روش‌های جدید مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

برای مشاهده سوابق بیمه به طور معمول از چهار روش مراجعه حضوری، مراجعه به سامانه سوابق سازمان تامین اجتماعی، استفاده از کد USSD و بهرگیری از نرم افزار سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌شود. به گزارش رصد روز، ​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اج...

برای مشاهده سوابق بیمه به طور معمول از چهار روش مراجعه حضوری، مراجعه به سامانه سوابق سازمان تامین اجتماعی، استفاده از کد USSD و بهرگیری از نرم افزار سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌شود.

به گزارش رصد روز، ​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود.

مشاهده و اطلاع از سوابق بیمه یکی از دغدغه‌های همه بیمه شدگان مخصوصاً افراد کارمند و کارگر است. در برخی موارد مشاهده شده است که کارفرما به دلایل مختلف مدتی از پرداخت بیمه کارکنان خود خودداری کرده و همین امر مشکلاتی را برای شخص بیمه شده ایجاد کرده است. به همین دلیل مشاهده و اطلاع از سوابق بیمه برای بسیاری از بیمه شدگان امری ضروری تلقی می‌شود؛ اما چگونه می‌توان به سوابق بیمه و جزئیات آن دست یافت و آن‌ها را مشاهده کرد. خبر خوب این است که روش‌های مختلفی برای مشاهده سوابق بیمه وجود دارد که بیمه شدگان با استفاده از یکی از این روش‌ها می‌توانند به‌سادگی سوابق بیمه خود را مشاهده کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این روش‌های ساده مشاهده سوابق بیمه را به شما معرفی کنیم.

همه افراد وقتی برای استخدام به یک شرکت یا اداره می‌روند، یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن اهمیت می‌دهند، وضعیت بیمه است. افراد می‌خواهند بدانند اگر در این شرکت یا اداره استخدام شوند، بیمه می شوند؟ اگر می‌شوند، شرایط آن چگونه است؟ چه مقدار پول باید بابت آن بپردازند؟ بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف‌اند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده (کارگر) به سازمان هستند و کارفرما مکلف است موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده (کارگر) را کسر کند، سهم خود را به آن اضافه و به سازمان تأدیه کند. کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است و ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما و هفت درصد باقی‌مانده نیز سهم کارگر است که هر سال مبلغ آن مشخص می‌شود. در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند، شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود.

در واقع منظور از سابقه بیمه مدت زمانی است که فرد در محل کارش مشغول به کار است و کارفرما برای او بیمه رد کرده است. فرد بیمه (کارگر) وقتی در محلی مشغول به کار می‌شود، سوابق پرداخت بیمه او در سازمان تأمین اجتماعی ثبت می‌شود و این سوابق همیشه در دسترس و قابل استعلام است. همچنین وقتی فرد در طول دوران کاری خود در مکان‌های مختلفی مشغول به کار شود، این سوابق ثبت می‌شود و قابل استعلام است؛ بنابراین فرد چه در صورت نیاز داشتن به سابقه کاری برای شغل جدید و چه برای بازنشستگی خود می‌تواند از این سوابق بیمه بهره ببرد.

سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۱۴ میلیون بیمه‌پرداز و۲ میلیون مستمری بگیر و بازنشسته بزرگ‌ترین سازمان خدمات‌رسان کشور به شمار می‌رود و همین امر سبب شده است که مراجعه کنندگان زیادی متوجه این سازمان شوند. همین کثرت بالای ارباب رجوع سبب شده است تا خدمات مختلف این سازمان ازجمله سوابق بیمه با روش‌های مختلفی ارائه شود تا بتوان پاسخ این حجم عظیم از مراجعات را داد. این روش‌های مختلف مشاهده سابقه بیمه سازمان تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

۱. مشاهده سابق بیمه با مراجعه حضوری به کارگزاری‌های بیمه

با مراجعه به شعب کارگزاری‌های تامین اجتماعی می‌توانید درخواست دریافت سوابق بیمه تأمین اجتماعی خود را به واحد مربوطه بدهید و آن را دریافت کنید. این روش از قدیمی‌ترین و طاقت‌فرساترین روش‌های مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی است و باید ساعت‌ها در صف انتظار ایستاد. پس توصیه می‌کنیم از روش‌های دیگری که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید.

۲. مشاهده سابقه بیمه با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی و کد ملی

به منظور مشاهده سوابق بیمه‌پردازی خود باید به سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. باید توجه داشته باشید که همه کاربران برای ورود به سامانه مشاهده سابق بیمه‌پردازی خود در سایت سازمان تامین اجتماعی باید کد کاربری و رمز عبور داشته باشند. در صورتی که قبلا در این سایت ثبت نام کرده باشید، با مراجعه به سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی و وارد کردن نام کاربری (که همان کد ملی فرد است) و رمز خود به‌سادگی سوابق بیمه خود را مشاهده کند.

اگر تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، برای مشاهده سوابق بیمه خود در قدم اول باید فرآیند ثبت نام‌تان را انجام بدهید. برای این کار مراحل ذیل را دنبال کنید:

ــ ابتدا وارد بخش سوابق سایت سامانه تامین اجتماعی (https://sabeghe.tamin.ir) شوید و با کلیک روی دکمه ثبت‌نام به مرحله بعد وارد شوید.

ــ در مرحله ثبت‌نام وارد پنجره جدیدی می‌شوید که از شما می‌خواهد اطلاعات درخواستی را وارد کنید. در کادر نخست کد ملی و در کادر بعدی شماره همراه خود را وارد می‌کنید؛ سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. دقت کنید که حتما شماره خودتان را وارد کنید. در صورتی که شماره تلفن همراه وارد شده متعلق به شخص شما (بیمه شده) نباشد؛ نیاز است شخص بیمه شده پس از طی همه مراحل ثبت‌نام با در دست داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

ــ در گام بعد برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی فرایند ثبت‌نام در سامانه سابقه بیمه را با پر کردن فرم مشابه شکل زیر تکمیل کنید. توجه داشته باشید که کلیه اطلاعات هویتی باید مطابق با اطلاعات کارت ملی و شناسنامه بیمه شده باشد. همچنین گزینه‌ها باید با حروف فارسی تکمیل شود. درصورتی که شماره شناسنامه شما دارای رقم صفر در ابتدای آن است، در فرم زیر رقم صفر ابتدایی را وارد نکنید.

ــ در مرحله بعد با سه قسمت مواجه خواهید شد که در ابتدا باید آدرس ایمیل خود را وارد کنید. سپس در قسمت دوم باید رمز مورد نظر خود را وارد کنید. توجه داشته باشید به هنگام وارد کردن رمز انتخابی خود باید صفحه کلید خود را به حالت انگلیسی (EN) برگردانید. رمز شما نباید کم‌تر از ۸ کاراکتر باشد و بهتر است که از کاراکتر‌های متفاوت همچون ترکیبی از اعداد و حروف استفاده کنید. در انتها نیز باید به سه سوال امینتی پاسخ بدهید و به مرحله بعد بروید. هنگام وارد کردن جواب سوال امنیتی توجه داشته باشید که جواب‌ها نباید یکسان باشد.

ــ پس از ورود به مرحله بعد صفحه‌ای مانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید که تمام اطلاعات وارد شده در مرحله‌های پیشین به شما نمایش داده می‌شود. در صورت وجود خطا یا مغایرت با اطلاعات شناسنامه گزینه مرحله قبل را انتخاب کنید و موارد اشتباه را تصحیح کنید. در صورت بازبینی کامل و تایید صحت آنها روی دکمه تایید و ارسال درخواست کلیک کنید. در نهایت بعد از کلیک روی دکمه ثبت‌نام پیامی برای شما به نمایش در می‌آید که اطلاعات شما ثبت شده و در حال بررسی است و از شما می‌خواهد که برای دریافت نتیجه منتظر پیامک بمانید.

ــ پیامک در صورت فعال‌سازی حساب کاربر: «جناب آقای/سرکار خانم؛ به سیستم‌های متمرکز سازمان تأمین اجتماعی خوش آمدید. حساب کاربری شما فعال گردید».

ــ پیامک در صورت فعال نشدن حساب کاربری: جناب آقای/سرکار خانم؛ ثبت نام شما تائید شد، جهت فعال سازی حساب کاربری با در دست داشتن مدارک هویتی به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمائید.

ــ پیامک در صورت مغایرت اطلاعات هویتی: اطلاعات هویتی وارد شده تو سط شما با پایگاه مرجع مطابقت ندارد، میتوانید مجدداً ثبت نام نمائید. چنانچه از صحت اطلاعات ثبت شده اطمینان دارید با در دست داشتن مدارک هویتی خود به نزدیکترین شعبه مراجعه فرمائید. چنانچه در زمان ورود اطلاعات اشتباهی از طرف شما صورت گرفته میتوانید مجدداً اقدام به ثبت نام نمائید. چنانچه پس از گذ شت ۴۸ ساعت از زمان ثبت نام پیامکی مبنی بر فعال سازی یا عدم فعال‌سازی حساب کاربری خود دریافت نکرده‌اید، مجدداً اقدام به ثبت نام کنید.

ــ در صورتی که ثبت‌نام شما در سایت سوابق بیمه موفقیت آمیز بوده است، برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی دوباره وارد سایت سازمان تامین اجتماعی شده و این بار با ارائه نام کاربری (کدملی) و گذرواژه‌ای که در هنگام ثبت‌نام انتخاب کرده‌اید، به پنل سوابق بیمه خود وارد شوید.

۳. مشاهده سوابق بیمه با استفاده از کد USSD

برای استعلام آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی برای تمام اپراتورها کد #۱۴۲۰*۴* را شماره‌گیری کنید. طبق منوی پیش رو برای استعلام بیمه عدد ۱ را شماره‌گیری کنید. می‌توانید کد ussd را به صورت کامل #۱*۱۴۲۰*۴* در گوشی خود شماره‌گیری کنید؛ سپس کد ملی خود را وارد کنید.

ــ در ادامه برای مشاهده سوابق بیمه‌ای خود یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. برای مثال برای مشاهده آخرین سابقه خود عدد ۱ را شماره‌گیری کنید؛ سپس با وارد کردن کد ملی می‌توانید از آخرین وضعیت خود در سامانه بیمه تامین اجتماعی آگاه شوید و سوابق خود را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفنی که با آن شماره‌گیری می‌کنید، حتما باید با شماره تلفن کاربری شما در سامانه تامین اجتماعی یکسان باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید استعلام بیمه را دریافت کنید.

۴. مشاهده سوابق بیمه با استفاده از اپلیکیشن تامین اجتماعی من

راه دیگر مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی استفاده از اپلیکیشنی است که سازمان تامین اجتماعی آن را در اختیار همه افراد قرار داده است، با دانلود و نصب این اپلیکیشن روی موبایل خود در هر زمان می‌توانید از سوابق بیمه‌ای خود اطلاع پیدا کنید. در این اپلیکیشن علاوه‌بر مشاهده سوابق خود می‌توانید خدماتی همچون فیش حقوق مستمری، نوبت‌دهی اینترنتی، برگ پرداخت حق بیمه و… را نیز دریافت کنید. برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانید به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط