روادید ایران و عراق برای سفرهای هوایی لغو شد

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، مجوز لغو روادید بین ایران و عراق صادر شده است اما فعلاً لغو روادید در سفرهای هوایی صورت می‌گیرد.

به گزارش رصد روز، علیرضا رشیدیان، درباره راه‌اندازی مجدد کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات، بیان کرد: هنوز تاریخ اعزام کاروان‌های زیارتی مشخص نشده است اما با توجه به تجربه ایام اربعین و مجوزی که پیش از این ایام از ستاد ملی کرونا دریافت کردیم برای اعزام محدود و مدیریت‌شده زائران پیگیر هستیم تا بتوانیم با شروطی که وزارت بهداشت و درمان به ما اعلام کرد ظرفیتی برای اعزام زائران ایرانی فراهم کنیم.

وی افزود: ما از طرف عراقی درخواست موافقت با اعزام روزانه هزار زائر را داشته‌ایم و برای این امر بسته‌های متعددی توسط دفاتر زیارتی ارائه خواهد شد؛ در واقع ظرفیت بالقوه‌ای برای زائران از هتلها و محل‌های اقامت دارای استانداردهای لازم، سیستم تغذیه، تدارکات و شرکتهای حمل‌ونقل که می‌توانند خدمات استانداردی به ما ارائه کنند، مشخص کرده‌ایم و قرار است دفاتر زیارتی با توجه به هزینه و سلیقه متقاضی بسته‌های زیارتی را ارائه کنند.

بسته‌های زیارتی متنوعی ارائه می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بنابراین بسته‌های زیارتی متنوعی ارائه خواهد شد و تمرکزی که در گذشته بر شمسا وجود داشت دیگر به آن صورت وجود ندارد و دفاتر زیارتی می‌توانند جذب زائر کنند، البته این دفاتر صرفاً می‌توانند از نیروهای کارگزاری دارای مجوز استفاده کنند تا سلامت و استاندارد بودن خدمات حفظ شود.

به‌گفته وی برای بیمه نیز که یکی از الزامات سفرهای خارجی است بیمه مناسبی به‌صورت فراگیر طراحی شده است و خدمات بهداشتی و درمانی نیز توسط هیئت پزشکی تأمین خواهد شد.

اعزام کاروانی زائران قطعی است

رشیدیان خاطرنشان کرد: اعزام کاروانی زائران قطعی و مقدمات کار در حال انجام است اما تاریخ آن مشخص نیست زیرا باید هتلها، سیستم حمل‌و‌نقل، آشپزخانه‌ها و… آماده شوند، در ادامه روند متناسب با خواسته زائر بسته‌های زیارتی در دفاتر ارائه خواهد شد. تلاش ما در سازمان حج ایجاد ظرفیت برای زیارت سهل توأم با امنیت، سلامتی و بهره‌های فرهنگی و معنوی است.

وی درباره لغو روادید نیز گفت: طبق آنچه الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر خود به تهران اعلام کرد قرار است لغو روادید فعلاً در مسیرهای هوایی صورت گیرد اما برای مرزهای زمینی روادید برقرار است البته این امر هنوز اجرایی نشده یعنی هنوز اولین زائر بدون روادید وارد عراق نشده است اما هم مجوز آن وجود دارد و هم می‌توان امیدوار بود که با ازسرگیری اعزام‌ها روادید از مرزهای هوایی لغو شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره پایه هزینه پرداختی سفر زائران نیز گفت: بنا بر این است که بتوانیم بسته‌های مختلفی از طریق دفاتر زیارتی متناسب با توان مالی و زمانی زائران ارائه کنیم. ممکن است یک فرد سفر هوایی در یک هتل چندستاره یا حسینیه‌های استاندارد با فضایی ساده را دو یا ۱۵ روز انتخاب کند بنابراین با توجه به تنوع بسته زیارتی نمی‌توان قیمت دقیقی به‌عنوان پایه هزینه اعلام کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار