روش های آسان برای درمان گرگرفتگی در یائسگی

خیلی از زنان در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند این عارضه باعث کلافگی و آزار زنان می شود گیاهانی وجود دارند که می توانند گرگرفتگی را درمان و رفع کنند.

 به گزارش رصد روز، یائسگی، به عنوان یک پایان طبیعی دوره قاعدگی و باروری در زنان تعریف می شود، این فرآیند بیولوژیکی، در هر زن اتفاق می افتد و یک تغییر طبیعی محسوب می شود و یک بیماری یا اختلال نمی باشد. زن ها پس از رسیدن به یک سن خاص، تخمدان هایشان تولید تخمک را متوقف می کند و ترشح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون کاهش می یابند، که نقش اساسی در قاعدگی و باروری زنان دارند ؛ در این زمان، به تدریج قاعده چرخه های قاعدگی بی نظم و در نهایت متوقف می شوند.

درمان گرگرفتگی

یائسگی زمانی تایید می شود که یک زن برای ۱۲ ماه متوالی هیچ عادت ماهانه ای نداشته باشد. طبق یافته ها و مشاهدات، این روند معمولاً بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می افتد و متوسط آن ۵۱ سالگی است، اما بعضی از زنان ممکن است در سن ۴۰ سالگی وارد یائسگی شوند.

در بعضی از موارد ممکن است که یائسگی به دلیل روش های پزشکی ، مانند:هیسترکتومی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا وضعیت نارسایی اولیه تخمدان ایجاد شود.

در طی گذر از یائسگی، میزان نوسانات استروژن و پروژسترون چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت گفتیم می تواند علائمی از قبیل گرگرفتگی، عرق های شبانه، پاهای خسته، بی خوابی، افسردگی، خشکی واژن، مشکلات مثانه، ریزش مو، خشکی پوست، دردسینه، نوسانات خلقی و مشکلات حافظه را ایجاد کند.

اکثر زنان به درمان علائم یائسگی نیاز ندارند، زیرا به خودی خود از بین می روند، با این حال اگر شما با وجود این علائم احساس ناراحتی می کنید، راه های بسیار زیادی برای مقابله با آن وجود دارد.

*راه های پیشگیری و درمان علائم یائسگی به خصوص گرگرفتگی

۱. درمان گیاهی گرگرفتگی با دانه های کتان:

دانه های کتان، یک درمان خوب برای علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی است. دانه های کتان دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، که به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند.

یک قاشق غذاخوری از دانه های کتان آسیاب شده را دو یا سه بار در روز با مقدار زیادی آب مصرف کنید، همچنین می توانید تخم کتان را روی سوپ، سالاد و یا کوکی ها بپاشید و میل کنید.

۲. سرکه سیب مناسب درمان گرگرفتگی:

سرکه سیب یک درمان مردمی برای از بین بردن گر گرفتگی دوران یائسگی است. یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و هر روز صبح برای سم زدایی و کمک به تنظیم هورمون ها آن را بنوشید.

گرگرفتگی زنان طب سنتی

گرگرفتگی را به روش طب سنتی درمان کنید

۳. درمان طبیعی گرگرفتگی یائسگی با سویا:

سویا و محصولات سویا در درمان بسیاری از علائم یائسگی موثر خواهد بود ایزوفلوران وفلاون روغن هایی که در محصولات سویا وجود دارند به کاهش سطح هورمون کمک می کند و برخی از فعالیت های استروژنیک دارند سعی کنید در طول روز دو لیوان شیر سویا بنوشید همچنین می توانید مقداری از سویا را در نون مصرفی روزانه خود داشته باشیم و در نهایت از محصولات سویا در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید.

۴. ویتامین E برای رفع و درمان گرگرفتگی:

مطالعات بالینی نشان داده است که ویتامین E، به عنوان یک جایگزین برای استروژن عمل می کند و به نوبه خود به تنظیم و کنترل گرگرفتگی کمک می کند، همچنین کاهش خشکی واژن و تنظیم ضربان قلب کمک می کند و همچنین به کاهش خشکی واژن و تنظیم ضربان قلب را به همراه دارد.

در بخش سلامت نمناک اشاره شده است که استفاده موضعی از روغن ویتامین E به واژن به بهبود روانکاری کمک خواهد کرد، روزانه ۶۰۰ IU از ویتامین E را برای کاهش گرگرفتگی مصرف کنید، یک کپسول۲۰۰ IU را قبل از هر وعده غذایی خود مصرف کنید.

۵. کوهوش سیاه مناسب درمان گرگرفتگی:

کوهوش سیاه برای گرگرفتگی ها و عرق های شبانه یک درمان قدیمی محسوب می شود، در یک مطالعه بین ۷۰۴ زن، ۴۹ درصد از کسانی که عصاره کوهوش سیاه را مصرف می کردند در طی چند روز علائم یائسگی در آنها به طور کامل بهبود پیدا کرد.

دلیل آن این است کوهوش سیاه به عنوان یک فیتو استروژن عمل می کند، همچنین حاوی مقدار کمی اسید سالیسیلیک است که دارای خواص ضد التهابی می باشد و تسکین دهنده درد است.

کوهوش سیاه، همچنین به کاهش احساس افسردگی کمک خواهد کرد. شما می توانید آن را در بسیاری از مدل ها، مانند:کپسول، قرص یا مخلوط با آب مصرف کنید. در مورد چگونگی مصرف آن همیشه با پزشک خود مشورت نمایید.

توجه:زنان مبتلا به بیماری کبد نباید از کوهوش سیاه استفاده کنند.

۶. تاثیر دارچین بر درمان گرگرفتگی:

دارچین توسط گیاه شناسان چینی برای کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو و درمان افسردگی استفاده می شده است. دارچین همچنین از ماهیچه های مثانه محافظت می کند و برای زنان یائسه بسیار مفید می باشد.

با اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی خود، از پاهای خسته که در طی یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد، خلاص شوید. ۲ قاشق غذاخوری دارچین را به یک سطل آب گرم اضافه کنید و پای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید و به طور منظم این کار را انجام دهید.

۷. طب سوزنی برای درمان گرگرفتگی:

طب سوزنی در زمان های قدیم برای تعادل بدن مورد توجه قرار می گرفته است. همچنین بعضی از علائم یائسگی به خصوص گرگرفتگی و اضطراب را تسکین می دهد، اگر شما علاقه مند به انجام طب سوزنی هستید درباره

آن با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید به نحوه احسنت انجامش دهید. مدت درمان طب سوزنی، از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

طب سوزنی زنان یائسه

درمان های عالی و موثر مناسب گرگرفتگی یائسگی

۸. یوگا برای درمان گرگرفتگی یائسگی:

علائمی مانند نوسانات خلقی، اختلال در خواب، عرق شبانه و گرگرفتگی می تواند تا حد زیادی توسط تمرین یوگا کاهش پیدا کند. در کلاس یوگا یک یا دو بار در هفته برای به دست آوردن مزایای بیشتر،ثبت نام کنید.

اگر یوگا برای شما ورزش جدید است، بهتر است که ابتدا نحوه عملکرد و تکنیک های تنفس مناسب را یاد بگیرید.

۹. درمان گرگرفتگی با ورزش:

ورزش کردن منظم علائم یائسگی را کاهش نمی دهد، اما می تواند در از بین بردن استرس، بهبود خلق و جلوگیری از کاهش شناختی و بهبود کیفیت زندگی بسیاری از زنان موثر باشد.

همچنین می تواند برخی از مشکلات خواب که بسیاری از زنان در دوران یائسگی آن را تجربه می کنند، کاهش دهند. کارشناسان توصیه می کنند حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت ورزشی داشته باشید و این کار را در بیشتر روزهای هفته تکرار کنید.

هدف این است که حداقل دو ساعت و نیم از فعالیت های هوازی متوسط را در طول یک هفته انجام دهید. تمرینات تقویت عضلانی را دو روز در هفته تکرار کنید، تنفس عمیق، کشش و تمرینات لگن را نیز توصیه می کنند.

۱۰. برای درمان گرگرفتگی بدنتان را خنک نگه دارید:

گرگرفتگی یکی از شایع ترین علائم یائسگی است، مهم است که آنها را مدیریت کنید، زیرا منجر به ضعف خواب می شود که همین خود موجب کاهش کیفیت زندگی شود و حتی ممکن است علائم افسردگی را بدتر کنند.

برای مقابله با گرگرفتی، باید اقداماتی را جهت کاهش عرق کردن و دمای بدن خود انجام دهید. لباس های کم بپوشید، به طوری که اگر یکدفعه احساس گرگرفتگی داشتید، بتوانید تعدادشان را کم کنید.

از لباس های پشم، ابریشم و دیگر پارچه های غیر تنفسی که در گرما به تن می چسبند و دمای بدن را افزایش می دهند، اجتناب کنید و در عوض، لباس های جنس الیاف مانند پنبه ای یا نخی را بپوشید که اجازه می دهد هوا بیشتر از طریق آنها جریان یابد.

در صورت ممکن در یک اتاق سرد و تهویه مطبوع بخوابید، اگر شما یک سیستم تهویه مطبوع ندارید، با یک پنجره باز یا با استفاده از فن اتاقتان را خنک نگهدارید.

برای حفظ درجه حرارت بدن خود، تنفس عمیق را تمرین کنید.برای تنظیم درجه حرارت داخلی بدنتان، آب بیشتری بنوشید.

اگر در معرض نور خورشید قرار گرفتید، از آفتاب گرفتن یا نشستن در یک سونا اجتناب کنید.از خوردن غذاهای گرم و تند، که ممکن است باعث شود بیشتر عرق کنید، اجتناب کنید.

۱۱. تاثیر تنفس عمیق در درمان گرگرفتگی:

علائمی مانند اختلال در خواب، عرق شبانه و گرگرفتگی می تواند تا حد زیادی با تمرین تنفس عمیق کاهش یابد. تنفس عمیق همچنین باعث کاهش سطح استرس و کمک به کاهش اضطراب و تنش می شود.وقتی عمیق نفس عمیق بکشید، پیامی به مغز شما می فرستد تا آرام شود و آرامش یابد.

برای انجام تنفس عمیق، به پشت دراز بکشید، اگر در جایی هستید که امکان نشستن ندارید، دستهایت را در کنار بگذارید و ماهیچه هایتان را ریلکس کنید و از بینی به طور عمیق نفس بکشید و ریه هایتان را از هوا پر کنید و بعد از ۵ ثانیه آن را به بیرون بدهید، سه ثانیه بعد دوباره این کار را تکرار کنید و این کار را به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید.

۱۲. خواص درمانی جینسینگ برای گرگرفتگی:

جینسینگ یک گیاه موثر است که می تواند به درمان علائم یائسگی کمک کند، همچنین به شکل پودری خشک و یا ریشه آن موجود است، که می توانید آن را به عنوان چای دم کنید.

همچنین به عنوان مکمل قرص یا کپسول یا عصاره مایع نیز موجود می باشد. قبل از مصرف مکمل، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

نکته: اگر شما از بیماری قلبی، فشارخون یا دیابت رنج می برید یا داروهای کاهش دهنده خون را مصرف می کنید، از مصرف جنسینگ اجتناب کنید.

گیاهان مفید برای گرگرفتگی

درمان های خانگی گرگرفتگی در دوران یائسگی

۱۳. درمان گرگرفتگی با شبدر قرمز:

شبدر قرمز یکی دیگر از گیاهان موثر برای مدیریت علائم یائسگی است، این گیاه شامل ایزوفلاوون های گیاهی می باشد که دارای خواص استروژنی هستند و به کاهش گرگرفتگی کمک می کند.

برای به دست آوردن بهترین نتایج از چای شبدر قرمز استفاده کنید:

یک قاشق چای خوری شبدر قرمز خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، درب آن را بگذارید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بنوشید. در روز دو فنجان از این چای گیاهی را مصرف کنید.

احتیاط: چای شبدر قرمز ممکن است بر روی داروهای دیگر تاثیر بگذارد، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

۱۴. درمان گرگرفتگی با گل ساعتی:

یکی دیگر از گیاهان آرامبخش برای بدن، گل ساعتی میباشد، مطالعات نشان می دهد که برای کاهش اضطراب نیز موثر خواهد بود و به شدت فشار خون بالا، سوزش و مشکلات قلبی مربوط به گرگرفتگی را کاهش می دهد.

۱۵. روغن گل پامچال برای درمان گرگرفتگی:

یک تونیک عمومی برای سلامت باروری زنان است، اثر خنک کنندگی روی پوست دارد و باعث تولید استروژن میشود. با توجه به تعداد زیاد اسید گاما لینولنیک و افزایش تولید پروستاگلاندین می تواند به عنوان یک تنظیم کننده خواب نیز عمل کند.

۱۶. درمان گرگرفتگی با گیاه مریم گلی:

سعی کنید که چند فنجان چای ارگانیک مریم گلی را در طول روز بنوشید، که باعث هضم آسان، درمان اسهال و سردرد نیز خواهد شد، علاوه بر این برای گرگرفتگی نیز بسیار مفید است.

۱۷. تاثیر ویتامین C بر درمان گرگرفتگی:

بعضی از زنان متوجه شده اند که بیوفلاوانوید ها در ویتامین C یافت می شود که می تواند گرگرفتگی را کاهش دهد.

ویتامین سی

نکات اضافی برای درمان گرگرفتگی یائسگی زنان:

– سعی کنید متوجه شوید که چه چیزهایی باعث گرگرفتگی می شود و تا حد ممکن از آنها اجتناب کنید.

-برای کاهش گرگرفتگی و عرق شبانه یک لیوان آب سرد بنوشید و با نوشیدن آب به میزان کافی بدنتان را هیدراته کنید.

– پس از مشورت با پزشک خود مکمل های ویتامین B را مصرف کنید.

-سعی کنید بدن خود را تا ۱۵ دقیقه صبح زود به نور آفتاب برسانید، تا در آن زمان ویتامین D دریافت کنید.

-اگر اضافه وزن دارید سعی کنید که آن را کاهش دهید.

-قبل از خواب از خوردن وعده های غذایی بزرگ اجتناب کنید.

– قبل از خواب چای بدون کافئین یا شیر گرم استفاده کنید.

– به اندازه کافی بخوابید تا به شما کمک کند احساس آرامش داشته باشید.

– برای کاهش ناراحتی واژن، از روان کننده های واژن یا مرطوب کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید.

– برای جلوگیری از افزایش جریان خون در واژن، فعالیت جنسی خود را افزایش دهید.

– سیگار نکشید، زیرا آنطور که قبل از این هم در بخش سلامت نمناک و در بحث بررسی یائسگی گفته شد علائم شما را تشدید می کند، دخانیات می تواند اثرات منفی داشته باشد و در واقع علائم یائسگی را شدید کند، بنابراین سعی کنید از آنها اجتناب کنید.

-چربی های اشباع شده، روغن ها و قندها را از رژیم غذایی خود محدود کنید.

– برای حفظ قدرت استخوان های خود، غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D بیشتری مصرف کنید.

– از حمام رفتن بیش از حد یا شنا کردن که ممکن است باعث خشک شدن پوست و یا تحریک پوستتان شود، اجتناب کنید.

– استرس و اضطراب بیش از حد در زندگی می تواند تاثیر منفی روی سلامت روانی و جسمانی شما داشته باشد، بنابراین سعی کنید که سطح استرس خود را کنترل کنید.

– از غذاهای تند، نوشیدنی های کافئین دار،چربی بالا، قند بالا، که باعث افزایش شدت گرگرفتگی می شود اجتناب کنید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

نمناک

مطالب مرتبط