رشد قیمت نفت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی

با ادامه اعتقاد بر پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در بازارهای جهانی، قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز رشد کرد.

به گزارش رصد روز، به گزارش رویترز، از آنجا که کارشناسان بر این باورند گروه اوپک پلاس برای بازگرداندن عرضه بیشتر به بازار از ماه آگوست محتاط خواهد بود، و همچنین انتظار برای پیشی گرفتن رشد تقاضا از عرضه، قیمت نفت برای سومین جلسه معاملاتی متوالی افزایش یافت و در مسیر دستیابی به پنجمین سود هفتگی متوالی قرار گرفت.

 معاملات آتی نفت خام برنت ۶سنت معادل ۰.۱درصد افزایش یافت و به ۷۵دلار و ۶۲سنت در هر بشکه رسید و به سمت رشد ۲.۹درصدی برای هفته جاری حرکت کرد.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۵سنت معادل ۰.۱درصد رشد، به قیمت ۷۳دلار و ۳۵سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که این شاخص نفتی نیز به سود هفتگی ۲.۴درصدی دست یافت.

هر دو قرارداد نفتی روز پنجشنبه در بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ قرار گرفتند.

راویندرا رائو، معاون در بورس کالای کوتاک اذعان داشت: “از آنجا که تقاضا در حالی بهبود می‌یابد که اوپک پلاس عرضه خود را محدود کرده و همچنین ذخایر آمریکا کاهش یافته، انتظارات مواجه شدن بازار جهانی با محدودیت، عامل اصلی حمایت از قیمت نفت خام است.”

به گفته تحلیلگران، همچنین تصویب لایحه زیرساختی ایالات متحده که خوش‌بینی به چشم‌انداز تقاضای انرژی را افزایش داد، قیمت نفت روز جمعه پشتیبانی شد.

از طرفی، همه نگاه‌ها به سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) بوده که قرار است در تاریخ ۱جولای برای بحث در خصوص کاهش بیشتر محدودیت‌های عرضه خود جلسه‌ای برگزار کنند.

ویوک دهار، تحلیلگر کالا اظهار کرد: “بازار مطمئنا حرکتی خواهد داشت … و این واقعا در دستان اوپک پلاس است.”

به گفته تحلیلگران، در سمت تقاضا، فاکتورهای اساسی که اوپک پلاس باید در نظر بگیرد، رشد قابل توجه تقاضا در ایالات متحده، اروپا و چین که با عرضه واکسن کووید-۱۹ و بازگشایی اقتصاد تقویت شده، و از طرفی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سایر نقاط جهان است.

مارگارت یانگ، استراتژیست در DailyFX مستقر در سنگاپور گفت: “من فکر می‌کنم اوپک پلاس، افزایش تولید خود از ماه آگوست به بعد برای تنظیم تقاضای فزاینده را بدون ایجاد نوسانات قیمتی قابل توجه تنظیم کند.”

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی کرده‌اند که با افزایش جزئی ۵۰۰هزار بشکه در روز در ماه آگوست، به بازگرداندن ۲.۱میلیون بشکه در روز به بازار از ماه می تا جولای اضافه کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار