رییس سازمان بورس: به زودی دامنه نوسان حذف می شود

رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت.

به گزارش رصد روز، رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار معتقد است مشکل ایجادشده در بازار سرمایه امکان برطرف شدن در کوتاه‌مدت را ندارد.مجید عشقی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین دلیلی که سبب شد مشکل بورس به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در سال جاری برطرف نشود، چه بود؟

گفت: به‌هرحال بازار با مشکل اعتماد روبه‌رو شد. مشکل اعتمادی که در بازار سرمایه به‌وجود آمد و منجر به بروز نوسان جدی در بازار شد، چیزی نیست که به‌سرعت قابل‌رفع باشد.

وی افزود: در حقیقت اوایل پذیرش مسیولیت در سازمان بورس اوراق بهادار نیز به این نکته اشاره کردم که امکان حل یک‌باره مشکل بورس فراهم نیست و شاید دو الی سه سال طول بکشد تا بورس به وضعیت عادی و نرمال بازگردد.

وی در تحلیل شرایط کنونی تأکید کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته، فضای متعادلی در بازار ایجاد شده که قابل‌قبول است و نظارت‌های سنگینی که صورت می گیرد نیز به مرور زمان تأثیر خود را بر بازار به جا خواهد گذاشت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در جواب این پرسش که مهم‌ترین برنامه‌هایی که دراین‌راستا در دستورکار دارید، چیست؟ گفت: تثبیت سودآوری شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در دستورکار است و اتفاقاً در این بخش اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و شرکت‌ها سودآوری خوبی را دارند.

عشقی در پاسخ به این پرسش که تصمیم‌گیری برای برداشته شدن دامنه نوسان به چه نتیجه‌ای منجر شد، نیز گفت: اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت.

در سال گذشته مجید عشقی اندکی پس از آنکه سکان‌دار هدایت سازمان بورس و اوراق بهادار شد، اعلام کرد که باید موضوع باز کردن دامنه نوسان در دستورکار قرار گیرد؛ اما این موضوع باید به شکل تدریجی و در یک زمان‌بندی خاص انجام شود که قطعاً در برنامه‌های ما جا دارد.

وی پس از آن اعلام کرد که اگر شرایط مهیا باشد، روش‌های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد؛ ازجمله آن می‌توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت‌هایی اشاره کرد که تعادل و بازارگردان دارند.

عشقی براین‌باور است که دامنه نوسان همان قیمت‌گذاری دستوری است. دامنه نوسان نمی‌گذارد بازار در مسیر عرضه و تقاضا و بدون دخالت‌های دستوری مسیر و راه خود را پیدا کند. دراین‌راستا، اوایل بهمن ماه بود که اعلام کرد طی یک یا دو ماه آتی شاهد تغییرات اساسی در حوزه دامنه نوسان باشیم.

وی حالا  زمان تغییر یا حذف دامنه نوسان را اوایل امسال اعلام کرده است؛ اتفاقی که می‎تواند مناسبات در بورس اوراق بهادار را دستخوش تغییر کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار