رشد ۴۰ درصدی ارزش معاملات بورس کالا

در هفته منتهی به (۳۱ اردیبهشت ماه) ۸۶۱ هزار و ۷۹۳ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب رشد ۳۶ و ۴۰ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد...

به گزارش رصد روز، طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۵۱۸ هزار و ۷۹۳ تن انواع کالا به ارزش ۷۷ هزار و ۸۳۱ میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار ۳۹۹ هزار و ۲۶۹ تن فولاد، یک هزار و ۱۲۰ تن مس، ۲ هزار و ۶۸۰ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۲۴ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۰۶ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن، ۴۸۰ تن روی، ۱۰۰ تن سرب، ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۴ کیلوگرم شمش طلا معامله شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۳۳۸ هزار و ۳۶۳ تن انواع کالا به ارزش ۴۴ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال به فروش رسید.

رشد ۴۰ درصدی ارزش معاملات بورس کالا

در این تالار ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۸۸ هزار و ۸۶۸ تن قیر، ۸۰ هزار و ۲۵۵ تن مواد پلیمری، ۳۸ هزار و ۴۳۷ تن مواد شیمیایی، ۴۳ هزار تن لوب کات، ۳ هزار و ۶۹۱ تن روغن پایه، ۶۰ تن آرگون و یک هزار و ۲۰۰ تن گوگرد معامله شد.

همچنین چهار هزار و ۴۲۳ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

بررسی عملکرد بورس کالای ایران در سال ۹۹ بیانگر آن است که با وجود همه سختی‌های اقتصادی در این سال و سایه برخی چالش‌ها از جمله قیمت‌گذاری دستوری در چند برهه زمانی، اما اقدامات توسعه‌ای مهمی در این بازار رقم خورده است.

در کنار فعالیت‌های موفقیت آمیز بورس کالا در سال ۹۹، مهمترین چالش تهدیدکننده بورس کالا در سال جاری، موضوع مطرح شده از سوی وزارت صنعت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس کالا بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی مسوولان همراه بود، در نهایت این موضوع با صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و دارایی و مخالفت آن‌ها با قیمت‌گذاری دستوری بار دیگر به باد فراموشی سپرده شد و به مرحله اجرا نرسید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار