد تومان کاهش یافته است. در نهایت سود خالص شش ماهه سال جاری برای شرکت سیمان آبیک با کسر ۷۴ میلیارد تومان مالیات به ۳۶۹ میلیارد تومان رسید که ۵۵ درصد از سود خالص ۲۳۸ میلیارد تومانی شش ماهه سال قبل بیشتر است.

IMG_20221122_175200_112

سودآوری فصلی سآبیک نشان می دهد که روند حاشیه سود خالص فصلی، برای این مجموعه صعودی است. این شرکت در بهار ۹۹ کمتر از ۲۵ درصد حاشیه سود خالص داشت، اما در بهار امسال حاشیه سود خالص بیش از ۴۱ درصد است. علاوه بر روند صعودی حاشیه سود، درآمد های عملیاتی این شرکت نیز در یک کانال صعودی قرار دارد.روند سود خالص فصلی سآبیک به شدت مشابه درآمد های عملیاتی این مجموعه است که به علت نوسانات کم حاشیه سود سیمان آبیک ایجاد شده است. نکته قابل توجه در سودآوری و درآمد زایی سآبیک فصل پاییز است. این شرکت هر ساله، در فصل پاییز بیشترین درآمد عملیاتی و سود خالص فصلی را درآن سال تجربه می کند که تداوم آن را در سال جاری فروش ماهانه مهر ماه تصدیق می کند. پس بهتر است برای سودآوری این شرکت در صورت های مالی ۹ ماهه و فصل پاییز رشد خوبی را متصور باشیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار