رویکرد های نوین در بانکداری جامع و ارتباط با سرویس های هوشمند

رویکردهای نوینی که در بانکداری جامع وجود دارد دقیقاً شبیه رویکردهای جدیدی است که در یک هایپرمارکت بزرگ نسبت به یک سوپرمارکت کوچک مشاهده می‌شود...

به گزارش رصد روز، رویکردهای نوینی که در بانکداری جامع وجود دارد دقیقاً شبیه رویکردهای جدیدی است که در یک هایپرمارکت بزرگ نسبت به یک سوپرمارکت کوچک مشاهده می‌شود…

رویکردهای نوینی که در بانکداری جامع وجود دارد دقیقاً شبیه رویکردهای جدیدی است که در یک هایپرمارکت بزرگ نسبت به یک سوپرمارکت کوچک مشاهده می‌شود. شاید کمی این مسئله برای شما گنگ باشد اما توضیحاتی که در ادامه متن برای شفاف کردن موضوع بیان می‌شود به شما کمک می‌کند تا با این موضوع کاملاً آشنا شوید و حتی مزایای این رویکردها در بانکداری جامع را برای دیگران تعریف کنید! از طرفی در این حوزه ی بانکی هوش مصنوعی و سرویس های هوشمند می‌توانند به تسهیل امور و تسریع روند فرایندی این رویکردها کمک قابل توجهی کنند. مواردی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از:

رویکردهای نوین در بانکداری جامع

در ابتدا اجازه دهید یک تعریف واضح اما مختصر در مورد این نوع بانکداری ارائه دهیم: بانکداری جامع سیستمی است که در آن بانک‌ها خدمات مالی گسترده‌ای را متناسب با مشتریان مخصوص هر دسته ارائه می‌دهند. در واقع بانکداری جامع شامل بانکداری خرد، بانکداری شرکتی یا سازمانی، بانکداری تجاری و بانکداری سرمایه‌ای می‌شود و باید این موضوع را در نظر داشت که طبق نیاز هر گروه از مشتریان، خدمات، محصولات و رویکردهای بانک متفاوت است. رویکردهای نوین در این بانکداری شامل انواع خدمات سرمایه‌گذاری و خدمات دیگری است که لیزینگ ها، بیمه یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس نمونه‌ای از این خدمات متنوع هستند. بر این اساس بانک‌ها می‌توانند بر اساس نیاز خود در هر یک از فعالیت‌های مجاز، شرکت کنند و انتخاب این رویکردها بر اساس قدرت مشتریان هر گروه(شرکتی، خرد و …) و استراتژی بانک مشخص می‌شود.

بانکداری خرد همان چیزی است که ما به صورت عمده آن را مشاهده می‌کنیم. مشتریان این نوع بانکداری عموم مردم هستند که تراکنش‌های مالی روزمره خود را انجام می‌دهند. در این بانکداری تمرکز بر روی بهره‌وری بیشتر با رویکرد کاهش هزینه است به همین دلیل بانکداری الکترونیک توانسته یکی از رویکردهای مؤثر در این قسمت از بانکداری جامع باشد.

شرکت‌های حقوقی جزء مشتریان بانکداری شرکتی به حساب می‌آیند و بانک‌ها نگاه ویژه‌ای به این دسته از مشتریان خود دارند. معمولاً مشتریان حقوقی به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ(جهانی) تقسیم می‌شوند و علاوه بر خدمات روتین بانکی خدماتی مانند خدمات لیزینگ، خدمات سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه‌ای نیز شامل این گروه می‌شود.

بانکداری تجاری یا اختصاصی قسمتی از بانکداری جامع است که مشتریان با درآمد بالا و ثروت زیاد را مورد هدف قرار داده است. این افراد محدود دارای منابع زیادی هستند و بانک‌ها نیز علاقه شدیدی دارند تا کنترل این منابع را در اختیار داشته باشند، به همین دلیل به این گروه خدمات خاصی را ارائه می‌دهند- شاید به نوعی بتوان گفت که خدمات شخصی به آن‌ها ارائه می‌شود.

اگر از بانکداری شرکتی به خاطر داشته باشید یکی از رویکردها، خدمت سرمایه‌گذاری بود. در حقیقت در بانکداری سرمایه‌ای بانک با کمک منابع شرکت‌ها و مشتریان گروه تجاری از طریق بازار سرمایه یا سایر ابزارهای مالی، نیازهای مشتریان خود را برآورده می‌کند. لازم به ذکر است که نقش بازار سرمایه در این رویکرد بسیار پررنگ‌تر بوده و علاوه بر این از حوزه‌های دیگری مانند خدمات بیمه نیز کمک می‌گیرد.

بانکداری جامع سیستمی است که در آن بانک‌ها خدمات مالی گسترده‌ای را متناسب با مشتریان مخصوص هر دسته ارائه می‌دهند.
در واقع بانکداری جامع شامل بانکداری خرد، بانکداری شرکتی یا سازمانی، بانکداری تجاری و بانکداری سرمایه‌ای می‌شود.

سرویس های هوشمند به رویکردهای نوین بانکداری چه کمکی می کند؟

هوش مصنوعی از جهات متفاوتی می‌تواند به بانکداری جامع کمک کند. از تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان به کمک داده‌کاوی گرفته تا پیش‌بینی سود حالت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و غیره. اما یکی از کمک‌های سرویس های هوشمند در موضوع رویکردهای نوین، سوق دادن برخی از مشتریان بانکداری خرد به سمت خدمات بانکداری سرمایه ای است. تصور کنید که یک بانک با ایجاد سیستم آنلاین و یکپارچه در برخی از شعبات خود بتواند خدمات سرمایه‌ای و بیمه‌ای را به مشتریان عادی خود ارائه دهد. اگر این سیستم یکپارچه و برخط باشد با کمترین هزینه می‌تواند سرمایه‌های خرد زیادی را وارد چرخه بانکداری کند و از طرفی به مشتریان عادی خود نیز خدمات و آفرهای متفاوتی ارائه دهد. این موضوع یک معادله دو سر سود بوده و هم بانک‌ها از منابع زیادی استفاده می‌کنند و هم مشتریان خدمات بیشتری را دریافت می‌نمایند.

سرویس های هوشمند کمک می‌کنند تا بانک‌ها خدمات جامع و کاملی را به مشتریان ارائه دهند و می توانند تمرکز تراکنش‌های مالی را برای آن‌ها به همراه داشته باشند. خدماتی مانند بیمه، صرافی، لیزینگ، بورس و کارگزاری از جمله رویکردهای نوین بانکداری جامع است که به کمک هوش مصنوعی و سرویس‌های هوشمند آسان‌تر، کم هزینه‌تر و با سرعت بیشتری قابل اجرا است. همه ی این سرویس‌ها در یک نقطه و از طریق یک سرویس هوشمند قابل دسترسی است و این موضوع به مشتریان کمک می‌کند تا به تمرکز فعالیت‌های مالی آن‌ها افزوده شود.

احتمالاً الآن تفاوت رویکردهای نوین بانکداری جامع را درک کرده‌اید و ارتباط آن را با مثال هایپرمارکت متوجه شده‌اید. در این بانکداری تمام خدمات مانند هایپرمارکت به صورت یکجا و آسان در دسترس قرار دارد و سرویس های هوشمند کمک می‌کنند تا کیفیت و سرعت کار افزایش یابد. هر بانکی که نظام بانکداری جامع را به عنوان سیاست اجرایی خود اتخاذ کند، خدمات و محصولات مالی متنوع و جامعی را به مشتریانی از هر طبقه، هر شغل، در هر سن و سال، حقیقی یا حقوقی و… ارائه می‌دهد که اصلی‌ترین این خدمات، در دسته‌ی خدمات مالی خرد، تجاری و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار